מבזק מס מספר 45 - 

מיסוי ישראלי  23.11.2003

היערכות לתום שנת המס – השיקולים לבחירת מסלול פרישה – קצבה או תקבול הוני (פרסם במעריב) - 23.11.2003

הכנסתי ברוטו לשנת 2003 היתה 47 אלף שקל. כמו כן היו לי הכנסות מפק"מ, עליהן שילמת מס של 10%. האם מגיע לי החזר על המס ששילמתי על הפק"מ בשל הכנסתי הנמוכה משכר?

תשובה זו הינה בהנחה כי השואל הינו תושב ישראל רווק או נשוי שאשתו עובדת, שאינו זכאי לניכויים או זיכויים אחרים כלשהם, שאינו גמלאי וכדומה.

בהתאם להנחות הייסוד האמורות, ולנתוני השאלה, על הכנסותיו האחרות (לא מפק"מ) של השואל חל מס שולי בשנת 2003 של 18% (מס בפועל, כלומר על כל שקל הכנסה חייבת נוספת יתחייב ב- 18 אגורות מס), שהינו שיעור מס הגבוה מ 10%.

לאור האמור, השואל אינו זכאי להחזר מס בגין המס שנוכה במקור מהכנסותיו מפק"מ בשיעור של 10%.

יחד עם זאת, למיטב ידיעתנו, נישום אשר סך הכנסותיו החייבות (לרבות ריבית פק"מ) אינו עולה על 3,200 ₪ לחודש (או שבצרוף הכנסות ריבית פק"מ, סה"כ הכנסותיו החייבות "עוברות" את הסכום האמור),  או שהינו זכאי לזיכויים מיוחדים (חייל משוחרר, נטול יכולת וכדומה) או ניכויים מיוחדים (הפקדות לקופ"ג וכדומה), יהא זכאי להחזר מס בגין המס שנוכה לו במקור מהכנסותיו מפק"מים, כולו או חלקו.


אני בת 50. לאחר 30 שנות הוראה במשרד החינוך פרשתי השנה לפנסיה מוקדמת וקיבלתי את מלוא המענקים המגיעים לי במסגרת הפרישה. האם כדאי לפנות למס הכנסה ולשלם המס בגין המענקים עכשיו, ובכך להנות מפטור לגמלאי בשיעור 35%, או לחילופין לשלם המס במסגרת הפנסיה החודשית?

סעיף 9א' לפקודת מס הכנסה קובע בעקרון כי  35% מסכום "הקצבה המזכה" (עד 6,910 ₪ לחודש בשנת 2003), או מהקצבה בפועל של מקבל הקצבה, כנמוך שבהם, יהיו פטורים ממס בידי מי שהגיע לגיל פרישה.

גיל פרישה לעניין זה נקבע ל- 55 באישה ו- 60 בגבר או 25 שנות עבודה לאישה  ו -30 לגבר ובהתקיים מספר תנאים מסוימים.

נציין כי הסעיף דן גם בפטור ממס על ה"קצבה המוכרת", מונח מורכב שאינו רלוונטי למרבית הציבור ולפיכך לא נדון בו בתשובה זו.

סעיף 9(7א) לפקודת מס הכנסה קובע פטור ממס למענק פרישה עד לגובה התקרה השנתית הנקובה בסעיף. סכום הפטור כיום הינו כ-10,100₪ לשנת עבודה. (באמרת אגב נציין כי בהצעה לחוק ההסדרים, אם וככל שהתיקון אכן יעבור בנוסחו הקיים, מוצע להפחית את סכום הפטור השנתי  לכ-7,000 ₪ בלבד לגבי כל מי שיפרוש החל מ 1/1/004).

במידה והפורש זכאי הן לקצבה חודשית והן למענק פרישה, הוא אינו זכאי להנות משתי ההוראות הללו גם יחד ולקבל את מלוא הפטורים הקבועים בהן. אולם, ישנה "נוסחת שילוב" מורכבת היוצרת מעין איזון בין סכום הקצבה הפטורה לבין סכום המענק הפטור. בעקרון, מי שמוותר על הפטור בגין מענק הפרישה יוכל להינות ממלוא הפטור האמור בגין הקצבה,  ומי שבוחר להנות מהפטור ממס בגין מענק הפרישה קרוב לוודאי שחלק הקצבה הפטורה שלו ייפגע חלקית או אף עד כדי שלילת הפטור באופן מלא.

נדגיש כי, בעניין זה לא קיימת הכרעה אנליטית ולא ניתן לבצע חישוב מתמטי גורף שיתאים לכל פורש, שכן במסגרת השיקולים יבואו גיל הפורש, תוחלת חייו "הצפויה"  וסכום הקצבה החודשית לה הוא זכאי.

נוסיף ונציין כי, החוק מאפשר למי שבחר שלא לנצל את הפטור בגין מענק הפרישה, לבצע פריסה של המענקים עד 6 שנים אחורנית, או למספר שנים קדימה, כפי שיאשר פקיד השומה. פריסה זו עשויה למזער את המס שיחול גם ללא ניצול הפטור בגין מענק הפרישה וללא פגיעה כלשהי בחלק הקצבה הפטור.

נציין כי סוגיה זו מטרידה ונוגעת לאלפי פורשים בשנה (בעיקר פורשי המשרדים הממשלתיים), והיא אינה נובעת דווקא מהרפורמה במס.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה