מבזק מס מספר 342 - 

מיסוי ישראלי  18.3.2010

גם קבלן שיפוצים עשוי לפעול בכובע של אדם פרטי אף אם השתמש במומחיות שלו (ע"מ 1271/06) - 18.3.2010

ביום 31.01.2010 ניתן בביהמ"ש המחוזי בפתח תקווה פס"ד של השופטת דניה קרת-מאיר ע"מ 1271/06 פריזט דוד נ' מע"מ פ"ת.

רקע – בשנת 99 ביצע המערער, קבלן שיפוצים במקצועו עסקת קומבינציה, לפיה רכש מחצית משטח קרקע ובתמורה התחייב לתת שירותי בניה למוכרת על חציו השני של השטח. המערער בנה לו ולבני משפחתו בית מגורים, שעומד במוקד הערעור(להלן: "הבית"). שלוש שנים מאוחר יותר, מכר המערער את הבית וקיבל פטור ממס שבח, אולם, מנהל מע"מ קבע שמדובר בעסקה וחייב את המערער במס עסקאות, על החלטה זו הוגש הערעור.

כיון שדובר בקבלן שיפוצים, טען המשיב כי המכירה מהווה מכירה במישור העסקי ולחילופין מדובר בעסקה בעלת אופי מסחרי, קרי, עסקת אקראי.

ביהמ"ש בוחן את העסקה ע"פ המבחנים הידועים לבחינה האם הפעולה מהווה פעולה עסקית החייבת בתשלום מע"מ. נבחנו היקף עסקיו של המערער, מבחן הידע והבקיאות, התדירות, המימון, מבחן טיב הנכס ומבחן הגג- מבחן הנסיבות.

 לפי מבחן הנסיבות "במקרה הנוכחי מביאות באופן חד משמעי למסקנה כי מדובר בפעולה פרטית של המערער" ולא בכובעו כקבלן שיפוצים, כפי שקבע המשיב. לא נדרשו תשומות, לא היו למערער עסקאות אחרות בנקרקעין, הוא אינו מחזיק מלאי מקרקעין, המכירה נעשתה כתוצאה מפרידה של הזוג ולחצים כלכליים, אשתו של המערער היתה מעורבת בתהליך, הזמינה את החיבור לחשמל, מים וטלפון ופרסמה את מכירת הבית, העסקה דווחה ואושרה על ידי שלטונות מס שבח כעסקה פטורה. עוד מוסיף בית המשפט, כי עצם העובדה שיש מקור מימון זר אינה מעידה  אוטומטית על פעולה עסקית, אלא יש לבחון בפועל האם מדובר בהלוואות גישור ולבחון כל מבחן לעומקו. לעניין זה קובע ביהמ"ש:

 " אינני רואה כל דרך על פיה יכול היה המשיב לקבוע מראש, ללא בדיקה, כי דרך המימון מהווה אינדיקציה להיות מכירת הבית פעולה עסקית, וכיצד לא סבר בובליל (המפקח מטעם המשיב, א.א.ח) לאחר שהנתונים הוצגו בפניו שיש בכך כדי לשנות את החלטתו"

גם אם התקיים אחד ממבחני העזר האמורים, אין בהם כדי להפוך את המכירה למכירה עסקית או לעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי, יש חשיבות מכרעת למבחן הגג- מבחן הנסיבות.

 לסיכום, פסק הדין הוא תמרור המורה לרשות המיסים לא לקבוע עמדה ע"פ השתייכות הנישום לענף כלכלי מסוים ויש לבחון העסקה ע"פ כל המבחנים, לעומקם.

 

  לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית ועו"ד שלומי לוי ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה