מבזק מס מספר 447 - 

מיסוי בינלאומי  3.5.2012

השקעת נאמן בחברות מטרה (חוק האנג'לים) – המשך - 3.5.2012

במבזקנו האחרון (מספר 446) הצבענו על האפשרות הקיימת בידי תושב חוץ ליהנות במקביל הן מניכוי הוצאה מוכרת בגין השקעה בחברת מטרה כמשמעותה בסעיף 20 לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012, המכונה "חוק האנג'לים", והן מפטור עתידי על רווח הון ממכירת מניותיה של חברת המטרה (להרחבה בנושא חוק האנג'לים, ראה מבזקנו מס' 403).

במבזק זה נתייחס להיבט מיוחד נוסף בהקשר ליישום חוק האנג'לים- ניכוי עלות השקעה במניות חברת מטרה על ידי נאמן בנאמנות.

פרק הנאמנויות שבפקודה קובע הוראות מיוחדות לעניין חישוב ההכנסה החייבת של נאמנות ושיעורי המס החלים עליה. כך למשל, נקבע כי על הכנסת הנאמנות לא יחול פטור הניתן על הכנסה המוגבלת בתקרה (למשל- פטור על הכנסות מהשכרת דירת מגורים או פטור לנכה). הסיבה לאיסור זה הייתה למנוע בידי יחיד הזכאי לפטור כאמור, את האפשרות ל"שכפל" את תקרת הפטור על ידי שימוש במספר נאמנויות. בהתאם וכדוגמא- יחיד לא יוכל להעביר מספר דירות מגורים להשקעה שבבעלותו למספר נאמנויות שיצר ולבקש כי כל נאמנות תהיה זכאית לפטור על הכנסה מהשכרת דירת מגורים (נכון לשנת 2012, עד 4,910 ₪ לחודש).

נשאלת השאלה, האם נאמן בנאמנות עליה חלות הוראות פרק הנאמנויות, יכול לדרוש בניכוי את עלות השקעתו במניות חברת מטרה לפי חוק האנג'לים.

כזכור, ניכוי ההוצאה בידי יחיד לפי חוק האנג'לים מוגבל לסכום של 5 מיליון ₪ (סכום ההשקעה המרבי) לכל חברת מטרה. מצד אחד, מדובר בניכוי הוצאה ולא במתן פטור ולפיכך האיסור הקיים בפרק הנאמנויות אינו חל לכאורה. מצד שני, התכלית שבקיום האיסור ליהנות מפטור המוגבל בתקרה קיימת גם ביחס לאפשרות לנכות הוצאה המוגבלת בתקרה (החשש מ"שכפול" הטבות). בסופן של התלבטויות בעניין זה ברשות המסים, השכילה הרשות לאפשר לנאמן בנאמנות לדרוש ניכוי בשל השקעה מזכה בחברת מטרה, בתנאים מסוימים ותוך ההתאמות הנדרשות שבין הוראות פרק הנאמנויות לבין חוק האנג'לים, ובכלל זה ביחס לסכום ההשקעה המרבי.

התנאים שייקבעו מן הסתם, יאפשרו מצד אחד לנאמן ליהנות מניכוי ההוצאה ומצד שני ימנעו את האפשרות ליוצר או לנהנה באותה נאמנות (להלן- "היחיד"), לפי העניין, לדרוש אף הוא ניכוי בשל השקעתו הישירה באותה חברת מטרה. יש להניח כמובן, שלצורך חישוב סכום ההשקעה המרבי, יבואו בחשבון גם השקעותיהן של נאמנויות  אחרות שיצר היחיד.

בנוסף, מאחר שבחישוב סכום ההשקעה המרבי באים בחשבון גם השקעות שביצע קרובו של היחיד באותה חברה, הרי שבהקשר לאמור לעיל, ייספרו גם השקעות שבוצעו באמצעות נאמנויות שיצר קרובו של היחיד.

יצוין, כי ההטבה הכפולה לתושב חוץ (פטור על מכירת המניות ודרישת עלות ההשקעה כהוצאה, במקביל), כפי שפורטה במבזקנו הקודם, כאמור לעיל, רלוונטית ועשויה לחול גם על נאמן בנאמנות הנחשבת לזרה עפ"י פרק הנאמנויות (נאמנות יוצר תושב חוץ, נאמנות נהנה תושב חוץ או נאמנות זרה לפי צוואה).

לפרטים בנושא זה, לרבות בירור אפשרויות נוספות ליהנות מהקלות המס המוענקות במסגרת חוק האנג'לים, אנא פנו לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה