מבזק מס מספר 511 - 

מיסוי בינלאומי  22.8.2013

כפל מס לתושב ישראל בשל התיישנות החזר מס שנוכה במקור בארה"ב - 22.8.2013

בחודש יולי 2013 ניתן על ידי בית המשפט הפדראלי לערעורים בארה"ב פסק דין בנושא התיישנות החזר מס שנוכה במקור בארה"ב לתושב חוץ –Boeri v.Unites States. באותו מקרה ניכתה חברה אמריקאית בטעות מס מפיצויי פרישה למנהל, תושב חוץ ("המנהל") שהועסק על ידי החברה. החברה האמריקאית דיווחה לרשויות המס האמריקאיות על ניכוי המס במקור, כניכוי מס ממשכורת. יצוין, כי המנהל לא הועסק בארה"ב על ידי החברה האמריקאית, ולפיכך לא היה חייב במס בארה"ב.

בקשתו של המנהל לקבלת החזר מס נדחתה על ידי רשות המסים האמריקאית, מהטעם שהבקשה הוגשה באיחור. לטענתה, המנהל לא עמד במועד שנקבע בקוד המס האמריקאי להגשת דוח המס. לטענת המנהל לא חלה התיישנות בעניינו, מכיוון שמלכתחילה ניכוי המס במקור נעשה בטעות, ועל כן כלל לא קמה לו חבות מס בארה"ב.

דעת הרוב בבית המשפט לערעורים סברה, שגם אם המס נוכה בטעות על ידי החברה האמריקאית, עדיין יחולו ההוראות לגבי התיישנות להגשת דוח מס לקבלת החזר מס. לאור זאת, המנהל נדרש היה להגיש בקשה להחזר מס, במסגרת המועדים החוקיים שנקבעו בקוד המס האמריקאי להגשת הדוח.

יצוין, כי מהיבט דיני המס האמריקאים, מס שנוכה במקור לעובד ממשכורת, נחשב כמס ששולם על ידי העובד ב- 15 באפריל בשנה העוקבת, ולגבי תושב חוץ, מס שנוכה לו מס במקור נחשב כמס ששולם על ידי תושב החוץ ב- 15 ליולי בשנה העוקבת. החל ממועדים אלו יחל מרוץ ההתיישנות של שלוש שנים לצורך הגשת דו"ח מס לקבל החזר מס.

לפסיקה הנדונה השלכות על ישראלים רבים המפיקים הכנסות שמקורן בארה"ב. כאשר לנישום ישראלי מנוכה מס במקור בארה"ב שלא בהתאם להוראות האמנה, הוא עשוי בשוגג לדרוש את המס שנוכה לו במקור בארה"ב כזיכוי מהמס הישראלי. כך, למשל, תושב ישראל המקבל שכר ממעביד אמריקאי בגין עבודתו המבוצעת בישראל, בד"כ אינו חייב במס בארה"ב משום  שמקום הפקת ההכנסה אינו בארה"ב (במקרים חריגים המצוינים באמנה קיימת זכות מיסוי לאמריקאים ויינתן זיכוי). כך גם באשר לתושבי ישראל שהם אזרחי ארה"ב, המשלמים מס מלא בארה"ב כאזרחי ארה"ב, מבלי להתחשב בזכותה של ישראל להטיל מס על אותה הכנסה. 

במצב דברים זה, פקיד השומה יעלה טענה לפיה לא ניתן להזדכות בישראל מהמס שנוכה במקור בארה"ב, תוך הפניית הנישום לרשויות המס בארה"ב, בבקשה לקבלת החזר המס. ביצוע ביקורת שומה או התארכות הדיונים עם פקיד השומה, לאחר שחלף בארה"ב המועד האחרון להגשת בקשה בארה"ב לקבלת החזר מס, עשויים להותיר את הנישום מול שוקת שבורה, שכן, מחד בארה"ב תידחה בקשתו לקבלת החזר מס, ומנגד בישראל הוא יידרש להשלים את סכום המס שנוכה לו בארה"ב, וזאת אף אם נוכה לנישום מס במקור בארה"ב בשוגג.

לאור זאת, אנו ממליצים לנישום בישראל שלא לדחות הגשת דו"ח מס בארה"ב לצורך קבלת החזר מס, ובמקרה של ניכוי מס במקור בארה"ב- לבדוק האם תשלום או ניכוי המס בוצעו בהתאם להוראות האמנה, על מנת שלא ימצא עצמו הנישום משלים מכיסו את חבות המס בישראל לאחר שחלף המועד האחרון בארה"ב להגשת בקשת לקבלת החזר מס.

משרדנו, בשיתוף עם עמיתינו בארה"ב, מתמחה בטיפול במקרים כאמור.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין ולרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה