מבזק מס מספר 157 - 

מיסוי בינלאומי  31.5.2006

כרסום בתחולתן של הוראות חסך המס באמנות המס שישראל צד להן? - 31.5.2006

סעיף חסך מס באמנות למניעת מסי כפל הנו סעיף אשר נועד להגן על תמריצי המס לעידוד השקעות זרות שמעניקה מדינה שהיא צד לאמנה על פי דיניה הפנימיים. סעיף חסך המס מבטיח שמדינת המושב (מדינת התושבות של מקבל ההכנסה) תעניק בתנאים מסוימים, זיכוי מס בגובה המס שהיה אמור להשתלם במדינת המקור (המדינה בה הופקה ההכנסה), למרות שבמדינת המקור ניתנה הקלה מלאה או חלקית ממס. בדרך זו, המס המוטל על פי דיניה הפנימיים של מדינת המושב אינו מרוקן מתוכן את תמריץ המס שהעניקה מדינת המקור לתושב החוץ שהשקיע בתחומה.

 תיקון 60 לחוק לעידוד השקעות הון שבוצע לאחרונה, מעלה ספק בדבר תחולתן של הוראות חסך המס בחלק מאמנות המס שישראל צד להן: במספר אמנות, כדוגמת גרמניה ואיטליה, הוראת חסך המס מנוסחת באופן כללי ותחולתה לדעתנו, אינה מוטלת בספק על אף התיקון הנרחב בחוק לעידוד השקעות הון. אולם, במספר אמנות, כדוגמת בריטניה וצרפת, הוראת חסך המס מפנה לסעיפים ספציפיים בחוק האמור. זאת ועוד, בחלק מן האמנות, הוראות חסך המס תחולנה לתקופה מוגבלת או כל עוד הסעיפים הספציפיים בחוק העידוד, בנוסחם בעת כריתת האמנה, הן בתוקף או שתוקנו "מבחינות קלות ערך" בלבד.

 חשוב לציין כי רשות המסים ומנהל הכנסות המדינה, מודעים לסוגיה הנדונה ויושבים בעניין זה על המדוכה, אך כידוע, מלאכת ניהול מו"מ להתאמת הוראות חסך המס באמנות עליהן חתומה מדינת ישראל אינה פשוטה כלל ועיקר ועלולה להיות כרוכה בדיון מחדש לגבי כלל הוראותיה של כל אחת מן האמנות.

 לפיכך, בעת תכנון מבנה מס המסתמך על הוראות חסך מס באמנות למניעת כפל מס שישראל צד להן, יש לבחון היטב את תוקפן והיקף תחולתן, וכך להימנע מ"תאונת מס" מצערת. בנוסף, ראוי לשקול פניה מראש לרשויות המס לצורך הסדרת הנושא. חוק עידוד השקעות הון החדש אליה וקוץ בה?

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה