מבזק מס מספר 45 - 

מיסוי ישראלי  23.11.2003

היערכות לתום שנת המס – החזר מס ששולם על ריבית לבעל הכנסות נמוכות (פורסם במעריב) - 23.11.2003

אני סטודנט לתואר שני במדעי המחשב, ומשלם את כל דמי הלימוד מכיסי. בהתחשב בעובדה שאני עובד בחברת מחשבים, האם אוכל לקבל זיכוי ממס בגין דמי הלימוד ששילמתי. האם יש קריטריונים להחזרי מס בגין לימודים לתואר שני?

ראשית נציין כי עד שנת 1990 ניתן היה לקבל זיכוי של 25% מעלות שכר הלימוד ששולם למוסדות להשכלה גבוהה. ביולי 1990 בוטל הסעיף המאפשר זיכוי, וכיום האפשרות היחידה ליהנות מהקלות מס בנדון היא תביעת שכר הלימוד, כולו או חלקו, כהוצאה הניתנת לניכוי.

שאלת הכרה בהוצאות לימודים לצורכי מס נדונה בשנים האחרונות בנציבות מס הכנסה, זאת לנוכח התביעה ההולכת וגוברת להכיר בהוצאות הללו כהוצאה המותרת לניכוי.

לאחרונה פרסמה נציבות מס הכנסה את עמדתה לגבי לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת בר אילן המיועדים לרואי חשבון, כי מחצית ההוצאה לתשלום שכר הלימוד יותר בניכוי מהכנסות רואה החשבון.

מלבד הודעה זו לא פרסמה נציבות מס הכנסה כל הודעה בנוגע לעמדתה בנושא התרת הוצאות לימודים, כך שכיום יש לבחון כל מקרה על פי המבחנים הכללים שנקבעו בפסיקת בתי המשפט בהקשר להוצאות בכלל והוצאות השתלמות בפרט.

ככלל, בפסיקת בתי המשפט נקבע כי הוצאות אשר יוצרות "יתרון מתמיד" לא יותרו בניכוי, ואילו הוצאות לשם "שמירה על הקיים"  יותרו באופן שוטף.

האבחנה בין הוצאה ל"שמירה על הקיים" או ליצירת "יתרון מתמיד" בכל הקשור ללימודים היא קשה ומורכבת, ומתבססת על אופי הלימודים והתעודות המוענקות כתוצאה מהלימודים. ככלל עמדת נציבות מס הכנסה היא כי לימודים המקנים רשיון כלשהו, כגון לימודי הנדסה, עריכת דין וכיוצא באלה, מעניקים ללומד "יתרון מתמיד", ולפיכך הוצאות אלה אינן מותרות בניכוי מהכנסותיו של הלומד. לגבי לימודי תואר שני הדעות חלוקות, זאת מאחר שלימודים אלו מקנים תואר אקדמי ייחודי, אך יחד עם זאת מהווים שמירה על הרמה המקצועית והתחרותיות של הלומד בתחום עיסוקו, הבאים בגדר "שמירה על הקיים".

למיטב ידיעתנו נבחנה בנציבות מס הכנסה האפשרות להתרת הוצאות לימודים, בתחום העיסוק של הלומד, בשיעורים ובסכומים מוגבלים, אך טרם נקבעו כללים בנושא.


ברשותי מניות שונות, אותן אני לא מתכוון למכור עד סוף השנה. האם בכל זאת עלי להגיש דו"ח למס הכנסה?

אם אינך חייב בהגשת דוח למס הכנסה מטעמים אחרים שלא נדרשנו לפרטם כאן , לא חלה עליך כל חובה בהגשת דוח למס הכנסה רק מן הטעם שאתה מחזיק במניות. נציין כי על פי תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), אינך פטור מהגשת דין וחשבון למס הכנסה בין היתר אם היו בבעלותך נכסים בחו"ל או חשבון בנק בחו"ל (לרבות ניירות ערך בחו"ל) בסכום כולל של 100,000$ ומעלה, בשנת המס.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה