מבזק מס מספר 170 - 

מיסוי בינלאומי  31.8.2006

היערכות מחדש לישראלים המשקיעים באוקראינה - 31.8.2006

אמנה הולכת, אמנה באה… בתאריך ה- 1 בינואר 2007 תיכנס לתוקף האמנה למניעת מסי כפל בין ישראל לאוקראינה (להלן: "אמנת ישראל-אוקראינה"). ממועד כניסת האמנה החדשה לתוקף, על הכנסות מריבית, תמלוגים ודיבידנדים יחול מס בדרך של ניכוי במקור בשיעורים שלא יעלו על 5% עד 10%.
במקביל, אישרה לאחרונה ממשלת אוקראינה הצעת חוק לביטול האמנה למניעת מסי כפל בין קפריסין לברית המועצות שנחתמה בשנת 1982 ושקפריסין ואוקראינה אימצו עם קריסת הגוש הסובייטי (להלן: "אמנת קפריסין-אוקראינה"). אמנת קפריסין-אוקראינה היא אחת מן האמנות למניעת מסי כפל המיטיבות ביותר בנוף הבינלאומי בכלל ורשת האמנות עליהן חתומה אוקראינה בפרט. אכן, אמנת קפריסין-אוקראינה קובעת פטור מניכוי במקור בעת תשלומי ריבית, תמלוגים ודיבידנדים, בעוד שעל פי דיניה הפנימיים של אוקראינה, הכנסות כאמור כפופות למס בדרך של ניכוי במקור בשיעור של 15%.
הוראותיה המקלות של אמנת קפריסין-אוקראינה, משטר המס המיטיב בקפריסין והקרבה הגיאוגרפית עם ישראל – כל אלו גרמו לישראלים רבים המקיימים פעילות באוקראינה לפעול בה באמצעות חברה זרה תושבת קפריסין.
למרות הבשורה על הגזירה הממשמשת ובאה, מקורבים לממשל באוקראינה לא צופים שההצעה תאושר בזמן הקרוב. השיהוי הצפוי באישור הביטול, מעניק למשקיעים הזדמנות לבצע שינויים במבנה ההחזקות על מנת להתאימו למציאות החדשה.
כך, למשל, ניתן לבחור בהחזקה ישירה מישראל לאוקראינה וליהנות, החל משנת 2007, משיעורי המס המופחתים על פי הוראות אמנת ישראל-אוקראינה. ניתן לעשות זאת, בין השאר, על ידי העברת השליטה והניהול על החברה שהתאגדה בקפריסין, לישראל והפיכתה לתושבת ישראל לצורכי מס.
חשוב לציין עבור אלו המשקיעים בנדל"ן באוקראינה, כי על פי הוראות אמנת קפריסין-אוקראינה אשר צפויה להתבטל, לא תהא חבות במס באוקראינה (וגם לא בקפריסין) בעת מכירת מניות חברה תושבת אוקראינה המחזיקה בנכסי נדל"ן על ידי חברה תושבת קפריסין. זאת, בשונה מהוראות אמנת ישראל-אוקראינה החדשה לפיהן קמה לאוקראינה זכות מיסוי במקרה הנ"ל (בשיעור של 25%).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס או לרו"ח (משפטן) גדי אלימי.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה