מבזק מס מספר 159 - 

מיסוי בינלאומי  15.6.2006

יחיד המוחזק כתושב ישראל מכוח ה"חזקות המספריות" – האם תושב ישראל לעניין חובת הדיווח? - 15.6.2006

בתיקון 132 לפקודה שונתה הגדרת תושב ישראל, הן לגבי יחיד והן לגבי חברה. לגבי תושבותו של יחיד, נקבע מרכז החיים כמבחן המהותי בקביעת מקום התושבות. כמו כן, נקבעו חזקות מספריות חלופיות לתושבותו הישראלית של יחיד (להלן: "החזקות המספריות"), כדלקמן: (א) שהייה של 183 ימים או יותר בשנת המס; או (ב) שהייה של 30 ימים או יותר בשנת המס ושהייה של 425 ימים או יותר בשלוש שנות המס המסתיימות בתום שנת המס הנבדקת. הן ליחיד והן לפקיד השומה האפשרות לסתור את החזקות המספריות.

 סעיף 131(א) לפקודה קובע חובת הגשת דוח ליחיד, כשהתנאי העיקרי הינו שהוא תושב ישראל בשנת המס. בהמשך, תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח- 1988 (להלן: "תקנות הפטור") מתנות את הפטור מהגשת הדוח, לגבי תושב ישראל שיש לו הכנסת חוץ באותה שנה, בתשלום מקדמות לגבי אותה הכנסה (אלא אם ניתן פטור לאותה הכנסה) ובכך שהכנסה זו לא תעלה על 270,000 ₪.

לדעתנו, בנסיבות בהן לא מתקיימות החזקות המספריות לגבי יחיד ולטענתו מרכז חייו אינו בישראל, אין הוא נדרש להגיש דוח אלא לאחר שרשויות המס עמדו בנטל ההוכחה כי בניגוד לטענתו, מרכז חייו בישראל.

 נשאלת השאלה, מה דינו של נישום יחיד בנסיבות בהן חבות המס שלו נובעת רק מכוח היות היחיד תושב ישראל (כלומר: היחיד הפיק את הכנסתו מחוץ לישראל) שלגביו מתקיימות החזקות המספריות, כך שלפיהן היחיד נחשב לתושב ישראל אך עמדתו היא כי הוא אינו תושב ישראל בהתאם למבחן מרכז החיים, על אף התקיימותן של החזקות המספריות. השאלה השנויה במחלוקת היא האם נטל סתירת החזקות המספריות הוא אקטיבי, קרי: על היחיד לפנות לרשויות המס על מנת לטעון שאינו תושב ולכן אינו חייב בהגשת דוח, ולחילופין, להגיש דוח ע"פ סעיף 131 (בתחולתו לגבי תושב ישראל) ובאותו הדוח לטעון כי אינו תושב ישראל. או שמא נטל סתירת החזקות המספריות הוא פסיבי, קרי: כאשר היחיד סבור שאינו תושב למרות קיומן של החזקות המספריות, משום שמרכז חייו אינו בישראל, כך שאין הוא נחשב לתושב ישראל לכל דבר ועניין (לרבות לעניין הדיווח), כל עוד הוא לא נדרש ע"י רשויות המס לסתור את החזקות המספריות.

 נראה לנו כי לאור חוסר הבהירות בעניין מהות אפשרות סתירת החזקה העומדת לזכות היחיד, הרי המבחן הרלבנטי לעניין חובת הדיווח מכוח סעיף 131 לפקודה הוא מבחן מרכז החיים, כך שלא תקום  ליחיד חובת דיווח בישראל; ובלבד שיצטייד בחוו"ד מקצועית בדבר אי היותו תושב ישראל.

במבזק המס הבא, נדון בנושא קיומה של חובת דיווח החלה על יחיד שהוא תושב ישראל בהתאם לדין הפנימי אולם נחשב כתושב חוץ בהתאם להוראות אמנה למניעת כפל מס.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחגי אלמקייס או גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה