מבזק מס מספר 414 - 

ביטוח לאומי  25.8.2011

חל"ת לאחר לידה אינו מזכה בדמי אבטלה - 25.8.2011

ביטוח אבטלה נועד להגן על שכירים שהעסקתם חדלה, הפכו למובטלים ולא מצאו עבודה אחרת. עובד שהתפטר ימתין 90 ימים עד שיהיה זכאי לדמי אבטלה.

הזכאות לדמי אבטלה בחופשה ללא תשלום מרצון מכוח חוק עבודת נשים נדונה ביום 21 באוגוסט 2011  בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים (ב"ל 27515-05-10) בתביעה של גב' דורית רבניאן (להלן: "המבוטחת").

רקע עובדתי

המבוטחת עובדת בעיריית ירושלים כ-15 שנים. לאחר חופשת הלידה היא יצאה לחופשה ללא תשלום (להלן: "חל"ת") באישור המעסיק על מנת לטפל בבנה שנולד לאחר סדרת טיפולים קשים (ולא על מנת לעבוד בעבודה אחרת), וחזרה לעבודתה לאחר כחמישה חודשים.

לטענת המבוטחת, נמסר לה במוקד הטלפוני של המוסד לביטוח הלאומי (להלן: "המל"ל") כי תהיה זכאית לדמי אבטלה לאחר 90 הימים הראשונים, וכי עליה להתייצב בלשכת התעסוקה. המבוטחת התייצבה בלשכת התעסוקה ולא הוצעה לה עבודה.

תביעת המבוטחת לדמי אבטלה נדחתה מאחר ולטענת המל"ל לא נותקו יחסי העבודה.

דיון והחלטה

הגדרת "מובטל" בס' 163(א) לחוק: "רואים אדם כמובטל אם הוא רשום בלשכת שירות התעסוקה כמחוסר עבודה… והוא מוכן ומסוגל לעבודה במקצועו או בכל עבודה אחרת… ולשכת שירות התעסוקה לא הציעה לו עבודה…".

מטרת ביטוח אבטלה, לדעת בית הדין, היא לאפשר לעובדים אשר נפלטו ממעגל העבודה בעל כורחם, להתקיים בכבוד עד שייקלטו במקום עבודה חדש, וכן למי ש"הייתה הצדקה" להפסקת עבודתו מרצונו.

בית הדין הגיע למסקנה כי הצדק עם המל"ל לאור תכלית החוק. מבוטחת בחל"ת, שאליו יצאה מרצונה כדי לטפל בילד שנולד לה אינה "מובטלת", אלא מקדישה את כל זמנה לטיפול בתינוק בלי לחשוש מפיטורים. החופשה אינה בתשלום ואינה "נכפית" על העובדת.

המבוטחת טענה בבית הדין שהמל"ל הודיע לה בכתב על זכאותה לדמי האבטלה. בעניין זה שלל בית הדין את טענת ההסתמכות כיוון שמיד לאחר המכתב האוטומטי המאשר את הגמלה, נשלח מכתב ידני שדוחה את התביעה לדמי האבטלה וכך גם הובהר לה בעל פה.

לסיכום – ככלל, נשים לאחר לידה שיצאו לחל"ת מכוח חוק עבודת נשים כדי לטפל בתינוק, אינן מובטלות שמחפשות עבודה ולכן אינן זכאיות לדמי אבטלה.

לפיכך, אישה לאחר לידה אשר מעוניינת לקבל דמי אבטלה צריכה לבחון את אפשרות ההתפטרות (תוך שקילת אובדן זכויותיה והסיכוי לחזור למעגל העבודה). לעניין זה נציין כי במידה והעובדת הודיעה על התפטרותה לאחר הלידה, או במהלך חופשת הלידה או בחל"ת, ייספרו 90 ימי השלילה של דמי האבטלה מיום ההודעה ובכפוף לאישור המעסיק על מועד ניתוק יחסי העבודה.

לאור האמור, מומלץ לעובדת שהחליטה על התפטרותה, להודיע על התפטרותה לפני תחילת חופשת הלידה, כך שמיד עם גמר הזכאות של חופשת הלידה תהיה זכאית לתבוע דמי אבטלה, בכפוף להתייצבותה בלשכת התעסוקה והתנאים הרלוונטיים לזכאות לגמלה.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי כהן.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה