מבזק מס מספר 358 - 15.7.2010

מיסוי בינלאומי - מיסוי רווח הון באמנה החדשה בין הולנד לשוויץ - הערכות מבעוד מועד.

לאחרונה נחתמה אמנת מס חדשה בין שוויץ והולנד (להלן: "האמנה החדשה"). האמנה צפויה להיכנס לתוקף בשנת 2011. בהתאם להוראות האמנה, תחולת סעיפי האמנה צפויים להיות בתוקף בשנת המס שלאחר מכן, קרי שנת 2012.

האמנה החדשה זהה בעקרונותיה לאמנת המודל של ה-OECD (אם כי ניתן להצביע על מספר סטיות ממנה). כך, בשונה מהאמנה הקודמת בין שוויץ להולנד, בה היה קיים פטור ממיסוי רווח הון במכירת מניות, ללא קשר למהות החברה שמניותיה נמכרות, באמנה החדשה ניתנת למדינת המקור זכות למסות רווחי הון ככל שמדובר במימוש של מניות בחברת נדל"ן (חברה ש- 50 אחוזים או יותר מערך השוק של נכסיה מורכבים ממקרקעין, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין). להוראה זו ישנן החרגות שמעניקות פטור: בהחזקה של פחות מ- 5% מהמניות בחברת הנדל"ן טרם מימושן; אם מכירת המניות נעשית במסגרת רה-ארגון בחברה; אם נכסי הנדל"ן משמשים את החברה לעסקיה בפועל.

רווחי הון בשוויץ מתחייבים במס בשיעורים מדורגים בהתאם לשיטת מיסוי רווחי הון בקנטון בו נמצא הנכס, לסך רווח ההון ולתקופת ההחזקה.

לשינוי באמנה משמעות עצומה למשקיעים העובדה ששיעורי המס השוליים בקנטונים ישראלים ואחרים המשקיעים בחברות נדל"ן שוויצריות באמצעות חברות הולנדיות, לאור השונים עשויים לנוע בין כ- 10% לכ- 65% (!).

לאור האמור לעיל, אנו ממליצים למשקיע הישראלי שמחזיק בחברת נדל"ן בשוויץ דרך הולנד, להיערך מבעוד מועד לביצוע השינויים הנדרשים במבנה ההחזקות בשוויץ, כדוגמת העברת המניות לחברה זרה אחרת עימה שוויץ חתומה על אמנה בנוסח האמנה הנוכחית בין הולנד לשוויץ, בטרם תיכנס ההוראה לתוקף. זאת, בשים לב שלא ייווצר אירוע מס בישראל אגב שינוי המבנה, כדוגמת תחולת סעיף 75ב לפקודה בדבר חברה נשלטת זרה.

נציין, כי קיימות דרכים חלופיות נוספות להימנע מההוראה המרעה, כגון, שימוש במכשירים פיננסיים חלף החזקה במניות שמימושם עשוי שלא להיות מסווג כרווח הון בהתאם להוראות האמנה החדשה.

אנו נמשיך לעדכן בנושא זה.

 

 לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי או לעו"ד אתי גורלי – הלמן ממשרדנו.

מיסוי מקרקעין - הקצאת מניות באיגוד מקרקעין ושטר הון - החלטת מיסוי 1861/10

לאחרונה ניתנה החלטת מיסוי אשר קובעת כי בתנאים שיפורטו בהמשך, הקצאת המניות באיגוד מקרקעין אינה בבחינת "פעולה" באיגוד, ולפיכך אין לחייבה במס שבח ומס רכישה.

נסיבות המקרה:

  • חברה שהיא איגוד מקרקעין (להלן – "האיגוד") הקצתה 50% ממניותיה לחברה א' בתמורה לסכום המשקף 50% משווי החברה "אחרי הכסף".
  • כנגד עיקר הסכום שקיבל האיגוד, הונפק שטר הון לחברה א', בעוד שבגין חלק זניח של  1,000 ₪ בלבד הונפקו 1,000 ₪ ע.נ, מניות.
  • תמורת שטר ההון שימשה להחזר מלוא הלוואת הבעלים המקוריים,ולפירעון חלקי של הלוואות בנקאיות.
  • דיבידנד שישולם עד גובה שטר ההון יחולק רק לבעלי המניות הקודמים ובמקביל יפרע שטר ההון לבעליו (להלן – "דיבידנד בכורה").
  • רק לאחר פירעון שטר ההון במלואו, חלוקת דיבידנדים נוספים תבוצע פרו-רטה, לכלל בעלי המניות לפי שיעור החזקתם בחברה.
  • במידה ולא יהיו בעתיד עודפים מספיקים לפרעון יתרת שטר ההון , תהפוך היתרה לפרמיה, והחברה תפורק.

בהתאם להחלטת המיסוי דלעיל לא תחשב הקצאה כאמור בגדר פעולה באיגוד.

בהחלטה זו מספר מרכיבים חשובים אשר ניתן ללמוד מהם על עמדת רשות המיסים בנושא:

1. הנפקת שטר הון חלף הקצאת מניות/פרמיה העובדה כי אושר דילול של 50% בחברה, וזאת כנגד הקצאת מניות בע.נ בלבד,בחברה ששוויה עולה בהרבה על סכומי הע.נ, בעוד שכנגד יתרת ההזרמה הכספית הוקצה שטר הון בלבד,הינה חדשנית. זאת בשל כך כי הלוואות אלו, על אף כל תנאיהן, ניתנות לפירעון ויתכן שאפילו בטווח

הקצר, שכן להללו סדר קדימות ראשוני (לפני  חלוקת דיבידנדים פרו- רטה, כאמור).

2. החזר הלוואת בעלים – פירעון מלוא הלוואת הבעלים מהכספים שכנגדם הונפק שטר ההון אינו בגדר הסייג שבחוק:"אשר תמורתה, כולה או חלקה, לא שולמה למי מבעלי הזכויות באיגוד". לכאורה עמדה זו הינה חזרה למעשה על האמור בהוראת הביצוע 9/2008 (להלן – "הו"ב") לפיו פירעון הלוואות בעלים אינו בגדר תמורה לבעלי מניות – אולם באותה הו"ב ניתנו מספר דוגמאות אשר הטילו ערפל כבד על יכולת ביצוע החזר הלוואות בעלים מתוך תמורת ההקצאה: במקרה 5 להו"ב בו הוחזרו חלק משטרי ההון לבעלי המניות  נאמר: "במקרה זה יש סממן לפעולה באיגוד, כיוון שלבעל המניות שקיבל חזרה את כספו יש ערך נוסף מהפירעון". לא ברור לנו מהו הסממן הנוסף ומדוע יש לראות בכך כפעולה באיגוד, אך בכל אופן טוב עשתה רשות המיסים במסגרת החלטת מיסוי הנוכחית שאישרה כי פירעון הלוואת הבעלים אינה מסמלת על פעולה באיגוד.

נבהיר כי לדעתנו גם במקום בו פירעון הלוואות הבעלים אינו בהתאם לשיעור החזקתם במניות אין לראות בו הטבה לבעל המניות (ראה מבזק מס 278 ודוגמא 4 להו"ב).

3. דיבידנד בכורה לא מצביע על מכר מניות – המתווה המתואר מצביע על כך שמתוך כספי ההקצאה אומנם יפרעו הלוואות קיימות, אך רווחים יחולקו כדיבידנד רק לבעל המניות המקורי המדולל, ואעפ"כ לא יראו בכך כמכר מניות של בעל המניות הקיים. מכאן ניתן ללמוד כי גם לעמדת הרשות, יש ואפשר לייצר מבנה של הקצאה ודיבידנד בכורה בסכום קבוע, אשר לא יהווה מכירה במישור ההון כפי שנקבע בפס"ד חיון – עמ"ה 5105/97. קחו לדוגמא חברה בעלת מניות אשר במקום למכור את מניותיה בחברה

מוחזקת למשקיע, תדאג כי החברה המוחזקת תקצה מניות לאותו משקיע, ובעקבותיה יוחלט כי בחברה המוחזקת- רווחים

משקיע, ובעקבותיה יוחלט כי בחברה המוחזקת- רווחים ראשונים עד לסכום קבוע, ישולמו רק לחברה בעלת המניות כדיבידנד בכורה. תוצאת המס תהיה שהדיבידנד לא יחוייב במס בהתאם להוראות סעיף 126(ב) וזאת חלף, עסקת מכר מניות, הנושאת חבות במס רווחי הון.

4. המרת שטר הון- לפרמיה – בהתאם להחלטת המיסוי המרת שטר ההון לפרמיה, הינה אפשרית, ועל אף שהחלטת המיסוי עוסקת בהגדרת פעולה באיגוד, נראה כי לא תועלה טענת מחילת חוב בראי החברה, דבר ראוי ומרגיע בפני עצמו.

 

לסיכום, נראה כי רשות המיסים מעדנת משהו, במסגרת החלטת מיסוי זו, את עמדותיה בדבר אופן ביצוע הקצאות באיגודי מקרקעין, ביחס לערפל ולהחמרה שנוצרו בעקבות פרסום הוראת הביצוע 9/2008, ועל כך יש לברך.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן ישי חיבה, ורו"ח ומשפטן ישי כהן ממשרדנו.

ביטוח לאומי - שינויים בדיווח ובתשלום בעבור עובדים במשק בית.

עבודות משק בית הן עבודות שבטבען נחוצות לשמירה על אחזקה תקינה של משק הבית או  הבנין המשותף, ותפקודו.

בעקבות תיקון תקנות הביטוח הלאומי, החל ממועד התשלום שחל בחודש יולי 2010 חלו שינויים במועדי דיווח והתשלום בעבור עובדים במשק בית, כדלקמן :

יש לשלם ולדווח 4 פעמים בשנה (במקום פעמיים בשנה עד כה) ב- 20 בחודש (במקום ב- 10 בחודש עד כה) במועדים הבאים:

ב- 20 באפריל – בעבור החודשים ינואר עד מרץ.

ב- 20 ביולי – בעבור החודשים אפריל עד יוני.

ב-20 באוקטובר – בעבור החודשים יולי עד ספט'.

ב-20 בינואר – בעבור החודשים אוק' עד דצמבר.

באופן יוצא מהכלל, מועד התשלום הקרוב נדחה ל- 30 ביולי 2010. המעסיק מדווח בשני שוברים בעד שני הרבעונים הראשונים של שנת 2010 . החל מ-אוקטובר 2010 יש לדווח בהתאם למועדים שצוינו לעיל.

כמו כן המוסד לביטוח לאומי מבקש גם למלא נתונים בגב הטופס, בין היתר , את נתוני השכר, סוג העבודה, היום בשבוע, שבו מבוצעת העבודה, ומספר ימי העבודה בכל חודש.

הדיווח באתר התשלומים של הביטוח הלאומי באינטרנט הוא עדיין לפי המתכונת הישנה.

בדיווח על שני עובדים במשק בית או יותר יש להזמין פנקסים נוספים בסניף או לדווח באינטרנט.

 מדוע חשוב לדווח על פרטי העובד במלואם

הכנסתו של עובד משפיעה על סכומי הגמלאות שהוא זכאי לקבל ולעיתים משפיע על עצם הזכאות לגמלה.

לכן, למותר לציין את החשיבות שיש לדיווח על הפרטים המלאים של העובד ועל פרטי המעסיק המדויקים. בכל מקרה אחר, מעסיק עלול למצוא עצמו בתום לב, בחשד לסיוע בעבירה של סיוע בקבלת גמלה שלא כדין.

 מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ועל ידי חיים חיטמן.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה