מבזק מס מספר 439 - 1.3.2012

מיסוי ישראלי - הוצאות – המתח שבין הוצאות לניכוי במס שבח לבין ניכוין לפי פקודת מס הכנסה

ביום 6 בפברואר 2012 נתפרסם פס"ד בעניין  אשטרום מרכזי מסחר (להלן- המערערת)  (ע"מ 1209-07).

בשנת 2003 מכרה המערערת את החזקותיה (50%) בחברת אשמורת תיכונה בע"מ, שהינה איגוד מקרקעין. בדיווח למיסוי מקרקעין, דרשה המערערת הוצאה בסך 4 מיליון ₪, דמי ניהול ששולמו לחברת האם שלה אשטרום נכסים בע"מ (להלן- חב' האם). לאחר דיונים, נחתם במאי 2005 הסכם פשרה עם מסמ"ק לפיו הוכר למערערת כניכוי מהשבח סך 1.8 מיליון ₪ בלבד, בעוד שלטענת המערערת "…היועץ המשפטי  לאגף מסמ"ק אשר ביחס לסכום של 2.2 מליון ₪ קבעה כי מדובר בדמי ניהול המשולמים בין היתר עבור הפעילות השוטפת של אשטרום לטובת אשמורת, ובשל כך הם בבחינת הוצאה המותרת בניכוי לפי הפקודה. קביעה זו מחייבת את המשיב". כפועל יוצא מכך, נתבעה יתרת הסכום כהוצאה פירותית, בדוח ההתאמה לדוח 2003, שהוגש בסמוך לאחר ההסכם.

בשנת 2004 מכרה המערערת חלק במגרש בבר אילן. המערערת שילמה לחב' האם 6.1 מיליון ₪, דמי ניהול וייעוץ, בקשר לעסקת בר אילן, אולם לא דרשה את ההוצאה כניכוי במסגרת הדיווח למנהל מיסוי מקרקעין, אלא כהוצאה לצורכי מס הכנסה בדוח ההתאמה לדוח 2004. 

פקיד השומה סירב להכיר בהוצאות, מכיוון שלטענתו אין הוצאות הללו בגדר הוצאות פירותיות העומדות בתנאי סעיף 17 לפקודה:      – לגבי עסקת בר אילן אשר כפי שטענה המערערת- התשלומים  מתייחסים למכר זכויות במקרקעין, היה על המערערת לדרוש ההוצאה במסגרת דיווח העסקאות למיסוי מקרקעין.

– בנוגע לסך של 2.2 מיליון ₪ בגין עסקת אשמורת טען, כי משהסכימה המערערת להפחית את סכום הניכוי בשומת השבח, אין למתוח את הליכי השומה ולהתיר ההוצאה בדוח ההתאמה.

בפני ביהמ"ש הוצג הסכם בין החברות אשר נחתם בינואר 2003 והינו בתוקף מיום 1.7.2002, לפיו תעניק חב' האם למערערת שירותי ייזום, פרסום, שיווק תיווך וניהול, בכל הקשור עם רכישת ומכירת אחזקות המערערת בחברותיה המוחזקות ובנכסיה, ובו נקבע מנגנון לקביעה התמורה עבור מתן השירותים.

ביהמ"ש קובע כי ההוצאות בגין בר אילן לא יותרו באשר:

  • בחשבוניות, שבחלקן מצויין "החזר הוצאות" ובחלקן "דמי ניהול", לא ניתן כל פירוט לשירותים שניתנו "לכאורה". אף בתצהיר רו"ח לא ניתן פירוט כאמור.
  • ממסמך פרוט ההוצאות שהוצג ע"י המערערת "נראה לכאורה שמדובר בהוצאות תכנון ומדידה שנועדו לקידום התב"ע שאינן בגדר פעולות עסקיות שוטפות של המערערת, אלא פעולות להשבחת המקרקעין".
  • "השותפות תכננו להקים על המגרש בבר אילן מבנים להשכרה ומיזם זה לא מומש. ממילא נראה שהמערערת לא נזקקה לשירותי ניהול, פרסום, שיווק והשכרה שוטפים".

בסיכום סוגית בר אילן קבע ביהמ"ש כי: "נראה כי לא ניתן לראות בתשלומים ששילמה המערערת לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן, הוצאה הניתנת לניכוי לפי הוראות סעיף 17 לפקודה".

בעניין אשמורת, קובע ביהמ"ש כי לא מצא תימוכין בהסכם עם מסמ"ק, כי ישנה מחוייבות של פקיד השומה להתרת ההוצאות.

כמו כן, נקבע כי על פי החשבונית שהוצאה מדובר בדמי ניהול ושיווק אשמורת, אלא שעל פי ההסכם (ראה לעייל), אמורה היתה אשמורת עצמה לשלם לחברת האם, ואין מדובר בתשלום שעל המערערת היה לשאת.

בפרק האחרון לסיכומי המערערת היא "שבה" ומבהירה כי  אין ספק שהושבחו המקרקעין וכי הוצאות ההשבחה תרמו לעליית ערכם וכו'.

נראה כי דווקא דברים אלו "הרימו להנחתה" לשופט אשר "עקץ" את המערערת על כי לא נקטה בהליך של ערר כנגד רשויות מסמ"ק, אלא בחרה לחתום עימם על הסכם פשרה. יתרה מכך, בעניין הוצאות עסקת בר אילן בחרה שלא לדווח עליהן כלל לרשויות מסמ"ק. בהתנהלות זו מנעה המערערת אפשרות להתיר בניכוי את ההוצאות לפי הוראות סעיף 39 לחוק.

עובדתית, אין ספק כי פסיקה זו הביאה לתוצאה לפיה הוצאות שהוצאו, נדרשו בניכוי במס הכנסה ונדחו ע"י ביהמ"ש, לא ינוכו כלל שכן לשוב ולתובעם כנגד שומות השבח, כבר לא ניתן.

לדעתנו, אם וככל שעולה מהשתלשלות העובדות שהוצגו לביהמ"ש, כי מדובר בהוצאות העולות על הנדרש/לא מוכרות/שאין מאחוריהן שירות של ממש וכד', היה ראוי שביהמ"ש יקבע עמדתו בעניין זה. הסתפקותו של ביהמ"ש בקביעה "טכנית" כי המדובר בהוצאות שאינן חוסות תחת הוראות הפקודה וראוי היה להן להיות נישומות במיסוי מקרקעין, יוצרת תחושה בלתי נעימה של "כפל מס", מצב שביהמ"ש העליון  אינו מקבל (ראה למשל הלכת סלון מרכזי) .

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ורו"ח רונית בר ממשרדנו.

מיסוי בינלאומי -  פטור ממס לתושב חוץ שעובד בישראל

לאחרונה נתקלנו במשרד במספר מקרים מעניינים בקשר לתושבי חוץ אשר עובדים כשכירים בישראל. ככלל עובד כאמור חייב במס בישראל וזאת מאחר והעבודה מבוצעת בישראל. נשאלת השאלה- האם חבות מס זו מתקיימת גם כאשר העובד מועסק ע"י מעביד שהוא תושב חוץ והשכר המשולם לו מחוץ לישראל? השאלה רלוונטית לגבי עובד שהוא תושב מדינה אשר ישראל חתומה עימה על אמנה למניעת כפל מס ("מדינת אמנה") ?

במקרה זה יש לבחון מהם התנאים לפטור ממס בהתאם להוראות האמנה. במרבית האמנות נמצא כי נדרש שיתקיימו שלושת התנאים המצטברים הבאים:

1. העובד שהה בישראל פחות מ- 183 ימים בשנת המס (ובאמנות מסוימות– בכל תקופה של 12 חודשים שמתחילה או מסתיימת בשנת המס).

2. השכר משולם ע"י המעביד הזר.

3. השכר אינו מוטל על מוסד קבע בישראל שיש למעביד הזר.

די כי תנאי אחד לא מתקיים, כדי אותו עובד זר יהא חייב במס בישראל.

דגשים מיוחדים: יש לבחון את התנאים בהתאם לאמנה הרלוונטית, משום שייתכנו תנאים שונים כגון:

•  סעיף 17(2)(ד) לאמנה עם ארה"ב- תנאי לפיו יתקיים פטור רק אם העובד מתחייב במס על עבודתו במדינות מושבו.

•  סעיף 15(2)(א) לאמנה עם קנדה- תנאי לפיו סך השתכרותו של העובד לשנת המס כולה אינו עולה על 2,500 דולר קנדי. תנאי זה מעקר למעשה את האפשרות לפטור ממס.

התשובה לשאלת החבות במס קשה יותר במקרה בו קיים בישראל "מוסד קבע", ולמרות זאת קיים הסדר לפיו השכר משולם ע"י החברה הזרה ללא שיוטל שכר זה על מוסד הקבע.

האם התחשבנות כספית של מוסד הקבע בקשר לשכר זה יגרום לרשות המס לשלול את הפטור ממס לעובד?

 נדגיש כי במקרים כאמור, קיימת למוסד הקבע חובת ניכוי מס במקור בעת תשלום למעביד תושב החוץ בהתאם להוראות סע' 170 לפקודה (בשיעור של 25%), וכאשר מתקיימים בפועל יחסי עובד-מעביד בין מוסד הקבע לבין העובד – חובת ניכוי במקור בהתאם להוראות סע' 164 לפקודה והתקנות מכוחו.

למשרדנו ניסיון עשיר בטיפול במקרים האמורים. המלצתנו הינה לבחון פנייה לרשות המסים לשם השגת עמדתם/ אישורם בקשר למקרים המתאימים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו ממשרדנו.

מיסוי בינלאומי - פטור ממס לתושב חוץ שעובד בישראל

לאחרונה נתקלנו במשרד במספר מקרים מעניינים בקשר לתושבי חוץ אשר עובדים כשכירים בישראל. ככלל עובד כאמור חייב במס בישראל וזאת מאחר והעבודה מבוצעת בישראל. נשאלת השאלה- האם חבות מס זו מתקיימת גם כאשר העובד מועסק ע"י מעביד שהוא תושב חוץ והשכר המשולם לו מחוץ לישראל? השאלה רלוונטית לגבי עובד שהוא תושב מדינה אשר ישראל חתומה עימה על אמנה למניעת כפל מס ("מדינת אמנה") ?

במקרה זה יש לבחון מהם התנאים לפטור ממס בהתאם להוראות האמנה. במרבית האמנות נמצא כי נדרש שיתקיימו שלושת התנאים המצטברים הבאים:

1. העובד שהה בישראל פחות מ- 183 ימים בשנת המס (ובאמנות מסוימות– בכל תקופה של 12 חודשים שמתחילה או מסתיימת בשנת המס).

2. השכר משולם ע"י המעביד הזר.

3. השכר אינו מוטל על מוסד קבע בישראל שיש למעביד הזר.

די כי תנאי אחד לא מתקיים, כדי אותו עובד זר יהא חייב במס בישראל.

דגשים מיוחדים: יש לבחון את התנאים בהתאם לאמנה הרלוונטית, משום שייתכנו תנאים שונים כגון:

•  סעיף 17(2)(ד) לאמנה עם ארה"ב- תנאי לפיו יתקיים פטור רק אם העובד מתחייב במס על עבודתו במדינות מושבו.

•  סעיף 15(2)(א) לאמנה עם קנדה- תנאי לפיו סך השתכרותו של העובד לשנת המס כולה אינו עולה על 2,500 דולר קנדי. תנאי זה מעקר למעשה את האפשרות לפטור ממס.

התשובה לשאלת החבות במס קשה יותר במקרה בו קיים בישראל "מוסד קבע", ולמרות זאת קיים הסדר לפיו השכר משולם ע"י החברה הזרה ללא שיוטל שכר זה על מוסד הקבע.

האם התחשבנות כספית של מוסד הקבע בקשר לשכר זה יגרום לרשות המס לשלול את הפטור ממס לעובד?

 נדגיש כי במקרים כאמור, קיימת למוסד הקבע חובת ניכוי מס במקור בעת תשלום למעביד תושב החוץ בהתאם להוראות סע' 170 לפקודה (בשיעור של 25%), וכאשר מתקיימים בפועל יחסי עובד-מעביד בין מוסד הקבע לבין העובד – חובת ניכוי במקור בהתאם להוראות סע' 164 לפקודה והתקנות מכוחו.

למשרדנו ניסיון עשיר בטיפול במקרים האמורים. המלצתנו הינה לבחון פנייה לרשות המסים לשם השגת עמדתם/ אישורם בקשר למקרים המתאימים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו ממשרדנו.

ביטוח לאומי - הלוואה עומדת לרכישת רכב למוגבל בניידות אינה נחשבת ל"גמלה" לעניין תביעת שיבוב

ביום 26/2/12 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש העליון בבקשת ערעור של המוסד לביטוח לאומי (רע"א 3961/10) נגד חברות ביטוח (סהר, אבנר) באשר לפרשנות ההסכם רב השנים בין המוסד לביטוח לאומי (להלן- המל"ל) לבין חברות הביטוח לתביעת פיצוי מצדשלישי על "גמלה" שמשלם המל"ל. להלן תמצית הפסק:

זכות השיבוב

בהתאם לסעיף 328 לחוק הביטוח הלאומי, נקבע כי במקרים שבהם קמה חבות של המל"ל לשלם לנפגע גמלה, ובה בעת קמה חבות של צדשלישי לשלם לאותו נפגע בגין אותו מקרה, רשאי המל"ל לתבוע מן הצד השלישי פיצוי על הגמלה ששילם או שהוא עתיד לשלם.

בעבר נחתמה סדרה  של הסכמים בין המל"ל לבין חברות הביטוח בישראל ותכליתה הייתה להסדיר באופן חוזי את מערכת היחסים שבין המל"ל, המשלם גמלאות לנפגעי תאונות דרכים, לבין חברות הביטוח האחראיות לפיצוי הנפגעים, ובכך למנוע את ההתדיינויות המשפטיות שהיו נדרשות בכל עת שהמוסד היה חפץ להפעיל את זכותו לתבוע שיבוב.

בסעיף 3 בהסכם  נכתב: "שילם או משלם המוסד – על פי הוראות החוק – גימלאות לנפגע בתאונת דרכים…"

השאלה שבמחלוקת בין הצדדים

האם הוראות ההסכם מקנות למל"ל את הזכות לדרוש מחברות הביטוח שיפוי בגין סכומים המועמדים לזכות נפגעים כ-"הלוואה עומדת" לרכישת רכב.

מהי "הלוואה עומדת" לרכישת רכב ?

הטבה שמוענקת למוגבל בניידות מכוח ה"הסכם בדבר גמלת ניידות" (להלן- הסכם הניידות) שנכרת בשנת 1977 בין המל"ל לבין מדינת ישראל. מכוח הוראות ההסכם, ההלוואה העומדת ניתנת למוגבל בניידות הרוכש רכב, לשם כיסוי המיסים (כולם או חלקם) החלים על רכב בעת רכישתו בפועל. ההלוואה העומדת מוענקת למוגבל בניידות באופן הבא:

המל"ל מעביר למכס את נתוני הזכאות של מוגבל בניידות וזה זוכה להנחה בחבות המס בעת שחרור הרכב מהמכס.

במקרים מסוימים, נדרש הזכאי להשיב את הלוואה (כשהיא מופחתת- לפי  שיטת חשוב המפורטת בהסכם הניידות).

המחלוקת

שלוש שאלות במחלוקת: האם הלוואה עומדת מהווה "גמלה" שהמל"ל "שילם או משלם" לנפגע בתאונת דרכים?

טיעוני המל"ל

ראשית- הלוואה עומדת מהווה "גמלה" לצורך ההסכם. הצדדים החילו משך שנים את הוראות ההסכם על תשלומים שונים אף שהם אינם עונים על הגדרת "גמלה", לפי ההסכם.

שנית: הראיות שהוגשו ע"י המל"ל לעניין דרך המימון של ההלוואה העומדת, מוכיחות כי אלה משולמות מתוך תקציב המל"ל, באופן שמקיים את דרישת ה"שילם או משלם" .

שלישית: התשלום הינו "לנפגע", אף שבפועל מדובר בהעברה ישירה למוכר הרכב.

במענה לטענת נגד של חברות הביטוח (ראה להלן) טוען המל"ל כי עד שנת 2002, לא ניתן היה לאמוד את החלקים היחסיים מתוך ההלוואות העומדות אשר צפוי היה, כי יוחזרו ממוגבל בניידות' ומשכך אין לייחס חשיבות לכך שהמוסד נמנע לאורך השנים, מלדרוש שיפוי.

טענות חברות הביטוח

ראשית – הלוואה עומדת אינה עונה להגדרה של "גמלה" שבהסכם, ולא ניתן להרחיב הגדרה זו בדרך של פרשנות, אף אם הצדדים החילו את הוראות ההסכם על תשלומים אחרים שאינם עונים להגדרה.

שנית- דרישת "שילם או משלם" אינה מתקיימת ביחס להלוואה עומדת, מאחר ואינה משולמת מתוך תקציב המל"ל.

שלישית – ההלוואה העומדת אינה משולמת לנפגע- אלא מנוכה על ידי המכס מסכום המס בעת רכישת הרכב.

כמו כן נטען כי המל"ל נמנע מלדרוש מחברות הביטוח שיפוי בגין הלוואות עומדות במשך קרוב ל-25 שנים. עובדה זו מלמדת כי הצדדים להסכם לא התכוונו להחיל את הוראות ההסכם על הלוואה עומדת.

דיון והחלטה

ביהמ"שדןארוכות בדיני חוזים, בהלכת אפרופים הידועה והשנויה במחלוקת ובתיקון סעיף 25(א) לחוק החוזים משנת 2011 (אשר כפי העולה מפסה"ד לא ממש תיקן את אי הוודאות ששררה בסעיף קודם לכן, אותה הוא בא לתקן).לא ניכנס ונדרש לכל הללו במבזק זה, שכן אין אנו עוסקים בכך. וכך קובע ביהמ"ש העליון:

"גמלה"- הגדרת המונח "גמלה" לצורך ההסכם תהא כהגדרת המונח "גמלה" לפי סעיף 82 (ב) לפקודת הנזיקין נוסח חדש. סעיף 82 (ב) מגדיר גמלה: "השווי הכספי של הגמלאות להוציא גמלה בעין שניתנו או שעתידות להינתן לפי חלק ב' לחוק הביטוח לאומי שענינו ביטוח נפגעי עבודה…". משאין הלוואות עומדות נכללות בפרק זה של החוק, הלוואה עומדת אינה גמלה לפי ההסכם. אף שיכול היה הפסק להסתיים כאן, ממשיך ביהמ"ש ומנתח:

"שילם או משלם" – בהתאם להסכם הניידות, אוצר המדינה משפה את המל"ל בגין סכומים שמוענקים לנפגעים כהלוואה עומדת, כך שבפועל אוצר המדינה הוא שמממן את סכומי ההלוואה העומדת והם אינם חלק מתקציב המל"ל.

המל"ל, לכל היותר מתווך או משמש ,,צינור" במשולש של אוצר המדינה, המכס והמוגבל בניידות.

מאחר והמל"ל לא שילם את ההלוואות מתוך תקציבו, הוא אינו זכאי לשיפוי.

"לנפגע" – "גם הטבה שניתנת למוגבל בניידות בעקיפין, בדרך של תשלום לצדשלישי, מהווה תשלום "לנפגע".

ביהמ"ש אינו מקבל את נימוק המל"ל לאי דרישת שיפוי לאורך 25 שנה, בקובעו כי אף אם נניח שהיה קושי לאמוד סכומי השבת ההלוואות העומדות, הרי שאף לא ניסיון אחד לדרישת שיבוב לאורך התקופה, מראה כי המל"ל כלל לא סבר שמגיע לו שיבוב כאמור.

התנהגות עקבית זו לאורך שנים רבות מלמדת על דעת הצדדים שבהסכם.

בסיכום: ביהמ"ש העליון דוחה את רשות הערעור של המל"ל וקובע מכמה סיבות שונות כמפורט לעייל, כי הלוואה עומדת לרכישת רכב אינה מזכה את המל"ל בדרישת שיבוב מחברות הביטוח.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י חיים חיטמן, רו"ח (משפטן) ישי חיבה ורו"ח אורנה צח (גלרט).

 

ביטוח לאומי - הלוואה עומדת לרכישת רכב למוגבל בניידות אינה נחשבת ל"גמלה" לעניין תביעת שיבוב

ביום 26/2/12 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש העליון בבקשת ערעור של המוסד לביטוח לאומי (רע"א 3961/10) נגד חברות ביטוח (סהר, אבנר) באשר לפרשנות ההסכם רב השנים בין המוסד לביטוח לאומי (להלן- המל"ל) לבין חברות הביטוח לתביעת פיצוי מצדשלישי על "גמלה" שמשלם המל"ל. להלן תמצית הפסק:

זכות השיבוב

בהתאם לסעיף 328 לחוק הביטוח הלאומי, נקבע כי במקרים שבהם קמה חבות של המל"ל לשלם לנפגע גמלה, ובה בעת קמה חבות של צדשלישי לשלם לאותו נפגע בגין אותו מקרה, רשאי המל"ל לתבוע מן הצד השלישי פיצוי על הגמלה ששילם או שהוא עתיד לשלם.

בעבר נחתמה סדרה  של הסכמים בין המל"ל לבין חברות הביטוח בישראל ותכליתה הייתה להסדיר באופן חוזי את מערכת היחסים שבין המל"ל, המשלם גמלאות לנפגעי תאונות דרכים, לבין חברות הביטוח האחראיות לפיצוי הנפגעים, ובכך למנוע את ההתדיינויות המשפטיות שהיו נדרשות בכל עת שהמוסד היה חפץ להפעיל את זכותו לתבוע שיבוב.

בסעיף 3 בהסכם  נכתב: "שילם או משלם המוסד – על פי הוראות החוק – גימלאות לנפגע בתאונת דרכים…"

השאלה שבמחלוקת בין הצדדים

האם הוראות ההסכם מקנות למל"ל את הזכות לדרוש מחברות הביטוח שיפוי בגין סכומים המועמדים לזכות נפגעים כ-"הלוואה עומדת" לרכישת רכב.

מהי "הלוואה עומדת" לרכישת רכב ?

הטבה שמוענקת למוגבל בניידות מכוח ה"הסכם בדבר גמלת ניידות" (להלן- הסכם הניידות) שנכרת בשנת 1977 בין המל"ל לבין מדינת ישראל. מכוח הוראות ההסכם, ההלוואה העומדת ניתנת למוגבל בניידות הרוכש רכב, לשם כיסוי המיסים (כולם או חלקם) החלים על רכב בעת רכישתו בפועל. ההלוואה העומדת מוענקת למוגבל בניידות באופן הבא:

המל"ל מעביר למכס את נתוני הזכאות של מוגבל בניידות וזה זוכה להנחה בחבות המס בעת שחרור הרכב מהמכס.

במקרים מסוימים, נדרש הזכאי להשיב את הלוואה (כשהיא מופחתת- לפי  שיטת חשוב המפורטת בהסכם הניידות).

המחלוקת

שלוש שאלות במחלוקת: האם הלוואה עומדת מהווה "גמלה" שהמל"ל "שילם או משלם" לנפגע בתאונת דרכים?

טיעוני המל"ל

ראשית- הלוואה עומדת מהווה "גמלה" לצורך ההסכם. הצדדים החילו משך שנים את הוראות ההסכם על תשלומים שונים אף שהם אינם עונים על הגדרת "גמלה", לפי ההסכם.

שנית: הראיות שהוגשו ע"י המל"ל לעניין דרך המימון של ההלוואה העומדת, מוכיחות כי אלה משולמות מתוך תקציב המל"ל, באופן שמקיים את דרישת ה"שילם או משלם" .

שלישית: התשלום הינו "לנפגע", אף שבפועל מדובר בהעברה ישירה למוכר הרכב.

במענה לטענת נגד של חברות הביטוח (ראה להלן) טוען המל"ל כי עד שנת 2002, לא ניתן היה לאמוד את החלקים היחסיים מתוך ההלוואות העומדות אשר צפוי היה, כי יוחזרו ממוגבל בניידות' ומשכך אין לייחס חשיבות לכך שהמוסד נמנע לאורך השנים, מלדרוש שיפוי.

טענות חברות הביטוח

ראשית – הלוואה עומדת אינה עונה להגדרה של "גמלה" שבהסכם, ולא ניתן להרחיב הגדרה זו בדרך של פרשנות, אף אם הצדדים החילו את הוראות ההסכם על תשלומים אחרים שאינם עונים להגדרה.

שנית- דרישת "שילם או משלם" אינה מתקיימת ביחס להלוואה עומדת, מאחר ואינה משולמת מתוך תקציב המל"ל.

שלישית – ההלוואה העומדת אינה משולמת לנפגע- אלא מנוכה על ידי המכס מסכום המס בעת רכישת הרכב.

כמו כן נטען כי המל"ל נמנע מלדרוש מחברות הביטוח שיפוי בגין הלוואות עומדות במשך קרוב ל-25 שנים. עובדה זו מלמדת כי הצדדים להסכם לא התכוונו להחיל את הוראות ההסכם על הלוואה עומדת.

דיון והחלטה

ביהמ"שדןארוכות בדיני חוזים, בהלכת אפרופים הידועה והשנויה במחלוקת ובתיקון סעיף 25(א) לחוק החוזים משנת 2011 (אשר כפי העולה מפסה"ד לא ממש תיקן את אי הוודאות ששררה בסעיף קודם לכן, אותה הוא בא לתקן).לא ניכנס ונדרש לכל הללו במבזק זה, שכן אין אנו עוסקים בכך. וכך קובע ביהמ"ש העליון:

"גמלה"- הגדרת המונח "גמלה" לצורך ההסכם תהא כהגדרת המונח "גמלה" לפי סעיף 82 (ב) לפקודת הנזיקין נוסח חדש. סעיף 82 (ב) מגדיר גמלה: "השווי הכספי של הגמלאות להוציא גמלה בעין שניתנו או שעתידות להינתן לפי חלק ב' לחוק הביטוח לאומי שענינו ביטוח נפגעי עבודה…". משאין הלוואות עומדות נכללות בפרק זה של החוק, הלוואה עומדת אינה גמלה לפי ההסכם. אף שיכול היה הפסק להסתיים כאן, ממשיך ביהמ"ש ומנתח:

"שילם או משלם" – בהתאם להסכם הניידות, אוצר המדינה משפה את המל"ל בגין סכומים שמוענקים לנפגעים כהלוואה עומדת, כך שבפועל אוצר המדינה הוא שמממן את סכומי ההלוואה העומדת והם אינם חלק מתקציב המל"ל.

המל"ל, לכל היותר מתווך או משמש ,,צינור" במשולש של אוצר המדינה, המכס והמוגבל בניידות.

מאחר והמל"ל לא שילם את ההלוואות מתוך תקציבו, הוא אינו זכאי לשיפוי.

"לנפגע" – "גם הטבה שניתנת למוגבל בניידות בעקיפין, בדרך של תשלום לצדשלישי, מהווה תשלום "לנפגע".

ביהמ"ש אינו מקבל את נימוק המל"ל לאי דרישת שיפוי לאורך 25 שנה, בקובעו כי אף אם נניח שהיה קושי לאמוד סכומי השבת ההלוואות העומדות, הרי שאף לא ניסיון אחד לדרישת שיבוב לאורך התקופה, מראה כי המל"ל כלל לא סבר שמגיע לו שיבוב כאמור.

התנהגות עקבית זו לאורך שנים רבות מלמדת על דעת הצדדים שבהסכם.

בסיכום: ביהמ"ש העליון דוחה את רשות הערעור של המל"ל וקובע מכמה סיבות שונות כמפורט לעייל, כי הלוואה עומדת לרכישת רכב אינה מזכה את המל"ל בדרישת שיבוב מחברות הביטוח.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י חיים חיטמן, רו"ח (משפטן) ישי חיבה ורו"ח אורנה צח (גלרט).

 

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה