מבזק מס מספר 285 - 

מיסוי בינלאומי  8.1.2009

מיסוי בינלאומי – תיקון 169 לפקודה – סוגיות מיוחדות - 8.1.2009

בהמשך למבזקנו האחרון (מס' 284) המתייחס לתיקון מס' 169 לפקודה כחלק מתוכנית ההאצה הכלכלית, מצאנו לנכון לחדד מספר סוגיות והשלכות מס שמתעוררות להבנתנו מן התיקון. במבזק זה נבחן את סעיפים 9(15ד) ו- 97(ב3) לפקודה, ואת המבזק הבינלאומי הבא נקדיש לסוגיות מיוחדות לגבי סע' 126א' לפקודה, לפיו יחול מס חברות של 5% בלבד על הכנסת דיבידנד מחו"ל של חברה תושבת ישראל.

סע' 9(15ד) – פטור ממס על הכנסה של תושב חוץ מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה שמקורם באג"ח שהנפיקה חברה תושבת ישראל והוא נסחר בבורסה בישראל.

  • לא ברור מדוע הקלה זו אינה חלה על תושב חוזר ותיק ו\או עולה חדש, בדומה לתחולתן של הקלות מכוח סע' 97(ב3). זה המקום לציין כי בחירה בשנת הסתגלות תקנה גם למי שכבר עלה לישראל פטור מכוח סע' זה במשך שנה.
  • עפ"י הוראות הסעיף, הפטור יחול רק על חברה תושבת ישראל שהנפיקה אג"ח בבורסה בישראל. לפיכך, לא יחול הפטור על אג"ח שהנפיקו חברות זרות בבורסה בישראל, או על חברות ישראליות שגייסו אג"ח בבורסות מחוץ לישראל.
  • נזכיר כי תחולת הפטור הינה בשל ריביות שישולמו החל מיום 1.1.2009 ללא קשר למועד צבירת הריבית – כך חברות המחלקות במהלך ינואר את "קופון" 2008, חלוקה זו אינה מחויבת במס בידי תושבי חוץ, ולפיכך גם לא חלה חובת ניכוי במקור כפי המתואר ברוב התשקיפים.

סע' 97(ב3): פטור ממס לתושב חוץ על רווחי הון מניירות ערך של חברה תושבת ישראל.

  • סעיף זה, כנוסחו לאחר התיקון מאפשר לכל תושב חוץ פטור ממס בגין רווחי ההון על ניירות ערך של חברות תושבות ישראל. לעניין סעיף זה, נייר ערך הינו בהתאם להגדרה בסע' 88, אשר מפנה, בין היתר, להגדרת נייר ערך בחוק ניירות ערך (ובו מובאת הגדרה רחבה ביותר).

דגשים נוספים

  • יודגש, הן לעניין סע' 9(15ד) והן לעניין סע' 97(ב3), כי הוראות סע' 68א לפקודה שוללות כל הטבת מס, הנחה או פטור לפי הפקודה מחברה תושבת חוץ, אם תושבי ישראל מחזיקים בה בשיעור של 25% או יותר, במישרין או בעקיפין.
  • הפטורים מכוח שני הסעיפים הנדונים יחולו רק על מי שהוא תושב חוץ בעת קבלת הכנסה. בהקשר זה נזכיר כי ניתוק התושבות הוא תהליך הדרגתי שסופו נקבע בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה. עוד ניתן לטעון כי הפטור יחול על יחיד או חבר בני אדם שהוא תושב ישראל עפ"י הוראות הפקודה אך הינו תושב חוץ עפ"י הוראות אמנה למניעת מסי כפל (נזכיר כי חוזר סמנכ"ל מביע עמדתו לפיה תושבות הדין הפנימי היא זו הקובעת  לעניין הקלות לתושב חוזר – סעיפים 14 ו-97(ב) לפקודה. זאת מבלי להביע עמדתו לעניין תחולת הקלות אחרות עפ"י הפקודה).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה