מבזק מס מספר 364 - 

ביטוח לאומי  26.8.2010

החזר גמלאות ששולמו בטעות או שלא כדין - 26.8.2010

במסגרת הטיוטה להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012 (להלן: הטיוטה), מוצע לחייב מבוטח שקיבל גמלה ביתר, להחזיר אותה בצירוף ריבית והצמדה במקום גמלה צמודה כפי שהיה עד היום.

חוק הביטוח הלאומי קובע בסעיף  315 לחוק את זכותו לקבל כספים בחזרה ממבוטחים שקבלו גמלאות בטעות או שלא כדין.

להלן סעיף 315 לחוק שדן בהחזרת גמלאות: שילם המוסד, בטעות או שלא כדין, גמלת כסף או תשלום אחר לפי חוק זה או לפי כל דין אחר, יחולו הוראות אלה: המוסד רשאי לנכות את הסכומים ששילם כאמור מכל תשלום שיגיע ממנו, בין בבת אחת ובין בשיעורים, כפי שייראה למוסד, בהתחשב במצבו של מקבל התשלום ובנסיבות העניין;

(1)      המוסד רשאי לתבוע החזרת כל סכום ששילם, בטעות או שלא כדין, אם מקבל התשלום נהג בקבלת התשלום שלא בתום  לב;

(2)      המוסד רשאי לנכות או לתבוע את הסכומים ששילם כאמור, בצירוף תוספת לפי שיעור עליית המדד שפורסם לאחרונה לפני יום החזר התשלום בפועל לעומת המדד שפורסם לאחרונה לפני המועד שבו שולם הסכום בטעות או שלא כדין;

הבהרות לסעיף 315 לחוק הביטוח הלאומי

בסעיף 315 לחוק הביטוח הלאומי המחוקק נותן לפקיד המוסד שיקול דעת באשר לגביית חוב גמלה ששולמה ביתר, וגם לגביית ההצמדה. הסעיף מבחין בין חוב שנוצר בשל טעות או מחדל של המוסד כאשר מקבל הגמלה נהג בתום לב, לבין מצבים שבהם מקבל הגמלה נהג שלא בתום לב.

המוסד רשאי להתחשב גם במצבו של מקבל הגמלה, למעט כאשר מקבל הגמלה נהג שלא בתום לב.

בפועל נמסר מהמוסד, שבשל הפעלת שיקול הדעת האמורה, בוטלו בשנת 2009 30% מהדרישות להחזר גמלאות ששולמו שלא כדין, ורק יתרתן ניגבו בין כקיזוז מגמלה אחרת, ובין כדרישת השבה על כל המשתמע. נציין כי שיקול הדעת שניתן לפקיד המוסד לביטוח לאומי כאמור לעייל, נתון לביקורת שיפוטית, והיו דברים מעולם.

התיקון המוצע בטיוטה:

מוצע לחייב את המבוטח שקיבל גמלה ביתר להחזיר אותה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, במקום הפרשי הצמדה בלבד כפי שהיה נהוג  עד היום.

עולה מהתיקון שאם מבוטח תבע גמלה כדין, מילא את כל הטפסים כדין ופקיד המל"ל טעה ושילם גמלה ביתר, תוך תום לב של המבוטח, המוסד לביטוח לאומי רשאי לנכות מן המבוטח את התשלומים העודפים בצירוף הצמדה  וריבית, מתשלומים וגמלאות שהמוסד אמור לשלם לאותו מבוטח.

לעומת זאת, אם וככל שיוכח כי המבוטח נהג שלא בתום לב אפילו רק משלב קבלת התשלום השגוי, רשאי המוסד לתבוע ממנו השבה בפועל בלווי ריבית והצמדה.

החשב הכללי פרסם ביום 15 באוגוסט 2010 הודעה בדבר שיעורי פסיקת ריבית והצמדה, כאשר שיעור הריבית הצמודה המעודכן הוא 1.1% לשנה (ברבעון האחרון) נוסף על ההצמדה.

לדוגמא: חוב גמלה  בסך 1,000 ש"ח מיום 1 בינואר 2009. אם עד עתה כשחלה טעות , נדרשה השבה של כ-1,050 ₪ (קרן צמודה בלבד) הרי לפי החוק המוצע, תידרש השבה בסך של כ-1,080 ₪ (קרן בלווית הצמדה וריבית).

הסעיף החדש אמור לחול על תשלום ועל גמלה המשתלמת בעד יום 1 באפריל 2011 ואילך, כלומר התיקון אינו חל על חובות קודמים, או על גמלאות שנתנו בעבר בטעות או שלא כדין.

נציין את חוסר ההקבלה העולה מן התיקון, שכן במקרה בו שולמה למבוטח גמלה נמוכה מדי בטעות, סביר  להניח שיקרו אחת מן הבאות:

האחת – המוסד יטען להתיישנות אם המבוטח לא תבע את הפרשי הגמלה במועד.

השנייה – המוסד ישלם גמלה צמודה בלבד.

המסקנה העולה מכל האמור לעיל הינה, כי כדאי ללמוד היטב את הכללים לפני שתובעים גמלה מהמוסד לביטוח לאומי, שמא יתברר כי אף בתום לב חלה טעות ותידרש השבה או קיזוז, בתוספת ריבית והצמדה.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ורו"ח (משפטן) ישי חיבה

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה