מבזק מס מספר 594 - 

ביטוח לאומי  7.5.2015

דיבידנד מחברה משפחתית – הסכמת המוסד לביטוח לאומי – "לשיקוף" מעמד הפטור - 7.5.2015

בעקבות פניית לשכת רואי חשבון למוסד לביטוח לאומי (להלן – המל"ל) אישר המל"ל בכתב בימים אלה כי החל משנת 2014 הכנסות חברה משפחתית המשוייכות ליחיד שומרות על אופיין, וככל שמדובר בהכנסות החברה המשפחתית שאם היו הכנסות היחיד היו פטורות מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן – דמי ביטוח), יחול פטור דומה גם כאשר מדובר בהכנסות של החברה המשפחתית, המשוייכות לו כאמור.

תמצית עיקרי החוק
בתיקון 103 לחוק הביטוח הלאומי נקבע בין השאר בסעיף 373(א) כי הכנסות חברה משפחתית המנויה בסעיף 64א לפקודת מס הכנסה, ייראו את ההכנסה כאילו חולקה בסוף אותה שנת מס לבעל המניות הרלוונטי.

בסעיף 350 בחוק הביטוח הלאומי נקבע שהכנסות שאינן מעבודה שחל עליהן שיעור מס מוגבל, כגון: דיבידנד, ריבית, דמי ניכיון ושכר דירה כמפורט בסעיף, פטורות מתשלום דמי ביטוח. עם זאת הסעיף מסייג את תחולתו בין השאר כך שלא יחול על דיבידנד מחברה משפחתית.

מטרת תיקון החוק היתה לשנות את המצב שלפיו הכנסות מדיבידנדים שמקורן מחברות משפחתיות וחברות בית היו חייבות בדמי ביטוח רק עם חלוקתן בפועל.
מאז השינוי קובע החוק חבות בדמי ביטוח כבר בשנת היווצרות ההכנסות, ללא קשר לשנת החלוקה.
הכנסות פסיביות שונות שאינן פטורות מדמי ביטוח – מחוייבות על פי שיעורי דמי הביטוח שחלים על הכנסות שאינן מעבודה (9.61% – מופחת, 12% – מלא).
עמדת המל"ל
המל"ל פרש את שינוי החקיקה כך שהכנסות כאמור חייבות בדמי ביטוח, גם כאשר חלק מהן הוא למעשה הכנסות החייבות בשיעור מס הכנסה מוגבל כגון ריבית או דיבידנד.

עמדת לשכת רואי החשבון
עמדת לשכת רואי החשבון הייתה שפרשנות המל"ל סותרת את החוק ועומדת בניגוד לרציונל מאחורי החקיקה. זאת ועוד, אף אם פרשנות המל"ל הייתה נכונה, היא גורמת לעיוות ולגביית דמי ביטוח גבוהים ולא מוצדקים ומסכלת את מטרת החקיקה.

לאור התכתבויות שונות שנעשו עם המל"ל כאמור, נתקבלה באחרונה תשובתה של עו"ד כרמית נאור, סגן היועץ המשפטי של המל"ל, לפיה הוסכם לקבל טענות לשכת רואי החשבון בדבר הפטור מתשלום דמי ביטוח לגבי הכנסות חברה משפחתית שהועברו ליחיד, ככל שלו היו מתקבלות במישרין בידו כיחיד – היה חל עליהן פטור מדמי ביטוח.

למרבה הצער צויין בהחלטת המל"ל כאמור כי עמדתו זו של המל"ל, המקבל את טיעוני לשכת רו"ח, היא בתוקף משנת המס 2014 ואילך, בלבד.

ככל שנתפרסם, בכוונת לשכת רו"ח להמשיך לפעול בסוגיה ולהביא להחלת ההחלטה גם בשנים קודמות.

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), מר חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה