מבזק מס מספר 48 - 

מיסוי ישראלי  15.12.2003

היערכות לתום שנת המס – הפקדות לקופות גמל על ידי שכירים – (פורסם במעריב) - 15.12.2003

חלק ממשכורתה של אישתי אינו נהנה מהטבות סוציאליות,קרי הפרשה לקופת גמל ולקרן השתלמות. האם אנו יכולים באופן עצמאי להפריש כספים לאפיקים אלה וליהנות מהטבות מס כלשהן? האם למטרה זו יש לפתוח קופה שונה מהקופה אליה מפריש המעביד בשוטף את קרן ההשתלמות? אם פותחים קופה חדשה, האם הוותק בן 6 השנים מתחיל מאפס או האם בתום 6 שנים של הקופה  אותה פתח עבור אשתי המעביד?

הפקדות לקרן השתלמות כעמית שכיר: הפקדות של עד 2.5% במקביל להפקדות מעביד של 7.5% עד לתקרת שכר מסוימת (בשנת  2003  עד שכר חודשי של 15,400 ₪), מזכות את העובד בפטור ממס בעת משיכת הכספים מהקרן וזאת בתנאי שחלפו 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה, או פחות מזה כאשר מדובר בגילאי פרישה וכאשר מדובר בכספים ששימשו את העובד לצורך השתלמותו. כספי מעביד המופקדים מעבר לתקרה או לשיעורים האמורים, מחויבים במס בידי העובד כבר במועד הפקדתם.

הפקדות לקרן השתלמות  כעמית עצמאי: הפקדות עצמאי לקרן השתלמות, בכפוף לתקרות מסוימות, יותרו לו כהוצאה מוכרת ויזכו אף הן לפטור ממס בעת המשיכה ואולם מדובר אך ורק בסכומים ששולמו מהכנסה מעסק או ממשלח יד.

הפקדות עצמאיות לקרן השתלמות של שכיר, שלו הכנסות משכר בלבד, גם לגבי החלק מהשכר שלגביו המעביד אינו מפריש דבר, אינן מזכות את אותו שכיר בהטבת מס כלשהי בעת ההפקדה וכפי הנראה גם לא בעת המשיכה. לאור האמור  מתייתרת שאלת אופן מניין השנים ממועד ההפקדה.

ההפקדות לקופת גמל: עובד שכיר יכול להפקיד לקופת גמל כעמית עצמאי, לגבי השכר שאינו מזכה אותו בזכויות סוציאליות (להלן-"השכר העודף") ולקבל ניכוי בגין כל סכום ההפקדות וזאת עד לתקרה של 5% מההכנסה המזכה. הכנסה מזכה לענין זה הינה השכר העודף ובלבד שלא יעלה על סך שנתי של  121,200 ₪ לשנת 2003.

כמו כן, כל הפקדת יתר, מעבר לסכום האמור, עשויה להעניק זיכוי נוסף ממס בשיעור של 25% מהפקדת היתר, וזאת בהתחשב בתקרת הזיכוי ובהתחשב בזיכוי שכבר קיבל העובד בגין אותו מרכיב שכר שעבורו הפריש המעביד ההפקדות לקופת הגמל.

בהקשר זה נציין כי הפקדות עצמאיות על-ידי עובד לקופת גמל, יופקדו בקופה נפרדת מהקופה בה מפקיד העובד ביחד עם מעבידו, כעמית שכיר.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה