מבזק מס מספר 151 - 

מיסוי בינלאומי  20.4.2006

זהירות בעת הקצאת מניות בחנ"ז – אירוע מס - 20.4.2006

ברצוננו להסב את תשומת הלב למקרים בהם אירוע של הקצאת מניות לצד ג' על ידי חברה המיישמת את שיטת השווי המאזני על פי כללי חשבונאות מקובלים (להלן: חברה מוחזקת), יתחייבו במס בידי בעל שליטה בחברה המחזיקה, מכוח הוראות סעיף 75ב לפקודה.

סעיף 75ב לפקודה, הדן במיסוי בעל שליטה בחברה נשלטת זרה, קובע כי חישוב סכום ההכנסה, סכום ההכנסה הפאסיבית, וסכום הרווחים בחנ"ז יחושבו לפי דיני המס במדינת המושב של החנ"ז כאשר מדובר במדינה עימה קיימת אמנה למניעת כפל מס, ובהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בישראל (למעט רווחי והפסדי אקווטי ושינויים הנובעים משערוך ניירות ערך), כאשר מדובר במדינה שאין עימה אמנה (כדוגמת קפריסין ואוסטרליה).

מקובל כי, רווח שנוצר מהנפקה לצד ג' ידווח בדוח רווח והפסד סולו של החברה המחזיקה – בסעיף הכנסות אחרות (ולא בסעיף רווחי אקוויטי) בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בישראל. כאשר החברה אינה תושבת מדינה גומלת, תיתכן פרשנות לפיו הרווח יעמוד בהגדרת הכנסה פאסיבית ועל כן בעל השליטה עלול להיות מחוייב בגין הכנסה זו בדיבידנד רעיוני בשיעור של 25%.

 עיוות זה מקבל משנה תוקף כאשר נוצר הפסד מהנפקה לצד ג', שכן אז יופחת נטל המס של בעל השליטה בשל קיזוז ההפסד כנגד הכנסתה הפאסיבית ממקורות אחרים של החנ"ז. בשל כך, יתכנו מקרים בהם לא ישולם מס כלל על ידי בעל השליטה.

 

לאור האמור לעיל יש להפעיל שיקול דעת בהחלת כללי חשבונאות בחברה המחזיקה שכן ישום שיטת השווי המאזני לגבי השקעה בחברה המוחזקת עשויה להשפיע על חבות המס של בעל השליטה בה.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה