מבזק מס מספר 409 - 

מיסוי ישראלי  22.7.2011

חברה משפחתית – עקרון הקפדה על מועדים - 22.7.2011

ביום 13.7.2011 ניתן בביהמ"ש בחיפה פס"ד בעניין קליאוט (ע"מ 705/05 ו- 783/05) שדן במספר סוגיות. הסוגיה המעניינת לעניינו הינה קביעת עמדה שיפוטית בעניין סוגיה מוכרת: התאריך האחרון בו ניתן להגיש בקשה להיחשב כחברה משפחתית בגין שנת המס הבאה.

במקרה הנדון הוגש דוח לשנת 2009 בשנת 2001, ובו צוין כי החברה הינה משפחתית. הדבר לא הופיע ברישומי פקיד השומה ומשנתבקש הנישום להציג תיעוד, נמצא כי הוגשה בקשה להחשב כחברה משפחתית, ביום 31.12.1998 בפקיד שומה אחר.

ביהמ"ש קבע כי בקשה לרישום החברה כחברה משפחתית עפ"י סע' 64א לפקודה "תומצא לפקיד השומה לא יאוחר מחודש לפני תחילתה של שנת מס פלונית" כאשר לשון זו אינה סובלת פירוש מילולי צר, בו גם "חלק מחודש" יחשב לעמידה בתנאי, אלא הכוונה של המחוקק היא להגשת הבקשה לפחות חודש מלא אחד לפני תחילת שנת המס המבוקשת.

ביהמ"ש קובע ככלל  כי "נדרשת דווקנות ככל שהדבר נוגע למועדים" בדיני המס, וכן:

"עקרון הקפדה על מועדים לא נשמר רק לגבי פעולות רשות המס, אלא מופעל כעקרון פרשני לגבי כלל ההוראות הנוגעות לדיני המס, בין היתר, מן הטעם שפרשנות דווקנית המכתיבה עמידה בלוח זמנים, היא דרך כלל פרשנות על פי הפשט ומאפשרת החלה שיוויונית. בפרשנות כזו יש משום איזון ראוי בין שיקולי יעילות, וודאות ויציבות."

נציין מספר הערות ותובנות חשובות העולות מפסד הדין:

  • כל הודעה המוגשת לכל אחד ממשרדי השומה בארץ תחשב כהודעה שהוגשה כנדרש כל עוד הוגשה במסגרת המועדים הקבועים, ואין הכרח כי ההודעה תוגש למשרד השומה בו מתנהל תיק הנישום. כמובן, שיש לציין כי הודעות המוגשות למשרדים אחרים יעשו מטעמים סבירים והגיוניים (כגון: קרבה גיאוגרפית למגיש וכיו"ב), תוך ציון השייכות לפקיד השומה הרלוונטי . ניתן לומר כי דברים אלו יפים גם להגשות דומות למשרדי מע"מ, ומיסוי מקרקעין.
  • בקשה להיחשב כחברה משפחתית, תוגש (ע"פ פס"ד זה וכל עוד לא יקבע אחרת) עד 30 בנובמבר של שנת מס, לגבי שנת המס הבאה !
  • בשונה מעמדת פקיד השומה בפס"ד דנן, נציבות מס הכנסה אישרה/לא התנגדה במספר מקרים בעבר, לבקשות לרישום כחברה משפחתית, שהוגשו במהלך חודש דצמבר !!
  • למרות שיש לפרש את לשון החוק בכל הקשור בעמידה במועדים באופן דווקני עדיין יכול לסטות פקיד השומה מהמועדים הקבועים, ואולם זאת  רק במידה ויש לו סמכות מפורשת לכך ומטעמים מיוחדים וחריגים. ככל הידוע, אין בפקודה מס ההכנסה סמכות מפורשת לפקיד השומה או למנהל הרשות לחרוג ממועדים שנקבעו בעניין זה. זאת לעומת סעיף 116(א) לחוק מע"מ, וסעיף 107 לחוק מיסוי מקרקעין, הנותן סמכות רחבה  למנהל רשות המיסים להאריך כמעט כל מועד שנקבע בחוקים אלו.

 

לדעתנו, כיום בהיות רשות המיסים בישראל מנוהלת ע"י מנהל אחד ראוי כי סמכות דומה תינתן למנהל גם בכל הקשור להארכת מועדים שנקבעו בפקודת מס ההכנסה, ובין היתר  להאריך את המועד להגשת בקשה לרישום חברה כחברה משפחתית כהגדרתה בסעיף 64א לפקודה. כמובן, שסמכות זו תופעל במקרים חריגים ועל פי שיקול דעת.

 

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) יובל אבוחצירא ורו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה