מבזק מס מספר 500 - 

ביטוח לאומי  6.6.2013

דמי ביטוח משולמים ביתר בידי נכים לפי סעיף 9(5) לפקודה, עקב אי קבלת ניכוי הפקדות לקופות גמל - 6.6.2013

בהתאם לסעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן – דמי ביטוח) של עובד עצמאי (להלן – המבוטח) מחושבים לפי הכנסתו החייבת מהמקורות המפורטים בסעיף 2(1) ו- 2(8) לפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה), בשנת המס שבעדה משולמים דמי הביטוח.

ההכנסה החייבת בשנה השוטפת נקבעת על פי שומת מס הכנסה לאותה שנה לפני כל פטור, ניכויים וזיכויים לפי הפקודה ובהפחתת הסכומים הבאים:

א. דמי ביטוח לאומי המותרים בניכוי מההכנסה בשומה לפי סעיף 47א לפקודה (להלן – ניכוי דמי ביטוח לאומי).

ב. סכומים שהותרו בניכוי לפי סעיף 47(ב)(1) לפקודה (להלן – הפקדות לקופות גמל).

הפחתת ניכוי דמי הביטוח הלאומי מופעלת כבר בשלב חישוב המקדמות. זאת מתוך מגמה לחשב את הבסיס לחישוב דמי הביטוח באופן קרוב ככל האפשר לחישוב העתידי שיבוצע בעת קבלת השומה מרשות המיסים. בדרך זו המבוטח "נהנה" מההפחתה כבר בשלב חישוב המקדמות. (ככל שההכנסה החייבת שתיווצר בסופו של דבר בשומת מס הכנסה תהא גבוהה יותר מההכנסה שלפיה נקבעו מקדמות דמי הביטוח, תהא התאמה של חיוב דמי הביטוח בהתאם להכנסה חייבת זו, וינוכו ממנה דמי ביטוח לאומי המחושבים תאורטית, אף שטרם שולמו בפועל. בהתאמה יחולו הדברים על קיטון בהכנסה החייבת).

אולם, הפחתת הפקדות לקופות גמל מבוצעת בשלב מאוחר יותר ונלקחת אך ורק מתוך שידור השומה המתקבל ממס הכנסה.

מבוטח שחלות עליו הוראות הפטור ממס הכנסה לפי סעיף 9(5) לפקודה (נניח שכל הכנסתו פטורה ממס), אינו פטור בדרך כלל מתשלום דמי ביטוח.

בשומת מס הכנסה של נישום מצויינת הכנסתו החייבת של נכה כאמור כהכנסה פטורה בשדה 109 או 309 לדוח. מחוסר רלוונטיות, בדוח ובשידור השומה לא מנוכים כלל סכומי הניכוי בשל הפקדות לקופות גמל.

המוסד לביטוח לאומי (להלן – המל"ל) שואב את סכום ההכנסה הפטורה מהשדות האמורים ובהתאם מוציא חיוב בדמי ביטוח למבוטח. המל"ל אינו יודע את הסכומים שהופקדו בקופות הגמל והניכוי שהיה מגיע בגינם.

לאור זאת, מבוטחים אלה מחוייבים בדמי ביטוח על כל ההכנסה "החייבת" וללא ניכוי הסכומים הרלוונטיים בגין הסכומים שהופקדו בקופות הגמל.

לאור האמור, ועל מנת למנוע עיוות כאמור, אנו בדעה כי כדי לפתור את הבעייתיות שהוצגה ניתן לבצע הדמיית שומה כך שההכנסה הפטורה תוזן כהכנסה חייבת, ועליה יוחלו ניכויי קופות הגמל.

את סכום ה"הכנסה החייבת" נטו לאחר הניכוי האמור, ניתן להזין בשדה הרלוונטי והבעיה לא תתעורר. ראוי להוסיף בדוח ביאור שהסכום הוא לאחר ניכוי ההפקדה בקופות גמל אילו ההכנסה הייתה חייבת.

 

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה