מבזק מס מספר 335 - 

ביטוח לאומי  28.1.2010

מי שמעסיק עובד מחברת כוח אדם חשוף לתביעת שיבוב מהמוסד לביטוח לאומי - 28.1.2010

חברת קוקה קולה (להלן: "החברה המעסיקה"), העסיקה עובד באמצעות חברת כוח אדם. שכרו של העובד, כולל העלויות הנלוות שולם לחברת כוח האדם. לעובד האמור אירעה תאונה במהלך עבודתו והוא נפגע מרכב שביטחה אותו החברה המעסיקה. הערכאות השונות בפסק הדין רע"א 10453/07 המוסד לביטוח לאומי נ' אריה חברה ישראלית לביטוח בע"מ ואח', דנו בשאלה, האם לצורך זכות השיבוב, יש לראות בנפגע כמי שהיה עובד של חברת כוח האדם, שאז קמה למוסד לביטוח לאומי זכות לתבוע את חברות הביטוח של החברה המעסיקה (להלן: "המשיבות") או, האם יש לראות בנפגע עובד של החברה המעסיקה, אזי לא קמה למוסד לביטוח לאומי זכות שיבוב.
להזכירנו, בתביעת שיבוב, המוסד לביטוח לאומי תובע את מי שגרם נזק, כדי להחזיר לעצמו את התשלום שהוא שילם לנפגע, למעט אם הינו "המעביד" או מבטחו של ה"מעביד". (ראה מבזק 298)

בביתמשפט השלום התקבלה עמדת המוסד לביטוח לאומי, שלפיה חברת כוח האדם היא החייבת בתשלום דמי ביטוח לאומי עבור העובד, מכוח צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל"ב – 1972, לכן היא "המעביד" לעניין תביעת השיבוב של המוסד לביטוח לאומי ולא החברה המעסיקה. לאור סעיף 82 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] תשכ"ח –1968, המורה כי מעביד הוא מי "שחייב לפי החוק בתשלום דמי הביטוח בעד המבוטח…." רשאי המוסד לביטוח לאומי לפנות בתביעת שיבוב כנגד החברה המעסיקה (קוקה קולה).

ביתהמשפט המחוזי הפך את ההלכה האמורה, בקובעו כי חברת כוח האדם שימשה כ"צינור" שמקשר בין החברה המעסיקה למוסד לביטוח לאומי. מכאן כי קוקה קולה היא המעביד , ולכן אינה חשופה לתביעת שיבוב.

ביתהמשפט העליון הפך את פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי ואימץ את קביעתו  שלביתמשפט השלום.ביתהמשפט העליון קבע כי מעסיקו של אדם לעניין תביעת השיבוב, הוא מי שמשלם למוסד לביטוח לאומי את תשלומי דמי הביטוח בעד העובד. כלומר, חברת כוח האדם היא המעביד לצורך הביטוח הלאומי ולא החברה המעסיקה, ואין כל מניעה למוסד לביטוח לאומי לתבוע בתביעת שיבוב את המשיבות כמי שביטחו עבור המעסיקה בפועל (קוקה קולה) את הרכב ממנו נפגע המועסק.

מהלכתו המהפכנית לדעתנו, של בית המשפט העליון עולה כי כאשר חברה מעסיקה עובדים באמצעות חברת כוח אדם – תחת העסקתם כשכירים "ישירים" שלה, הרי במכלול השיקולים הכספיים שהיא עורכת, אמורה היא להביא בחשבון גם את חשיפתה לתביעת שיבוב מן הביטוח הלאומי,עת קרות מקרי ביטוח כדוגמת פגיעה/נכות וכד' למי מעובדי כוח אדם אלו, במסגרת עבודתם בפועל אצלה.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י אורנה צח (גלרט), מר חיים חיטמן ועו"ד שלומי לוי ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה