מבזק מס מספר 390 - 

ביטוח לאומי  3.3.2011

דמי ביטוח לאומי שנוכו מבעל שליטה לענף דמי אבטלה -יוחזרו למבוטח ולא לחברה - 3.3.2011

ביום 24 בפברואר 2011 נדונה בביתהדין האזורי לעבודה (ב"ל 5475-09) תביעתו של יעקב רוני (להלן: "התובע") נגד המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") בעניין השבת דמי ביטוח לענף אבטלה שנוכו ממנו  בטעות. זאת, למרות שהיה בעל שליטה בחברת מעטים ומשנת 2004 אינו מבוטח בענף אבטלה.

תקציר עובדתי

  • המבוטח היה בעלים של 30% ממניות חברת מעטים ועבד בה כמנכ"ל. ביום 5.11.2008 פוטר מעבודתו.
  • כבעל שליטה בחברת מעטים, הוא אינו מבוטח בביטוח אבטלה ואינו זכאי לדמי אבטלה, החל משנת 2004.
  • החברה המשיכה כל השנים לשלם בעבורו דמי ביטוח לאומי לענף אבטלה (חלק עובד וחלק המעביד) ולכן פנה התובע למל"ל להשיב לו את דמי הביטוח שנוכו בטעות משכרו.
  • המל"ל טען שלתובע אין מעמד משפטי המאפשר לו לתבוע את הסכומים, וכי רק החברה רשאית לעשות כן. מאחר שהחברה מצויה בהליכי פירוק, על המפרק לפנות למל"ל ולתבוע את דמי הביטוח.
  • המל"ל התבסס על סעיף 342(ב) לחוק הביטוח הלאומי הקובע כי המעביד הוא החייב בתשלום דמי הביטוח בעד עובדו השכיר, ולכן לטענת המל"ל רק למעביד קיימת זכות השבת דמי הביטוח, ככל שקיימת (והוא יעביר לעובד את חלקו).

דיון והכרעה

התיקון לחוק מינואר 2004 קובע כי בעל שליטה בחברת מעטים אינו מבוטח בביטוח אבטלה, לאור הבעייתיות שבסיווג של המבוטח כעובד שכיר או כעובד עצמאי.

החוק קובע למעשה כי מעמדו של בעל שליטהאף

שהינו עובד שכיר לשאר ענפי הביטוח, הרי הוא כעובד עצמאי לעניין דמי אבטלה ולעניין זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק תאגיד, שהם ענפי ביטוח שאינם חלים על עובד עצמאי.

לאור זאת קובעביתהדין, כי התובע נשא בנטל התשלום והוא הזכאי להחזר.

תובנות נוספות

ביה"ד אינו רואה בעין יפה ניסיון המל"ל לאלץ דווקא את החברה לבקש השבת כספים ששולמוביתר, בקובעו כי הדבר הינו בגדר העמסה והוספת בירוקרטיה שאין בה צורך.

טענת המל"ל לפיה עובד שכיר זכאי למלוא הגמלאות אף אם מעבידו לא שילם למל"ל דמי ביטוח, אינה רלוונטית לדברי ביה"ד, משנקבע שהתובע אינו במעמד של עובד שכיר לעניין דמי אבטלה , כך שהתשלומים ששולמו , שולמו למל"ל בטעות.

זה המקום לציין שבמבזק המס מס' 370 צוין כי בנסיבות מסיימות אין מניעה משפטית למל"ל להפוך בעלי שליטה בחברה מעובדים שכירים לעובדים עצמאיים על כל המשתמע, זאת כאשר החברה בבעלותם אינה משלמת את דמי הביטוח בעבורם באופן עקבי, ממושך ושיטתי.

חשוב לציין שזו החלטה שלביתהדין האזורי ולכן עדיין הדרך הנכונה לקבל החזר דמי ביטוח היא באמצעות המעביד, ובמיוחד שכך יוחזרו דמי הביטוח העודפים גם בחלק המעביד.

אנו ממליצים לבעלי השליטה לבדוק בעין קפדנית את התשלומים למוסד לביטוח לאומי ואת מעמדם במוסד.

 

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור. נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן, ורו"ח ומשפטן ישי חיבה.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה