מבזק מס מספר 44 - 

מיסוי ישראלי  17.11.2003

היערכות סוף שנה – קיזוז הפסדים מניירות ערך סחירים (פורסם במעריב) - 17.11.2003

אני מנהל את ההשקעות שלי דרך שני בנקים שונים. לקראת סוף שנת המס, מה עלי לעשות כדי לקזז את ההפסדים על ההשקעות שנוהלו בבנק הראשון מהרווחים שהניבו לי ההשקעות בבנק שני?

– הנחת היסוד בתשובתנו היא שניירות הערך נרכשו ב-2003. התשובות ככלל, יעסקו במניות "ישראליות" ובנישום "פרטי", אלא אם יצוין אחרת.

קיזוז הפסדים מניירות ערך יתאפשר רק אם ניירות הערך הם מאותו סוג, לדוגמה: הפסד מניירות ערך נסחרים "ישראליים" הוא בר קיזוז רק מרווח מניירות ערך נסחרים "ישראליים" וניירות ערך ישראליים הם ברי-קיזוז כנגד ני"ע זרים. חשוב להדגיש: לא מוטל כל מס אלא אם נמכרו המניות בפועל בשנת המס.

באותו אופן, הפסד במניות ניתן לקיזוז אך ורק אם מומש, כלומר אם המניות נמכרו בפועל עד תום שנת המס. הוראת השעה ל-2003 בלבד היא שהבנקים ומנהלי התיקים ינכו מס מחזור מתמורת המכירה         (0.5%­ במחצית השנה הראשונה ו-1%­ במחצית השנה השנייה), ורק החל משנת 2004 תהיה חובה לנכות מס בשיעור של 15%­ מהרווח (במקרה של רווח בלבד). עם זאת, ישנם גופים אשר נערכו כבר ב-2003 והחלו לנכות מס על הרווח במקום מס מחזור, באישור הנציב.

לאור האמור נחלק תשובתנו לשתי חלופות:

1. מתיק ההשקעות מנוכה מס מחזור ממחזור המכירה.

2. מתיק ההשקעות מנוכה מס רק בגין הרווח שמומש. במקרה הראשון, כאשר מנוכה מתמורת המכירה מס מחזור, הרי שעל מנת לקזז הפסדים שנבעו מרווחים, על הנישום להגיש דוח למס הכנסה על הכנסותיו בשנת המס, לרבות רווחים והפסדים מניירות הערך, ומס המחזור שנוכה במקור יושב לו, לאחר הגשת הדוח במידה שיווצר עודף תשלום מס.

לפי החוק הקיים, בדו"ח שיגיש הנישום יש לכלול את כל הכנסותיו, לרבות אלו שאינן מניירות ערך. כמו כן – רווח נטו מניירות ערך (אם נותר רווח כזה) שידווח בדוח שנתי לפקיד השומה, יחויב במס של 15%­ ולא 1%­. במקרה השני – שבו נוכה מס מהרווח – ניתן להעביר את התיק שבו גלום ההפסד, לפני תום שנת המס, למוסד שבו מנוהל תיק ההשקעות שבו גלום רווח. במקרה זה אמור מנהל תיק ההשקעות לבצע "קיזוז הפסדים" ולנכות מס במקור על רווח הנטו.

החלופה השנייה אפשרית רק אם טרם נוכה בפועל עודף מס במקור – כלומר במקרה שבו נמכרו ראשית המניות הרווחיות ונוכה מהן מס במקור, ועתה נותר לקזז את ההפסדים מיתרת המניות – הרי שהאפשרות היחידה שנותרה להחזר עודף המס שנוכה היא רק בהגשת דוח שנתי לפקיד השומה. נבהיר כי מס של 15%­. חל רק אם לא נדרשו הוצאות מימון בחישוב הרווח ממכירת נייר ערך – אחרת יוטל מס בשיעור 25%­ כעל כל רווח הון אחר.

במהלך השנה שילמתי מס רווחי הון בסכום כולל של 20 אלף שקל. אבל בחישוב כולל רשמתי השנה הפסד של 70 אלף שקל בהשקעות במניות ואופציות מעו"ף. האם אני זכאי להחזרי מס, ואם כן איך אוכל לקבל אותם?

ראשית, כפי שהוזכר, הפסד "רשום" אינו בר קיזוז אלא אם מומש בפועל. שנית, הפסד מניירות ערך (לרבות מניות סחירות בבורסה, אך לא כולל ני"ע זרים) ומכשירים דומים, ניתן לקזז רק מרווח הון ממניות סחירות בבורסה או מכשירים דומים. אם שולם מס על רווח הון "אחר", כגון במימוש מניות פרטיות, ציוד וכדומה, לא ניתן יהיה לקזז בין השניים.

 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה