מבזק מס מספר 332 - 

ביטוח לאומי  7.1.2010

הביטוח הלאומי ועובדי משק הבית (כולל בבניין המשותף) - 7.1.2010

בחודש ינואר 2010 יש לדווח על העסקת עובדים במשק בית עבור התקופה מיולי עד דצמבר 2009. (פרקטית יתקבלו גם בינואר 2010 גם דיווחים בגין התקופה שמפברואר 2009).

עולה שאלה, האם המעסיק חייב לכלול בדיווח עובד ששוהה בישראל באופן בלתי חוקי ועובד ש"מסרב" למסור למעסיקו את פרטיו האישיים?

רקע

בבתים רבים בישראל מועסקים אנשים בתפקידים שונים הקשורים לעבודת משק הבית והבניין המשותף, שלא לצורך עסקו של המעסיק, אלא לצורך סיוע בניהול משק הבית ו/או הבניין המשותף. כגון: עבודות ניקיון , בישול, גיהוץ, טיפול בילדים ובקשישים, שירותי שמרטפות, נהגים פרטיים בתנאים מסוימים, מטפל סיעודי בשעות שאינן מטעם חברה סיעודית ועוד.

מעמדו של עובד במשק בית

עובד במשק בית מוגדר כעובד שכיר, ומבוטח בכל ענפי הביטוח הלאומי כמו כל עובד שכיר אחר.

הוא מבוטח גם על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי כאשר הוא תושב ישראל וחובת תשלום דמי הביטוח מוטלת על המעסיק.

כדי להיחשב עובד משק בית, על העובד לבצע את העבודה ישירות ובעצמו ואם הוא מעסיק עובדים, לא ניתן להכיר בו כעובד שכיר. כאשר עיקר הטיפול בילדים נעשה בבית המטפל, המטפל אינו נחשב לעובד משק בית. גם מורה פרטי, אף אם הוא מלמד בבית התלמיד, אינו נחשב לעובד משק בית. ניקיון ואחזקת עמותות, לרבות בבתי כנסת- אינם כלולים בהגדרת עובדי משק בית.

את העקרונות המצטברים שעל פיהם נחשב מבוטח כעובד במשק בית ניתן למצוא בהנחיות המוסד לביטוח לאומי כפי שפורסמו על ידו בין היתר באתר האינטרנט של המוסד.

העסקת קרובי משפחה

המוסד לביטוח לאומי בודק קיום יחסי עובד ומעביד לפני התחלת העבודה, כאשר קרבת המשפחה מצוינת בשדה המתאים בטופס פתיחת התיק. יחסים שהם "עזרה הדדית בין בני משפחה" נוטלים מבן המשפחה את זכויותיו כעובד.

כדי שעובד, שהוא קרוב משפחה של המעסיק, יזכה לגמלאות מן המוסד לביטוח לאומי, עליו להוכיח שקיים קשר של עובד ומעביד (ולא אמא שבאה לעזור לבתה).

לדוגמה: שעות עבודה קבועות, שכר הולם, הסכם עבודה וכו'.

חובת רישום, דיווח ותשלום

חובת הרישום, הדיווח והתשלום במקרה של העסקת עובד במשק בית חלים על המעסיק, שרשאי לנכות משכרו של העובד את חלקו בדמי הביטוח.

הסנקציות המוטלות אם לא נפתח תיק או לא שולמו דמי הביטוח, הן חמורות ונעשות תמיד נגד המעסיק, שעליו חלה אחריות מוחלטת לתשלום דמי הביטוח, כולל אחריות פלילית לרבות בנסיבות מסוימות עבירה של סיוע לקבלת גמלה במרמה.

הסיבות שבעטיין מסרב העובד למסור את פרטיו  האישיים

עובדי משק הבית מעדיפים להישאר בעילום שם מסיבות שונות, הקשורות לחבותם במס, וכן מסיבות הקשורות לזכאותם לגמלה המותנת ברמת ההכנסה שלהם  ו/או של בני זוגם.

פעמים רבות החשש משלילת גמלאות אינו מוצדק, ומומלץ לבחון את תנאי הזכאות המדויקים בכל מקרה של תביעה לגמלה.

העובד "מסרב" שהמעסיק ירשום את שמו בטופס

האחריות למסירת פרטי העובד למוסד לביטוח לאומי מוטלת על המעסיק.

החל מחודש אוגוסט 2005 אין אפשרות לפתוח תיק כמעסיק עובד משק בית ללא מסירת פרטי העובד. כיום מי שפתח בעבר תיק וידווח בעילום שם והמוסד לביטוח לאומי יקבל את תשלומיו צפוי להיות חשוף לכך שבעת הזכאות לגמלה זו תישלל מהעובד לאור העובדה שאין רישום שמי במוסד לביטוח לאומי. והמעסיק יחשב כמי שלא דיווח ולא שילם.

עובד שאינו תושב ישראל

ככל עובד שכיר אחר המעסיק חייב לדווח ולשלם דמי ביטוח בעד עובד תושב חוץ, גם אם הוא שוהה בישראל באופן בלתי חוקי.

אולם  החל מיום 1 במרץ 2003, לא משולמות גמלאות לעובדים בעד התקופה שבה הם שוהים באופן בלתי חוקי בישראל. כך שבמידה ויעזוב את ישראל יקבל את הגמלה בגין התקופה הנותרת לאחר עזיבתו.

למרות האמור לעיל, מומלץ שלא להעסיק עובדים זרים השוהים בישראל שלא כדין.

 מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה