מבזק מס מספר 594 - 

מיסוי ישראלי  7.5.2015

מיסוי יחיד – על רווח ממימוש מניות לפי 102 ישן, בידי יורשו של עובד, יחול מס שולי – החלטת מיסוי - 7.5.2015

ביום 3/5/2015 פרסמה החטיבה המקצועית ברשות המיסים החלטת מיסוי שמספרה 3375/15 – שלא בהסכם, העוסקת באופציות שקיבל עובד ע"פ סעיף 102 (ישן) לפקודה. העובד נפטר והאלמנה פנתה בבקשה לקבלת פרה רולינג, עקב רצונה למכור המניות.
דובר בחברה ישראלית אשר העניקה למנכ"ל ("העובד") בשנת 1992 ובמספר הקצאות נוספות בשנים עד 2002, אופציות למניות. האופציות מומשו למניות והוחזקו בידי נאמן עד לימים אלו.
העובד נפטר בשנת 2013 והנאמן החזיק במניות לטובת האלמנה. האלמנה ביקשה למכור את המניות ופנתה לקבלת פרה רולינג לפיו יחול במכירת המניות מס שולי המוגבל בשיעור של 40% בהתאם להוראות סעיף 3(ו) ו- 125א לפקודה.
החלטת המיסוי דוחה את הבקשה וקובעת כי: "ארוע המס יחול במועד מימוש המניות, והכנסתה של האלמנה במועד זה תסווג כהכנסה מרווח הון, אשר חייבת במס בשיעור המס השולי הקבוע בסעיף 121 לפקודה".
שאלת סיווג ההכנסה במימוש אופציות לעובדים, לפי סעיף 102 הישן, כהכנסה הונית או פירותית נדונה במספר פסקי דין והגיעה לסיומה הדיוני עת נקבע בהלכת חגי כץ (ע"א 6159/05 + ע"א 6161/05 + ע"א 7359/05, פקיד שומה תל אביב 3 נ' יחזקאל לפיד ואח') כי הכנסתם של המשיבים הינה הכנסה הונית.
בלשון ביהמ"ש העליון: "…לשונו של הסעיף הנוטה בצורה ברורה לכיוון היותה של ההכנסה הונית, מובילנו למסקנה לפיה הכנסה המתקבלת בידי עובד ממכירת מניות שמקורן באופציות אשר הוקצו לו בהתאם למסלול שהיה קבוע בסעיף 102 לפקודה, כנוסחו עובר לתיקון 132 – מהווה הכנסה הונית."
ואולם באותו עניין לא יצאו המערערים נשכרים מקביעה זו שכן בנוסף לקביעה כי מדובר ברווח הון ולא בהכנסת עבודה, ביקשו הם להחיל עליהם את צו ההקלה (החל בניירות ערך זרים – הגדרה שחלה על אותם ניירות ערך אותם מימשו) המטיל 35% מס בלבד על הרווח הראלי.
ואולם בית המשפט העליון קבע כפי שסיכם כבוד השופט גרוניס כך: "שלושת הערעורים מתקבלים במובן זה שנקבע כי הכנסתם של המשיבים הינה הכנסה הונית, אך הוראת סעיף 2(ב)(1) לצו ההקלה, הקובעת שיעור מס של 35 אחוזים על רווח ההון הריאלי, אינה חלה על הכנסה זו…"

משכך, סבירה החלטת המיסוי הקובעת כי סעיף 3(ו) הדן בהכנסות מעסק הממוסות לפי בסיס מזומן ונתקבלו לאחר הפסקת ההתעסקות לרבות מחמת פטירה, לא חל על רווח הון, הממוסה לפי בסיס צבירה.
על אף שהחלטת המיסוי דוחה את בקשת האלמנה, הרי לטעמנו לא נסתם הגולל על הפחתת מס אחרת האפשרית במקרה זה, שכן – משנקבע כי עניין לנו ברווח הון, הרי תוכל המבקשת לבצע פריסה של רווח ההון, ובהנחה שלא בכל 4 שנות הפריסה הכנסותיה מגיעות כדי מס השולי המרבי, חלופה זו תאפשר חיסכון במס, לא מבוטל.
נוסיף ונציין כי בהתאם לפסיקת ועדת הערר ו"ע 1290-09 – אילנה גוטצייט, בה נקבע בדעת רוב בעניין הפריסה – כי יש לאפשר למקבל נכס במתנה פריסה של רווח ההון גם לתקופה שקדמה למועד קבלת המתנה, הרי ניתן לבצע פריסה של רווח ההון גם לשנות המס שלפני פטירת העובד (עד ארבע שנים אחורנית, כולל שנת מכירת הנכס).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה