מבזק מס מספר 326 - 

ביטוח לאומי  26.11.2009

"טעימות" ביטוח לאומי-לקראת סוף שנת המס 2009 - 26.11.2009

לקראת סיומה של שנת המס 2009, ריכזנו עבורכם טיפים מתחום הביטוח הלאומי.

 בדיקת חבות דמי ביטוח לשנת 2009- ליחידים

קביעת מעמד המבוטח

מעמד מבוטח במוסד לביטוח לאומי נקבע בדרך כלל על פי הצהרת המבוטח, בהתאם לחוק ולתקנות. מומלץ לבחון את ההתאמה בין המעמד האמיתי למעמד המוצהר, כדי למנוע שלילת גמלאות בעת הצורך (לדוגמה: אי רישום כ"עובד עצמאי"), או לחילופין – כדי למנוע תשלום מיותר (לדוגמה: אדם מושך משכורת מחברה שאינו עובד בה).

 רישום עובד עצמאי

רישום עובד עצמאי במוסד לביטוח לאומי יש לבצע מיד עם תחילת העיסוק ולא להמתין. זאת, שמא המבוטח יפגע תוך כדי ועקב העבודה ולא יהיה מבוטח. להלן: לדוגמה פס"ד עב"ל 430/07 רונן הורביץ נ. המוסד לביטוח לאומי:

 המערער נפצע פציעה קשה בתאונת דרכים בדרכו לביתו מהעבודה. התביעה לדמי פגיעה נדחתה משום שהמבוטח לא היה רשום כ"עובד עצמאי" בעת הפגיעה.

 בית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת המוסד לביטוח לאומי, תוך שהוא מזכיר את ההלכה הפסוקה לפיה מעשה או מחדל של מייצג ברישום מבוטח כעובד עצמאי, לא יועיל למבוטח. זאת, כיוון שבעל עסק חייב לדעת שעליו לשלם דמי ביטוח מדי חודש.

 בחינת ההכנסה המדווחת 

מבוטחים, שהם עובדים עצמאיים, חייבים לבחון את ההכנסה המדווחת למוסד לביטוח לאומי. ניתן לראות את ההכנסה הזאת בפנקס המקדמות. חשיבותה של הגדלת המקדמות היא לאור חסימת השומה, כאשר מבוטח נפגע בעבודה או נפטר כתוצאה מפגיעה בעבודה ("גמלה חוסמת"), כמפורט בתקנות.

 החל משנת 2006, כללי ה"גמלה החוסמת" מופעלים  כלפי מי שנפגע בעבודה בחודשים הראשונים של שנת המס, על השנה שבה אירעה הפגיעה ועל השנה שקדמה לה.

 הגדלת מקדמות ותשלום דמי ביטוח

אם הכנסות המבוטח גדלו ביחס לבסיס ההכנסה שממנה חושבו מקדמות הביטוח הלאומי, יש לבצע הגדלת מקדמות במהלך חודש דצמבר 2009 ולשלם מיידית את הפרשי דמי הביטוח. מומלץ לשלם את דמי הביטוח לא יאוחר מיום רביעי 30 בדצמבר 2009.

דמי ביטוח המשולמים ללא הודעת חיוב נחשבים תשלום ביתר, ואינם מותרים בניכוי לצרכי מס הכנסה.

 

תשלום הפרשי שומה למוסד לביטוח לאומי

תשלום בעבור הפרשי שומות בדמי ביטוח המשולמים עד תום שנת המס, מזכים בהטבות במס, אם הדרישה לתשלום היא עד 14 בפברואר 2010.

מבוטחים המשלמים בהוראת קבע

הוראת הקבע לתשלומים שוטפים אינה חלה על הפרשי שומות ו/או על תשלומים אחרים, שאינם מקדמות שוטפות, אלא אם המבוטח ביקש זאת בכתב, לצורך הסדר תשלומים במקום הסדר בהמחאות.

התשלום שמשולם בהוראת קבע בחודש ינואר 2010 בעבור חודש דצמבר 2009 מוכר כניכוי לצרכי מס בשנת 2009.

עצמאי שיש לו הכנסות פסיביות

החל משנת 2008, אין רלוונטיות לגובה ההכנסות האקטיביות ביחס לסך ההכנסות הפסיביות (לדוגמה: דמי שכירות שאינם ממגורים ותמלוגים). אולם יש רלוונטיות לסווג ההכנסות, מאחר ודמי הביטוח שחלים על הכנסות פסיביות נמוכים מדמי הביטוח שחלים על הכנסות אקטיביות, וכן חל לגביהם פטור מדמי ביטוח עד לסכום השווה ל-25% מהשכר הממוצע במשק (כפול 12) .

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה