מבזק מס מספר 143 - 

מיסוי בינלאומי  9.2.2006

פטור ממס לתושב חוץ – סעיף 97(ב3) - 9.2.2006

ככלל, מכירת מניות בתאגיד ישראלי חייבת במס רווח הון בישראל, אף אם המוכר תושב חוץ, זאת בהתאם לדין הפנימי בישראל (לא נתייחס ברשימה זו למניות באיגוד מקרקעין).

יחד עם האמור לעיל במקרים רבים מכירת מניות כאמור על ידי תושב חוץ לא תהא חייבת במס בישראל, זאת מכוח אמנות מס עליהן חתומה ישראל, אשר יחולו בעניינו של המוכר.

על אף "הגנת האמנה", במספר אמנות, "הפטור" במדינת המקור יחול רק לגבי בעל מניות המחזיק בשיעורי החזקה נמוכים יחסית, כגון במקרה של מכירת מניות בחברה ישראלית על ידי תושב ארה"ב, יינתן הפטור אך ורק אם שיעור החזקתו במניות אלה אינו עולה על 10%.

סעיף 97(ב3) לפקודה, שנוסף במסגרת תיקון 147, מקנה פטור ממס לתושב חוץ המוכר מניות בחברה תושבת ישראל בתנאים מסוימים, ובלבד שנתקיימו תנאי הסעיף. בין היתר נדרש כי תושב החוץ הינו תושב מדינת אמנה בעשר השנים שקדמו להשקעתו בחברה תושבת ישראל. כן נדרש שההשקעה במניות התאגיד הישראלי בוצעה החל מ- 1.7.2005 ועד ליום 31 בדצמבר 2008, וכי רווח ההון במכירה ידווח למדינת תושבותו.

באמנות מס מסוימות, הכוללות בין היתר את המדינות: איטליה, ארה"ב, הולנד, יוון, מכסיקו, ספרד וצרפת  נשלל הפטור ממס רווח הון במדינת המקור במקרים של שיעור החזקה "מקסימלי" כאמור, כגון הדוגמא דלעיל.

על אף האמור הרי ישום סעיף 97(ב3) יכול להעניק פטור ממס בישראל, על אף הוראות האמנה,זאת בהתאם לדין הפנימי בישראל, כאמור.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה