מבזק מס מספר 156 - 

מיסוי בינלאומי  25.5.2006

שיטות למניעת מסי כפל בארה"ב - 25.5.2006

קיימות שתי שיטות למניעת מסי כפל הנהוגות בארה"ב, והן: שיטת הניכוי ושיטת הניכוי, לחברה תושבת ארה"ב קיימת האפשרות לבחור באחת מהן. על פי שיטת הניכוי, המס הזר יותר כניכוי מההכנסה החייבת של החברה. על פי שיטת הזיכוי, הכדאית יותר במרבית המקרים, רשאית החברה לקזז מהמס המגיע בארה"ב את המס הזר ששילמה בחו"ל (זיכוי ישיר); בנוסף, באשר לדיבידנד שמקורו מחוץ לארה"ב, רשאית החברה לבחור להתחייב במס על מלוא ההכנסה ממנה חולק הדיבידנד (דיבידנד מגולם) ולקבל זיכוי בגין המס הזר ששולם על אותה הכנסה (זיכוי עקיף).

 הזיכוי העקיף ניתן עד לכדי 6 רמות החזקה, בהתקיים כל התנאים שלהלן:

  1. על החברה הנישומה (תושבת ארה"ב) להחזיק בכוח ההצבעה של החברה המוחזקת על ידה במישרין, בשיעור של 10% או יותר.
  2. על כל חברה בשרשרת החברות להחזיק בכוח ההצבעה של החברה המוחזקת על ידה במישרין, בשיעור של 10% או יותר.
  3. על החברה הנישומה להחזיק בעקיפין בכוח ההצבעה של כל אחת מהחברות בשרשרת,  בשיעור של 5% או יותר (חישוב שיעור ההחזקה העקיף מתבצע על ידי הכפלת שיעורי ההחזקה הישירים בשרשרת).
  4. החל מרמת החזקה רביעית ואילך, על החברה המוחזקת בעקיפין, להוות חברה נשלטת זרה (Controlled Foreign Company) על פי כללי Subpart F לקוד המס האמריקאי.הזיכוי הניתן בגין המיסים הזרים כפוף לתקופת החזקה מינימאלית במניות או בנכס מניב ההכנסה, והוא לא יעלה על המס המגיע בארה"ב בגין אותה ההכנסה. החל מחודש אוקטובר 2004, הורחבה האפשרות לניצול עודף הזיכוי; בעוד שבעבר עודף זיכוי ניתן היה לניצול לתקופה של שנתיים אחורה ו- 5 שנים קדימה, כיום עודף הזיכוי ניתן לניצול לתקופה של שנה אחת אחורה ו10 שנים קדימה.

 עד לתום שנת המס 2006, ניתן הזיכוי ממס זר על פי שיטת הסלים, כלומר בהתאם לסוג ההכנסה עליה שולם המס הזר, ללא אפשרות קיזוז בין סל אחד למשנהו.

 במסגרת התוכנית הכלכלית לשנת 2003 (HR 4520: American Jobs Creation Act 2003) נקבע, כי החל משנת המס 2007, תורחב האפשרות לזיכוי ממס זר בכך שיצומצם מספר הסלים לשני סלים בלבד (במקום תשעה סלים שהיו נהוגים עד כה): הסל הפאסיבי והסל הכללי.

 בשולי הדברים נציין כי בישראל, סעיף 126(ג) לפקודה מאפשר אף הוא לחברה תושבת ישראל שקיבלה דיבידנד מתאגיד זר לבחור בחלופת הזיכוי העקיף ולקבל בתנאים מסוימים זיכוי מס בגין מיסי החוץ ששולמו על ידי התאגיד הזר, זאת בנוסף לזיכוי בגין ניכוי המס במקור מן הדיבידנד. הזיכוי העקיף על פי הדין הישראלי מוגבל ל- 2 רמות החזקה בלבד ומותנה בהחזקת החברה הנישומה בחברה המוחזקת על ידה במישרין בשיעור של 25% או יותר ובהחזקת החברה המוחזקת במישרין בחברה האחרת בשיעור של 50% או יותר.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה