מבזק מס מספר 121 - 12.8.2005

מיסוי ישראלי - מפעל מוטב, זכאות להטבות ללא השקעה בהון עצמי

ערב הרפורמה בחוק עידוד השקעות הון (תיקון 60 לחוק), נדרש מפעל המבקש הטבות לפי מסלול חלופי לעמוד בקריטריונים לזכאות למענק השקעה. אחד הקריטריונים המקובלים היה, השקעה מינימאלית בהון עצמי (מניות ופרמיה) בשיעור שלא פחת מ- 30% מסכום התכנית המאושרת.

לאחר תיקון החקיקה וביטול סעיף 51 "הישן" נמחק הקשר שבין מפעל במסלול חלופי (כיום – "מפעל מוטב") לבין הזכאות למענק השקעה. עולה  כי מפעל תעשייתי, המבקש ליהנות מהטבות המס של המסלול החלופי כיום (מסלול "ירוק") יידרש להשקעה בתוכנית השקעה מינימאלית של 300 אלפי ₪, אך זו אינה חייבת להיות, כולה או חלקה, מהון עצמי כלל. (לעניין זה ראה מבזק מס מס' 113 מיום 2.6.2005).

מן האמור עולה כי יינתנו הטבות למפעל מאושר בעל הון מניות מינימאלי בעוד שבעניין מפעל בהשקעת חוץ נדרשת השקעה בהון של לפחות חמישה מיליון ₪ (ראה מבזק מס מספר 112 מיום 25.5.2005).

 

מיסוי ישראלי - שיעורי מס "חדשים" לבעלי שליטה

ברפורמה במס החדשה (תיקון 147) נקבעו ככלל, בתוקף משנת 2006 ואילך, שיעורי מס אחידים של 20%  בגין הכנסות פיננסיות – ריבית, דיבידנד ורווח הון. האמור אינו חל על  בעלי שליטה, עליהם יוטל מס בשיעור של 25% על דיבידנד ורווח הון ושיעור מס שולי בגין ריבית, אם נבעה מחבר בני אדם בו בעל השליטה מחזיק ב- 10% ומעלה באחד מאמצעי השליטה בחבר בני האדם הרלוונטי, ולגבי דיבידנד ורווח הון אף אם החזיק ביום כלשהו ב-12 החודשים שחלפו 10% מאמצעי השליטה כאמור). החיוב יוטל על בעלי שליטה בגין הכנסותיהם מריבית, דיבידנד ורווח הון מכל ניירות ערך שבשליטתם.

 בעקבות כך, ולאור כניסת הרפורמה לתוקף החל משנת המס הקרובה, חשוב להיערך לשינויים מבעוד מועד, ולפני תום שנת המס הנוכחית.

הדבר רלוונטי במיוחד לבעלי שליטה בחברות ציבוריות, אשר שיעור המס בגין מימוש מניותיהם אלו, לו נרכשו כסחירות, עולה משיעור של 15% לשיעור של 25%, באחת!!

בנוסף, בעניין אג"ח המוחזק בידי בעל השליטה, נציין כי ההפרש בשיעורי המס החל על בעל מניות כאמור בין חיוב הריבית (שיעור מס שולי) ובין רווח ההון שינבע ממכירת האג"ח/ההלוואה (25%) יתכן ויהוו כר פורה לכלי מיסוי לאחר 1 בינואר 2006.

למידע נוסף ניתן לפנות לרו"ח ישי חיבה ממשרדנו – hiba@ahec-tax.co.il.

 

מיסוי ישראלי - שיעורי מס "חדשים" לבעלי שליטה

ברפורמה במס החדשה (תיקון 147) נקבעו ככלל, בתוקף משנת 2006 ואילך, שיעורי מס אחידים של 20%  בגין הכנסות פיננסיות – ריבית, דיבידנד ורווח הון. האמור אינו חל על  בעלי שליטה, עליהם יוטל מס בשיעור של 25% על דיבידנד ורווח הון ושיעור מס שולי בגין ריבית, אם נבעה מחבר בני אדם בו בעל השליטה מחזיק ב- 10% ומעלה באחד מאמצעי השליטה בחבר בני האדם הרלוונטי, ולגבי דיבידנד ורווח הון אף אם החזיק ביום כלשהו ב-12 החודשים שחלפו 10% מאמצעי השליטה כאמור). החיוב יוטל על בעלי שליטה בגין הכנסותיהם מריבית, דיבידנד ורווח הון מכל ניירות ערך שבשליטתם.

 בעקבות כך, ולאור כניסת הרפורמה לתוקף החל משנת המס הקרובה, חשוב להיערך לשינויים מבעוד מועד, ולפני תום שנת המס הנוכחית.

הדבר רלוונטי במיוחד לבעלי שליטה בחברות ציבוריות, אשר שיעור המס בגין מימוש מניותיהם אלו, לו נרכשו כסחירות, עולה משיעור של 15% לשיעור של 25%, באחת!!

בנוסף, בעניין אג"ח המוחזק בידי בעל השליטה, נציין כי ההפרש בשיעורי המס החל על בעל מניות כאמור בין חיוב הריבית (שיעור מס שולי) ובין רווח ההון שינבע ממכירת האג"ח/ההלוואה (25%) יתכן ויהוו כר פורה לכלי מיסוי לאחר 1 בינואר 2006.

למידע נוסף ניתן לפנות לרו"ח ישי חיבה ממשרדנו – hiba@ahec-tax.co.il.

 

מיסוי בינלאומי - הכנסות ריבית מבנקים באיחוד האירופי - הנחיות חדשות

הוראות האיחוד האירופי שפורסמו במסגרת ה-EU Saving Directive, מרחיבות את רשת המס בעניין הכנסות ריבית של יחידים תושבי מדינות האיחוד האירופי. החל מ-1 ביולי 2005, חייבים גופים המשלמים ריבית לתושבי מדינות האיחוד האירופי, בדיווח לרשות הרלבנטית (שהוגדרה בהוראות).

עד לכניסתן של ההוראות האמורות לתוקף, בדרך כלל לא דווחו הכנסות הריבית הללו, במיוחד הכנסות ריבית שנצברו בחשבונות בנק "ממוספרים".

במשך תקופת מעבר- תמשכנה לוקסמבורג, אוסטריה ובלגיה לשמור על סודיות בנקאית והן תנכנה מס במקור בשיעור של 15% החל מיולי 2008 יעלה שיעור הניכוי ל-20% ומיולי 2011 ל-35%. אלו יהיו גם שיעורי המס במקור שיחולו על תשלומי ריבית ממדינות שאינן חברות באיחוד האירופי, כגון שוייץ, ליכטנשטיין, מונקו,  וכדומה.

במידה ומקבל הריבית רוצה להימנע מניכוי המס במקור, יהא עליו לאפשר לבנק המשלם לדווח על התשלום לרשות הרלבנטית.

מקבל הריבית, בעת הדיווח על ההכנסה במקום מושבו, יוכל לתבוע זיכוי בגין המס שנוכה במקור, על פי הכללים הרגילים.

 

מיסוי מקרקעין - חילוף דירת מגורים - הקלת תיקון 55

פרק חמישי 3 לחוק מיסוי מקרקעין סעיפים 49י"א עד 49י"ח דנים בחילוף זכויות במקרקעין. סעיף 49י"ב דן בהקשר לפטור ממס בחילוף זכויות בדירות מגורים. סעיף 49ט"ז קובע כי במכירת הזכות החלופית בדירת מגורים לא יחול פטור ממס, כולו או חלקו, שיעור מס מופחת או דחיית מס.
סעיפים 29י"ב ו- 37(ט) קובעים בעיקרון את רציפות המס לגבי חלק הזכות החלופית הן בהקשר לעלות והן בהקשר ליום הרכישה . לאחר תיקון 50 גרסו רבים מהמלומדים כי לאור האמור לעיל הוראות הסעיף האמור מעקרות כל שימוש בו.
לדעתנו, לאור תיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין יש ותקום למוכר דירות מגורים כדאיות לבוא בגדר הסעיף האמור וזאת במקרים הבאים:
1. לאחר תיקון 55 לחוק חילוף דירות מגורים אינו נחשב כמכירה לעניין מנין תקופת ארבע השנים שבסעיף 49ב(1), זאת כמצוות סעיף 49טז1 ובהתקיים תנאיו – אמור מכאן כי מוכר דירת המגורים המתעתד למכור דירה נוספת בפטור טוב יעשה באם ייבחן את ההוראות האמורות.
2. בעקבות תיקון עקיף לחוק מיסוי מקרקעין במסגרת תיקון 147 לפקודה נקבעה הקלת נטל מס שבח משנת 2007 ל- 20%, וזאת בתחולה רטרואקטיבית מיום 7 בנובמבר 2001 . הפחתת שיעור המס כאמור עשויה להוות גורם משמעותי בשיקולי מוכר דירת מגורים בבקשתו לפטור או יישום הוראות השחלוף כחלופה לפטור במכירה עתידית של הדירה המחליפה תוך תשלום מס השבח בעת מכירת הדירה המחליפה בשיעור מס השבח  המתחייב – 20% .
בתקופה שבין 1 בנובמבר 2001 ועד 31 בדצמבר 2006 יהא רוכש זכות במקרקעין שהיא זכות חלופית – לרבות דירת מגורים – חייב במס רכישה בהתקיים תנאים מסוימים בשיעור של 50% משיעור מס הרכישה המלא החל על שווי הזכות הנמכרת – המשוחלפת.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה