מבזק מס מספר 328 - 

ביטוח לאומי  10.12.2009

"טעימות" ביטוח לאומי-לקראת סוף שנת המס 2009-חלק ג' - 10.12.2009

המבוטח לא הוכר כעובד שכיר – האם המוסד לביטוח לאומי מחזיר את דמי  הביטוח?

 במבזק קודם הסבנו את תשומת הלב בדבר החשיבות בקביעת מעמדו של מבוטח לעניין חוק הביטוח הלאומי.

 כאשר מועסקים בני משפחה בעסק אחד (יחיד או חברה) יש לבחון בקפידת יתר את מערכת יחסי העבודה ביניהם.

 כאשר הצדדים הם קרובי משפחה, פסקי הדין מחייבים לבחון האם היחסים הם התנדבותיים, או שמדובר בקשר חוזי להסדרת מערכת זכויות וחובות. בין היתר, מסגרת שעות עבודה, קבלת שכר ריאלי וכו'.

 מקובל שאדם עוזר לבני משפחתו בעסק ובמקרה כזה אין הדבר נחשב לעבודה כי אם לעזרה משפחתית. רק כאשר העזרה חורגת מעזרה משפחתית, ניתן לבחון את המעמד לפי חוקי העבודה וחוק הביטוח הלאומי.

 אם יגיע המוסד לביטוח לאומי למסקנה, כי בן המשפחה הועסק שלא באופן סדיר (ויותר כעזרה משפחתית מאשר עבודה נחוצה וחיונית) וככל הנראה הוא לא היה מעסיק עובד בשכר במקום את בן המשפחה, לא יחשב כעובד שכיר על פי חוק הביטוח הלאומי.

 במקרה האמור לעיל, אין מקום לדווח על בן המשפחה כעל עובד שכיר, שכן העובד לא יהנה מגמלאות הביטוח הלאומי ולא יוחזרו למעביד ולעובד דמי הביטוח, אלא על פי כללים שפורסמו בחוזר הביטוח הלאומי באוגוסט 2007.

 העיקרון המנחה בגיבוש הכללים הוא, שהכנסה שדווחה כהכנסת עבודה של בן משפחה, שלא הוכר כשכיר, היא הכנסה חייבת של המעביד, שכן היא הוכרה כהוצאה מוכרת. דמי הביטוח יוחזרו כפוף לאישור מתאים ממס הכנסה כי הוצאות השכר של המעביד הופחתו, כפוף להגשת דוחות מתוקנים במוסד לביטוח לאומי וכפוף לתקופת התיישנות.

 אם יתברר כי בוצעה בפועל עבודה והמבוטח עונה לכללים שנקבעו לעובד עצמאי, משתנה המעמד לעובד עצמאי, בדרך כלל לא רטרואקטיבית.

 תקופת התיישנות לעניין החוזר, היא תקופה שאינה עולה על 7 שנים רטרואקטיבית מהמועד שבו נדרש המוסד לביטוח לאומי על ידי המעביד להשיב את דמי הביטוח, או מהמועד שבו הודיע המוסד לביטוח לאומי למעביד ו/או למבוטח על זכאותם להחזרי דמי הביטוח, והכול לפי המוקדם.

 בחוזר זה מבהיר המוסד לביטוח לאומי, שההתיישנות האמורה אינה חלה על חובות למוסד לביטוח לאומי, אלא על החזרי דמי ביטוח על פי החוזר בלבד.

 מדיניות המוסד לביטוח לאומי קיבלה גיבוי על ידי בית הדין האזורי לעבודה בפתח תקווה, בעניינו של יחזקאל בדרי (בל 007486/06 מיום 15/6/08). בפס"ד נקבע כי המוסד לביטוח לאומי נהג בהתאם למדיניות הנוהגת שעה שההכנסה שדווחה כהכנסת עבודה של התובע יוחסה למעסיק, ומשכך התובע אינו זכאי לקבל את דמי הביטוח (חלק מעסיק) חזרה מהמוסד לביטוח לאומי, ואילו ביחס לחלק העובד, על המעסיק להחזירו ישירות לתובע.

 מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה