מבזק מס מספר 330 - 

ביטוח לאומי  24.12.2009

תשלום גמלה לשמירת הריון בשל היעדרות חלקית מעבודה - 24.12.2009

הילכת "בלומנטל"

בסמפטמבר 2009 נקבעה הלכה בפרשת בלומנטל (עב"ל 000165/08) לפיה יש לשלם גמלה לשמירת הריון לעובדת שצמצמה את עבודתה למשרה חלקית ואחר כך הפסיקה את עבודתה לחלוטין עד מועד הלידה. בנסיבות אלה ולאור הפרשנות של תכלית הוראות החוק והתקנות, קבע בית הדין הארצי על דעת השופטת נילי ארד שנתמכה ע"י 2 אנשי ציבור, שאין לשלול את זכאותה של גב' בלומנטל לגמלה לשמירת הריון חלקית באופן יחסי עבור צמצום עבודתה במהלך שמירת ההריון.

הילכת "סאיג-אבוקסיס"

שלושה חודשים לאחר מכן בית הדין הארצי שינה את החלטתו. על פי ההלכה החדשה תשלום גמלה לשמירת הריון מותנה בהיעדרות מלאה מהעבודה ולא בהיעדרות חלקית. באותו מקרה קבע בית הדין הארצי בעניינה של גב' פזית סאיג-אבוקסיס (עב"ל 000746/08), שיש לדחות את תביעת המבוטחת לגמלה לשמירת הריון בשל צמצום עבודתה במהלך שמירת ההריון, כיוון שלא הפסיקה לעבוד. בית הדין הארצי מתח ביקורת על ההחלטה הקודמת בהלכת בלומנטל ומצא לנכון לסטות מההלכה שנקבעה בפרשת בלומנטל, משמדובר לטעמו של בית הדין, בהלכה שאינה נכונה, הנוגדת את פרשנותו של החוק ועלולה להיות בעלת השלכות רחבות על ענפי הביטוח האחרים. לדעת בית הדין, אין מדובר בהלכה יציבה אשר נשתרשה עם הזמן, אלא בהלכה חדשה שטרם יבש הדיו עליה, ואשר ניתנה תוך חילוקי דעות ולא בתמימות דעים. בין השאר בית הדין נימק החלטתו בהסתמך על סעיפי החוק הרלוונטיים:

על פי סעיף 60 לחוק, גמלה לשמירת הריון משולמת לכל יום שבו יש מצב רפואי של סיכון העובר או היולדת, בסכום השווה לשכר העבודה הרגיל המחושב על פי שכר יומי. מכאן ברור שמדובר בגמלה מחליפת שכר המשתלמת על בסיס יומי ולא אחר, והזכאות חייבת להיות על בסיס יומי, שכן חייבת להיות התאמה בין הזכאות לתשלום. על פי סעיף 59 לחוק, מבוטחת שהייתה בשמירת הריון 30 ימים רצופים לפחות תהיה זכאית לגמלה.

להמחשת האמור, הביא בית הדין מקרה שבו עובדת שנעדרה עקב שמירת הריון 29 ימים ברציפות- תביעתה נדחתה על פי החוק. לעומתה, על פי הילכת "בלומנטל", עובדת אחרת שהחסירה במשך 30 ימים שעת עבודה בכל יום, תאושר תביעתה. תוצאה זו בלתי מקובלת לחלוטין על בית הדין.

 המסקנה הבלתי נמנעת לדעת בית הדין היא, כי היעדרות מהעבודה לעניין שמירת הריון בגין מצב רפואי המסכן חיי האישה או עוברה, היא היעדרות מהעבודה על בסיס יומי ולא על בסיס צמצום היקף שעות העבודה בכל יום.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה