מבזק מס מספר 124 - 

מיסוי ישראלי  1.9.2005

קיזוז הפסד הון במכירת ני"ע כנגד הכנסות משוק ההון - 1.9.2005

סעיף 92 לפקודה לאחר תיקון 147 קובע כי הפסד הון ממכירת ני"ע (לא דווקא ני"ע הרשום למסחר בבורסה) יקוזז מהכנסה מריבית או מדיבידנד ששולמו למוכר בשל אותו ני"ע או בשל ני"ע אחרים, ששיעור המס החל עליהם לא עולה על 25%.  (בעניין הפסדי הון מני"ע סחירים שנוצרו עד 2005, ישנן הוראות מעבר נפרדות).

קביעה זו במשולב עם סעיף 92(ב), המאפשר העברת הפסדי הון לעתיד במידה ולא ניתן היה לקזזם באותה שנת מס, מקימה פתח ל"תאונות מס".

לשונית, קמה חובת קיזוזו של הפסד ההון גם כנגד דיבידנד שקבלה חברה תושבת ישראל מחברה אחרת תושבת ישראל (דיבידנד, שעל פי הוראות סעיף 126 לפקודה אינו חייב במס כלל).

"תאונת מס" זו תימנע באם האחזקה בני"ע נסחרים אשר מהם קיים חשש כי ינבעו הפסדי הון, יוחזקו באמצעות חברות בנות שיועדו לשם כך בלבד, או לחילופין במידה ותתקבל הפרשנות כי לעניין קיזוז הפסדי ההון הוצא דיבידנד בין חברות תושבות ישראל מתחולת הסעיף.

מקרה נוסף בו עלולה להתרחש "תאונה" דומה יחול אם יחויב קיזוז של הפסד ההון כנגד דיבידנד רעיוני כאמור בהוראות סעיף 75ב' לפקודה, אף במקרה בו על פי סעיף 126(ג) אין תוספת מס כלל בישראל. "תאונה" מסוג זה ניתנת למניעה, תוך היערכות מוקדמת במבנה האחזקות של הקבוצה.

מובן כי אובדן הפסד ההון שלא קוזז כנגד הכנסות "פטורות "אלו, אינו ביסוד תכלית החוק, וראוי שרשויות המס יבהירו דעתן בנדון.

 

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה