מבזק מס מספר 525 - 

ביטוח לאומי  19.12.2013

"תשלום נוסף", הרחבה - 19.12.2013

בהמשך למבזק מס מספר 524 מיום 12/12/2013 בו התייחסנו ל"תשלום נוסף" וחובת פריסתו, ובתגובה לשאלות רבות שהופנו אלינו בעקבותיו, תובא להלן הרחבה מהותית בסוגיה זו:

  1. ה"שכר החודשי הרגיל" הוא השכר שנהוג לשלם לעובד מדי חודש.
  2. "השכר החודשי הרגיל" כולל תשלום חודשי לעובד שנהוג לשלמו בחודש שלאחר החודש שבעדו הוא משתלם על פי הדיווח של העובד (כגון: פרמיות, שעות נוספות וכדומה). תשלומים כאלה ייחשבו לשכר חודשי רגיל של העובד, בעד החודש שלאחר החודש שבעדו משולם התשלום החודשי.
  3. "תשלום נוסף" הוא שכר (לרבות כל תשלום המשולם לעובד ואשר לא נהוג לשלמו מדי חודש כגון בונוסים, החזר ביטוח רכב וכד' ולרבות גילומם של הללו), שניתן לעובד נוסף על השכר החודשי הרגיל, ולמעט הפרשי שכר.
  4. "הפרשי שכר" – יש לייחס אותם לכל אחד מהחודשים שבגינם שולמו.
  5. כאשר השכר ברוטו כולל יותר מרכיב אחד של תשלום נוסף, יש להביא בחשבון את סך כל התשלומים הנוספים באותו החודש.
  6. כשמעסיק משלם לעובד תשלום נוסף, עליו לבחון אם התשלום הנוסף עולה או שווה ל- 25% מהשכר החודשי הרגיל (הכולל שעות נוספות, פרמיות וכד' ככל שהיו כאלה). ככל שהוא עולה או שווה ל-25% כאמור, יש לדווח בדוח חודשי נוסף למוסד לביטוח לאומי [בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי (תשלום ופטור מתשלום דמי ביטוח) דוח המכונה "דוח  בקוד 3"], ולבצע פריסה ל-12 החודשים האחרונים, לרבות חודש התשלום.
  7. הפריסה כאמור תבוצע רק לגבי חודשים בהם עבד העובד אצל אותו מעסיק במהלך 12 החודשים האמורים (לא לפני חודש תחילת עבודתו אצל אותו מעסיק ולא בחודשי חל"ת, או חודשים מלאים שבהם הוא מקבל גמלה מחליפת שכר, כגון דמי לידה בחופשת הלידה).
  8. חודש בו עבד העובד יום אחד בלבד, נחשב כחודש עבודה, לעניין זה.
  9. חודש מלא שבו העובד לא עבד כלל וקיבל תשלומי הטבות שלא בגין עבודה (כגון רכב שהושאר בידי יולדת ובגינו מבוצע שווי רכב), אינו נחשב לחודש שבו העובד עבד לעניין פריסת השכר.
  10. לפי הנחיות המל"ל ככל שנעשה תשלום נוסף בחודש מסויים, ובחודשים שלאחריו בוצע תיקון לאותו תשלום עקב טעות שנעשתה בחודש התשלום המקורי, יבוצע חישוב מבחן ה-25% על התשלום הנוסף הכולל המתוקן, ביחס לשכר החודשי הרגיל בחודש התשלום המקורי.
  11. מענקי בעלי שליטה המשולמים עד סוף חודש מרץ של השנה העוקבת, בגין שנת המס הקודמת, יחשבו כהוצאה לצורכי מס הכנסה של השנה הקודמת וירשמו בטופס 126 לצורכי מס כתשלומי השנה הקודמת. לעניין הביטוח הלאומי אין זה כך, והתשלום ייחשב כתשלום נוסף של חודש מרץ בשנה העוקבת, ובמידת הצורך ייפרס ל-12 החודשים אחורנית (לרבות חודש התשלום).

 

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה