מבזק מס מספר 368 - 

ביטוח לאומי  21.9.2010

אלמנות שחיות עם בני זוג כידועים בציבור- אינן זכאיות לקצבאות מהביטוח לאומי - 21.9.2010

ביום 19.9.10 ניתנה החלטה (בג"צ 5492/07) לפיו אלמנה שלא נישאה בשנית, אך חיה כ"ידועה בציבור", איננה זכאית לקצבת שאירים או קצבת תלוייםמהמוסד לביטוח לאומי בשלמות בן זוגה לשעבר.

בג"צדןבסוגיה: האם להפסיק תשלום קצבת שארים או קצבת תלויים לעותרות שנדחו על ידי בית הדין  הארצי לעבודה, שהבחין בין אלמנות רגילות החיות כ"ידועות בציבור" ואינן זכאיות לקצבאות,  לבין אלמנותמלחמה החיות כ"ידועות בציבור וזכאיות לתגמולים עפ"י חוקמשפחות החיילים שנספו במערכה.

בתי הדין האזורים לעבודה פסקו בשני מקרים נפרדים כי סעיפים 255 ו- 266 לחוק הבטוח הלאומי קובעים כי זכאות האלמנה לקצבת שארים וקצבת תלויים פוקעת רק כאשר "נישאה בשנית" לא בכדי המחוקק בחר להשתמש בביטויים השמורים לעולם הנישואין, במשמעות המקורית והמצומצמת. כן נקבע, כי לא תיתכן שלילת זכויותמבן זוג ללא קביעהמפורשת כחוק.

בית הדין הארצי לעבודה  (עב"ל 686/05)

– בית הדין הארצי קיבל את הערעור שהגיש המל"ל על פסקי הדין של בתי הדין האזוריים לעבודה וקבע כי יש לראות בנשים אלו  כאלמנות שחזרו ונישאו ולהחיל על כל אחתמהן, לפי העניין את הוראות סעיפים 135 ו – 255 לחוק הביטוח הלאומי.

– בית הדין נימק החלטתו בכך כי הגדרת "אשתו" בפרק א' לחוק הבטוח הלאומימרחיבה: "לרבות הידועה בציבור כאשתו והיא גרה עמו". בית הדין קבע כי החוקמשווה את הידועה בציבור לאישה נשואה.

– הנימוק הכלכלי היה כי קצבאות שאירים ותלויים המשולמות על פי חוק הביטוח הלאומי תכליתן לפצות על אובדןהתמיכה הכלכלית שהייתה נתונה לאדםמבן זוגו כמי שהיה תלוי בו בהקשר זה ולשמר את רמת חיים כפי שהייתה לפני פטירת בן הזוג. ההנחה הייתה  כי התא הזוגי החדש  שהוקם יהא בו כדי למלא את החסר בהכנסה שנוצר עםמותו של בן הזוג הקודם.

– אי הפקעת הזכאות לקצבת תלויים לאלמנה שהקימה בית חדש עם הידוע בציבור עלולה ליצורמצב אבסורדי בו המחוקק אינומכיר במוסד הידועים בציבור, ולכן אינומפקיעמאלמנה הזכאית לקצבה תלויים את קצבתה, אם חזרה והקימה בית עם הידוע בציבור. אולםמנגד, כןמכיר במוסד הידועים בציבור ומעניק קצבת תלויים לאישה שבן זוגה לחיים, הידוע בציבור, נפטרמן העולם.

החלטת בג"צ (בהרכב 7 שופטים)

בג"צ קבע כי הביטוי "לרבות"מרחיב בדרך כלל את היקף המשמעויות המילוליות שניתן לייחס למונח שהוגדר. לכן המונח  "אישה נשואה" יכול לשאתמבחינה לשונית, את המשמעות המשפטית של "אישה החיה כידועה בציבור".

– אלמן או אלמנה החיים כידועים בציבור נהניםמשיתוף עם בני הזוג בהכנסות ונשיאה בנטל ההוצאות. בהנתןמשק הבית המשותף שהוא תנאי לסיווגם כידועים בציבור. "בנסיבות אלה, אין הצדקה כי ימשיכו להנותמקצבת שארים או קצבת תלויים שנועדו להגן עליהםמפנימחסור כלכלי העלול להיגרם עקבמות המפרנס.

– בג"צ החליט אפוא כי בכל הנוגע לפקיעת הזכות לקצבאות שאירים או תלויים, יש להחיל דין זהה על אלמנות החיות כידועות בציבור ועל אלמנות שחזרו ונישאו כדת וכדין. שכן, תכלית החקיקהמצדיקה פירוש כזה ולשון הסעיפיםמאפשרים זאת. באשר לטענת האפליה בין אלמנות לחוקמשפחות חיילים שנספו במערכה לבין אלמנות הביטוח הלאומי קובע בג"ץ שהמחוקק ביקש ליתן ביטוי לחובה המוסרית שחבה להם המדינה ואין להשקיף עליהם אך ורק כעל חוקים שנועדו להעניק ביטחון סוציאלי, דוגמת חוק הביטוח הלאומי.

– לדעת כבוד הנשיאה ביניש, המחוקק ראה בידועים בציבור מסגרת יחסים הנכללת בחוק.

 מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ועל ידי חיים חיטמן.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה