מבזק מס מספר 420 - 

ביטוח לאומי  21.10.2011

הרחבת הפטור מדמי ביטוח לתלמיד ללא תלות בגיוס לצבא. - 21.10.2011

בעקבות תיקון בחוק הביטוח הלאומי הורחב הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: "דמי ביטוח") לכל מי שלומד ואין לו הכנסות, כמפורט להלן.

להלן הנחיות החוק שהיו עד ספטמבר 2011:

  1. תלמיד במוסד חינוכי על יסודי או מי שמצוי בהכשרה מקצועית שהוכרה ככזו (להלן: "תלמיד") מיום שמלאו לו 18 שנים וכל עוד לא מלאו לו 21 שנים, פטור מתשלום דמי ביטוח בעד התקופה שבה הוא לומד ואינו עובד (כל עוד הכנסתו בתקופה שבה הוא לומד ואינו עובד, אינה עולה על ההכנסה המזערית – 5% מן השכר הממוצע במשק, כיום 415 ₪ לחודש) ובלבד שהחל לשרת בשירות סדיר, או בשירות לאומי בהתנדבות, לפני שמלאו לו 21 שנים.
  2.  כל מבוטח שעבר את גיל 18 פטור מתשלום דמי ביטוח אם החל לשרת בצה"ל (לרבות בשירות לאומי בהתנדבות) לפני שמלאו לו 21 שנים, הוא אינו עובד ואין לו כל הכנסה אחרת העולה על הסכום המזערי. תקופת הפטור לא תעלה על 12 חודשים.

החל מיום 1 באוקטובר 2011, הורחב הפטור כך:

תלמיד כיתה י' עד יב' במוסד חינוכי על יסודי, שהכנסתו אינה עולה על ההכנסה המזערית וטרם מלאו לו 19 שנים, פטור מתשלום דמי ביטוח בעד התקופה שבה הוא לומד, אף אםאין בידו מועד לגיוס ואף אם לא גוייס כלל לשירות צבאי או לשירות לאומי.

שילוב כל הוראות החוק נכון להיום הינו: תלמיד שיש לו מועד גיוס עד גיל 21, פטור מתשלום דמי ביטוח בתקופת הלימודים, וכן פטור מדמי ביטוח עד 12 חודשים רצופים או שאינם רצופים מסיום הלימודים ועד הגיוס – והכל בתנאי שאינו עובד והכנסתו מזערית. לאחר תקופות אלה ועד מועד הגיוס בפועל, יחויב בדמי ביטוח.

מי שלומד במוסד חינוכי על יסודי ולא התגייס, פטור מדמי ביטוח (החל מאוקטובר), רק עד גיל 19, אם אינו עובד והכנסתו מזערית.

 

בשולי הדברים ומשום חשיבותם, נציין כי לאי תשלום דמי הביטוח באופן סדיר יש השלכה על שלילת שירותי בריאות לצעירים שיוצאים לחו"ל לתקופות ארוכות: מי ששוהה בחו"לבמשך שתי שנות היעדרות רצופות או יותר (ראה מבזק מס' 412), ומפגר בתשלום דמי הביטוח בעודו בחו"ל  תקופה של 12 חודשים לפחות, נשללת ממנו הזכאות לשירותים רפואיים בארץ לתקופה מרבית של עד 6 חודשים.

יוצאים מן הכלל הם צעירים שיצאו לחו"ל לאחר שירות צבאי, לגביהם השלילה האמורה אינה חלה ב-24 חודשים לאחר השחרור.

הסדרת החוב אינה מבטלת את תקופת ההמתנה לקבלת שירותים רפואיים אבל ניתן לפדות את תקופת ההמתנה באמצעות תשלום מיוחד (כיום 9,630 ₪).

 

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח(גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט),חיים חיטמןורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה