מבזק מס מספר 334 - 

ביטוח לאומי  21.1.2010

ריכוז הכללים לתיאום דמי ביטוח מראש ולהחזר דמי ביטוח בדיעבד שינויים בשנת 2010 - 21.1.2010

תיאום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן : דמי ביטוח) נערך למבוטח שמנוכה ממנו שיעור דמי ביטוח מלא במקום שיעור מופחת, או למבוטח שהכנסתו הנוספת ממשכורת או מפנסיה מוקדמת (כולה או חלקה) פטורה מתשלום דמי ביטוח מן הסיבה, שההכנסה הכוללת עולה על ההכנסה המירבית החייבת בדמי ביטוח (התקרה).

כאשר לא נערך תיאום דמי ביטוח באופן שוטף, המבוטח רשאי לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי החזר של דמי הביטוח ששולמו ביתר, אשר יוחזר רק בחודש ינואר שלאחר השנה המבוקשת.

על פי הוראות חדשות החל ממשכורת חודש ינואר 2010 העובד מגיש למעסיק המשני, ומקבל הפנסיה מגיש למשלם הפנסיה, נוסף על ההצהרה בטופס 101, גם טופס הצהרה על הכנסה אצל המעסיק העיקרי (בל/644) ובלבד שלא מדובר בתיאום דמי ביטוח מעל ההכנסה המירבית אלא בשיעור המופחת. לפי הצהרות אלה המעסיק המשני או משלם הפנסיה יזינו בתוכנת השכר את סכום ההכנסה של העובד או של מקבל הפנסיה אצל המעסיק העיקרי, וכך יתקבל אצלו אישור אוטומטי על ניכוי דמי ביטוח בשיעור המופחת. הטופס האמור מחליף את הפנייה למוסד לביטוח לאומי למי שיש שני מעסיקים, או מעסיק אחד ומשלם פנסיה אחד וההכנסה אצל המעסיק העיקרי נמוכה מסכום של 60% מן השכר הממוצע  במשק, שהוא בינואר 2010 סך של 4,809 ש"ח לחודש . המוסד לביטוח לאומי שלח אל העובדים שקבלו בשנתיים האחרונות אישור על ניכוי בשיעור מופחת מכתב עדכון כולל טופס בל/644. אישור לתאום דמי ביטוח בשיעור המופחת אפשר להפיק גם באינטרנט. אם העובד או מקבל הפנסיה אינם מגישים את  ההצהרה על ההכנסה אצל המעסיק העיקרי (בל/644) או אישור שהפיקו באינטרנט, על המעסיק המשני או על משלם הפנסיה לנכות דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור המלא.

מועד מילוי טופס בל/644

*       בתחילת כל שנת מס.

*       לעובד חדש או למקבל פנסיה חדש – מיום תחילת העבודה או תחילת קבלת  הפנסיה, ולאחר מכן בתחילת כל שנת מס.

*       למי שקיים כבר אישור לתיאום דמי ביטוח לתקופה הקרובה – כשיפוג תוקפו של האישור, ולאחר מכן בתחילת כל שנת מס.

תוקף האישור

האישור בתוקף עד לחודש דצמבר של אותה שנה שבה ניתן.

החזר דמי ביטוח במהלך השנה

כאשר האישור האמור לעיל נמסר במהלך השנה, המעסיק המשני או משלם הפנסיה רשאים לבצע החזר של דמי הביטוח ששולמו ביתר, החל מחודש ינואר באותה שנה ועד מועד הגשת ההצהרה או האישור מהאינטרנט, בטופס בל/ 657.

ביקורת המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי שומר לעצמו את הזכות לבדוק בעתיד את הצהרת העובד או מקבל הפנסיה על הכנסתו אצל המעסיק העיקרי או משלם הפנסיה, על פי טופס 126 המדווח על ידי המעסיקים או משלמי הפנסיה, ולכן המעסיק המשני או משלם הפנסיה אינם חייבים לבדוק את ההצהרה של העובד או של מקבל הפנסיה, אך הם חייבים לשמור את ההצהרות האמורות.

הנפקת אישורים על ידי המוסד לביטוח לאומי

החל מינואר 2010 המוסד לביטוח לאומי מנפיק אישורים רק לעובדים או למקבלי פנסיה, שהכנסתם היא מעל ההכנסה המירבית החייבת בדמי ביטוח, או לעובדים אצל יותר משני מעסיקים, או למקבלי פנסיה אצל יותר משני משלמי פנסיה.

במקרים אלה בלבד יש לשלוח תלושי שכר לפקס' שמספרו 03-5127408.

          בחודש אוגוסט 2009 הוגדלה ההכנסה המירבית לתשלום דמי ביטוח לסך של 76,830 ש"ח לחודש. כל האישורים שניתנו בעבור פטור מתשלום דמי ביטוח מהכנסה שמעל סך 38,415 ש"ח אינם בתוקף החל מחודש זה, ויש לפנות למוסד לביטוח לאומי לקבל אישור חדש, אם השכר עובר את סכום ההכנסה המירבית שעודכנה בחודש אוגוסט 2009.

 מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה