מבזק מס מספר 167 - 

מיסוי ישראלי  10.8.2006

"תקנות דולריות"- צמצום האפשרות להחילן לאור תיקון 60 לחוק עידוד השקעות הון - 10.8.2006

סעיף 130א(ג)(2) לפקודת מס הכנסה קובע כי חברה בהשקעת חוץ כהגדרתה בסעיף 53ח' לחוק עידוד השקעות הון רשאית לנהל את פנקסיה במטבע חוץ. לפיכך, "חברה בהשקעת חוץ" אשר עמדה בתנאי ההגדרה שבסעיף 53ח' לחוק, רשאית היתה לנהל פנקסיה במטבע חוץ בהתאם לתקנות מס הכנסה (כללים בדבר ניהול פנקסי חשבונות של חברות בהשקעת חוץ ושל שותפויות מסוימות וקביעת הכנסתן החייבת), התשמ"ו – 1986 (להלן- התקנות).

"חברה בהשקעת חוץ" כהגדרתה ערב תיקון 60 לחוק עידוד השקעות הון, לא נדרשה להשקעה בסכום מינימלי של תושב החוץ. בהתאם לתיקון 60 לחוק עידוד השקעות הון, החל מיום 01.04.2005, נדרשת ככלל, השקעה מינימאלית של 5 מיליוני ₪ של תושב החוץ בהון החברה (אף שאפשרית גם רכישת מניות על ידו מבעל מניות אחר ובלבד שלחברה הון בסכום האמור), על מנת שהחברה תחשב ל"חברה בהשקעת חוץ".

עולה השאלה מה דינה של חברה, אשר היתה "חברה בהשקעת חוץ" כהגדרתה בסעיף 53ח' לחוק כנוסחו ערב תיקון 60, אך כעת אינה עומדת בתנאי ההגדרה כיוון שתושב החוץ לא השקיע את הסכום המינימאלי הנדרש ע"פ החוק.
סעיף 72א' לחוק קובע כי "מי שניתן לו אישור או מי שבחר בהטבות מס בשל מפעל מוטב..יהיה זכאי להטבות שהיו קבועות בחוק זה כתוקפו ביום מתן האישור או בשנת הבחירה.".סעיף זה שכותרתו "יציבות ההטבות", נועד לשמור על ההטבות של מי שהיה זכאי להן וקיבל אותן, ערב התיקון.
כך גם נקבע בסעיף 5.4 לחוזר מ"ה 6/2006 וכלשונו: "בהתאם להוראות סעיף 72א' לחוק (יציבות ההטבות), השקעות בחברה אשר היוו "השקעות חוץ" לצורך החוק טרם תיקונו, יהוו "השקעת חוץ" לצורך החוק גם לאחר תיקון החוק (לגבי מפעלים מאושרים קיימים ו/או מפעלים מאושרים או מוטבים שיוקמו בעתיד)" (הנוסח מעורפל במקור – א.א.ח).

מכל האמור לעיל עולה כי, יציבות ההטבות תישמר הלכה למעשה לגבי ההטבות למפעלים מאושרים או מוטבים אשר נקבעו בחוק עידוד השקעות הון. כזכור התקנות הדולריות אינן הטבות של מפעל מאושר/מוטב על פי חוק עידוד השקעות הון.



לסיכום: חברה אשר החילה על עצמה עד עתה את התקנות הדולריות ולאחר תיקון 60 לחוק אינה יותר חברה ב"השקעת חוץ" כמשמעות מונח זה בסעיף 53ח לחוק לאחר תיקונו, לא תוכל, ככל הנראה, להמשיך ולהחיל עליה תקנות אלו, בשנת 2006 ואילך !
נחמה פורתא: לאור תקנה 11 לתקנות, נראה שבדוח השנתי לשנת 2005 ניתן יהיה להחיל עדיין התקנות, בהתאמות מסוימות.

 לפרטים נוספים והבהרות בעניין זה ניתן לפנות לרונית בר או לישי חיבה.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה