מבזק מס מספר 331 - 

ביטוח לאומי  31.12.2009

אמנות בינלאומיות בהיבטי ביטוח לאומי - 31.12.2009

משה, תושב ישראל לצרכי מס הכנסה, מפיק הכנסה בחו"ל ממשכורת מחברה תושבת קנדה.

מס הכנסה מחלק את "עוגת המס" בין מדינת המקור בה מופקת ההכנסה לבין מדינת התושבות.

למדינת המקור – הזכות הראשונית להטיל מס על ההכנסה, ומדינת התושבות זוכה במס  השיורי, ככל שנדרש. האם משה יחויב בדמי ביטוח לאומי גם בישראל וגם בקנדה על ההכנסה שמשתלמת לו ע"י המעסיק הקנדי?

מהן הזכויות הניתנות במסגרת האמנות לביטחון סוציאלי?

אמנה בינלאומית לביטחון סוציאלי היא הסכם שנחתם בין מדינת ישראל ובין מדינה אחרת, שנועד להסדיר את זכויותיו הסוציאליות של מי שעובר ממדינה אחת למדינה האחרת, כדי לגור בה באופן זמני או באופן קבוע.

האמנות הבינלאומיות לביטחון סוציאלי מסדירות את רציפות הביטחון הסוציאלי בין ישראל למדינה השנייה ומונעות כפל תשלום דמי ביטוח לאומי בעת ניידות מבוטחים בין מדינות. יש שוני רב בין האמנות השונות. האמנה עם קנדה, לדוגמה, מונעת כפל דמי ביטוח (כמו בדוגמה לעיל) ואינה מסדירה את הגמלאות.

מניעת כפל תשלום דמי ביטוח לאומי

כאשר האמנה כוללת הסדר למניעת כפל דמי ביטוח לאומי, תושב ישראל היוצא למדינה שעימה כרתה

ישראל אמנה כזו, משלם את דמי הביטוח הלאומי רק פעם אחת.

עקרונות באמנות השונות:

1.    כאשר מעביד ישראלי שולח את העובד לעבוד בחו"ל במדינת אמנה

על המעביד הישראלי להמשיך ולשלם בעבור העובד דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בישראל בהתאם לחוק הביטוח הלאומי, והעובד פטור מתשלום דמי ביטוח סוציאלי במדינת האמנה. תקופת הפטור נקבעת לפי הסדרים מיוחדים שנקבעו באמנה.

2.    עובד עצמאי במדינת אמנה, או עובד שכיר אצל מעביד זר במדינת אמנה

המבוטח משלם דמי ביטוח סוציאלי במדינת האמנה על פי הכללים הנהוגים בה הוא פטור בישראל מתשלום דמי ביטוח לאומי, על אף הפטור מדמי ביטוח לאומי בישראל עליו להמשיך ולשלם את דמי ביטוח הבריאות בישראל במשך כל תקופת שהותו במדינת האמנה (סך 92 ש"ח לחודש בדצמבר 2009). המבוטח פונה לסניף המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריו כדי להסדיר את התשלום.

חשוב לציין, שבכל מדינה יש כללים לעניין תשלום דמי הביטוח הסוציאלי. רק שילוב בין הכללים הללו לבין התנאים המוסדרים באמנה, יביא לפטור בישראל מתשלום דמי ביטוח לאומי. לא כל מבוטח שעובד במדינת אמנה פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בישראל.

3.    עובדים בשירות הציבורי, עובדי חברות תעופה ודיפלומטים

מעבידיהם של עובדים הנשלחים למדינה עמה חתומה ישראל על אמנה לביטחון סוציאלי, ממשיכים לשלם בעבורם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות במוסד לביטוח לאומי בישראל, ללא הגבלת זמן והעובדים פטורים מתשלום דמי ביטוח סוציאלי במקום שבו הם מועסקים.

נושאים נוספים המוסדרים באמנות

1.    יצוא קצבאות, המאפשר תשלום קצבאות שמבוטח זכאי להן, גם במדינה השנייה.

2.    צירוף תקופות ביטוח בשתי המדינות, על מנת לאפשר מימוש הזכויות ותשלום קצבאות.

3.    אשפוז רפואי: לאחר פגיעה בעבודה או לצורך לידה.

להלן ענפי הביטוח המוסדרים במסגרת האמנות: אמהות, ילדים, נפגעי עבודה, נכות כללית, זקנה ושאירים, יש שוני בענפי ביטוח אילו באמנות השונות.

חישוב הקצבה נעשה, בדרך כלל, לפי תחיקתה של כל מדינה. יש אפשרות לצרף את תקופות הביטוח שהמבוטח צבר בישראל, לתקופות הביטוח שהמבוטח צבר במדינת האמנה וכך להיות זכאי לקצבה.

לדוגמה: תושבת צרפת שעבדה בישראל ועברה להתגורר בצרפת, תבעה קצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי בישראל. היא צברה בישראל תקופות ביטוח שאינן מזכות אותה לקצבת זקנה. עם זאת, ניתן במסגרת האמנה לצרף את תקופות הביטוח בצרפת עם תקופות הביטוח בישראל ולזכותה בקצבת זקנה חלקית ובמקביל לקבל קצבת זקנה מהמוסד לביטוח סוציאלי בצרפת.

תשלום דמי ביטוח בריאות בישראל

מאחר וביטוח בריאות אינו נכלל באמנות, כל תושב ישראל בחו"ל חייב להמשיך ולשלם דמי ביטוח בריאות, גם אם הוא משלם דמי ביטוח בריאות במדינה בה הוא שוהה. פיגור בתשלום דמי ביטוח בריאות על ידי מבוטח השוהה בחו"ל, עלול לפגוע בזכויותיו לשירותי הבריאות בישראל.

רשימת האמנות שישראל חתומה עליהן

בריטניה, הולנד, צרפת, בלגיה, אוסטריה, גרמניה, שוודיה, שוויץ, איטליה, פולין, דנמרק, אורוגוואי, צ'כיה, קנדה, נורבגיה ובולגריה.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור
 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה