מבזק מס מספר 367 - 

ביטוח לאומי  16.9.2010

חוק ההתיישנות יחול גם על חובות לביטוח הלאומי?! - 16.9.2010

ביה"ד האזורי בנצרת (ב"ל 3142/09 לבנה חג'ג' נגד המוסד לביטוח לאומי)דןבחודש יולי 2010 בשאלת התיישנותו של חוב כספי של המבוטחת למוסד לביטוח לאומי (להלן- המל"ל), שנוצר בגין אי תשלום דמי ביטוח בעד השנים 2000 עד 2002.

תקציר עובדתי:

  • המבוטחת נדרשה על ידי המוסד לביטוח לאומי לשלם דמי ביטוח בעד השנים 2000-2002.
  • לטענת המבוטחת, חלה התיישנות על גביית דמי הביטוח בעניינה ולכן יש לבטל כל חובותיה שנוצרו בתקופה הקודמת לשבע השנים שלפני המועד שבו נקט המל"ל הליכי גבייה.
  • עמדת המל"ל, כי חוק ההתיישנות התשי"ח 1958, אינו חל על תביעות של המל"ל לתשלום דמי ביטוח וכי יש ליישם הילכת דבורה כרמלי ( דב"ע לה/ 0-22) ( להלן "הילכת כרמלי"). יתרהמזאת, לטענת המל"ל חוק ההתיישנות אינו חל על הליכיםמכח פקודתמיסים (גבייה).
  • יוער, כי "בהילכת כרמלי",  נפסק כי היחסים שבין המל"ל לבין המבוטחים הם יחסים במשפט פומבי ולא יחסים חוזיים בדומה ליחסים שביןמבוטחמסחרי לביןמבוטח  אצלו. המשמעות, כי חוק ההתיישנות כלל אינו חל על התביעות של המל"ל לתשלום דמי ביטוח, וכי דיני ויתור על חוב ומחילת חוב אינם חלים.
  • בין השאר, נקבע "בהלכת כרמלי" כי איןמדובר כאן בתובענה רגילה, כהגדרתה בחוק ההתיישנות, אלא בגביית חוב על פי פקודת  המיסים (גבייה) והחובמהווה למעשהמס.

דיון משפטי והחלטה:

  • ביה"ד האזורי נשען על הלכת ביהמ"ש העליון, בעניין נסייר ( רע"א 187/05), בו נדונה זכותו של חייב להעלות טענת התיישנות כנגד חוב שנוצר לו כלפי רשות מקומית, חוב שהוא בגדר חוב מינהלי המשולם על פי פקודת המיסים (גבייה) .
  • ביהמ"ש העליון קיבל טענת המערער שלפיה ההליך המינהלימאפשר לו להעלות טענת ההתיישנות ועל הרשות המינהלית לעמוד במסגרת ההתיישנות הקבועה בחוק כדי לשרת את אותה תכלית שלשמה נחקק החוק.
  • בהקשר זה יוער, כי סעיף 367 (א') לחוק הביטוח הלאומי קובע: "פקודת מיסים (גבייה) להוציא סעיף 12 שבה, תחול על דמי ביטוח  כאילו היו מס  כמשמעותו בפקודה האמורה".מכאן, שחוב למל"ל בגין דמי ביטוח לאומי נגבה ככל חוב שגבייתו בדרךמינהלית, ומכאןמקור ההשוואה.
  • ביה"ד האזורי קבע בהסתמך על הלכת נסייר כי איןמקום להחיל את "הילכת כרמלי",  והמל"למנועמלתבוע חוב בגין דמי ביטוח לתקופה העולה על 7 השנים הקבועות בחוק ההתיישנות.

 יוער, כימדובר בפסק דין של ביה"ד האזורי ולמיטב ידיעתנו בכוונת המוסד לביטוח לאומי לערער על פסק הדין לביה"ד הארצי. בעקבותמספר פניות שלמבוטחים בנדון, המלצתנו בשלב זה, לשלם חובותיהם למל"ל תחתמחאה ולהמתין לפסיקת ביה"ד הארצי.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ועל ידי חיים חיטמן.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה