מבזק מס מספר 305 - 

מיסוי ישראלי  11.6.2009

הסדרי חוב באג"ח - 11.6.2009

בימים אלו חברות רבות אשר גייסו אג"ח עומדות בקשיים בפירעון חלקים מסוימים של הקרן והריבית. לפיכך נאלצים מחזיקי האג"ח והחברות להגיע להסדרים שונים על מנת למנוע את פירוקה של החברה. הסדרים אלו טומנים בחובם חבויות מס שונות אשר יש לבחון השלכותיהן, הן על מחזיק האג"ח והן על החברה. בעיקר הדברים נכונים כאשר מקבלים בעלי האג"ח תמורות נוספות כגון ריבית נוספת, מניות החברה, אופציות וכו'. תמורות אלו יש לסווג במסגרת ההסדר לצרכי מס, סיווג כאמור יש בו כדי להשפיע על שיעור המס, על יכולת קיזוז ההפסדים, על החיוב בניכוי במקור ועוד.

במסגרת זו נראה כי הקניית מניות החברה למחזיקי האג"ח הינה בבחינת עסקת חליפין אשר בתמורה לריבית או לויתור על זכות הונית אחרת (כגון הזכות לתבוע את פירוקה של החברה) קיבל מחזיק האג"ח את אותן מניות.

במידה והקניית המניות הינה בבחינת ריבית הרי מועד אירוע המס יהיה ככלל במועד הקצאתה של המניה (יש לבחון מצבים בהם קיימת חסימה כל שהיא על המניה, בהם יש לדחות את אירוע המס או לכל הפחות את מועד תשלום המס למועד הסרת החסימה – ראה לעניין זה פס"ד אלוני בעליון). משמעות הסיווג כאמור מטילה גם חובת ניכוי מס במקור על החברה המשלמת, המחייבת למעשה פנייה אל פקיד השומה/רשות המיסים על מנת להסדיר את הנושא.  שכן בניכוי מס במקור משווה כסף, על רשות המיסים להגדיר את אופן ביצועו. לשאלת הסיווג כמובן שיש גם השלכות נוספות כגון: במידה ומדובר בריבית, הרי שניתן לקזז כנגדה רק הפסדי הון שוטפים מניירות ערך, ואילו במידה ומדובר בתמורה הונית אחרת, הרי שניתן לקזז אל מול אותו רכיב הוני גם הפסדי הון שאינם מניירות ערך וגם הפסדי הון מועברים.

ביחס להקצאת אופציות למחזיקי האג"ח הרי שלדעתנו כל עוד והאופציה אינה סחירה יש לבחון את דחיית אירוע המס והכימות למועד מימוש האופציה למניה תוך שימור סיווג ההכנסה ושיעור המס כאילו היה מדובר בריבית.

כידוע, כאשר קיימים מצבים מיוחדים בחיי הכלכלה, נוצרים גם פתרונות כלכליים ייחודיים, ובכל יום אנו שומעים על הסדר שונה אשר הולך ונרקם. לכל אחד מן ההסדרים כאמור ישנן שאלות מס רבות ושונות הן בדבר קיומן של מחילות חוב, או קיומן של הטבות נוספות אשר ניתנות לבעלי האג"ח, לפיכך ראוי כי בנוסף לניהול ההליך המסחרי אל מול מחזיקי האג"ח יבחן כל הסדר גם תחת העיניים של חשיפות המס ובמקרה הצורך אף תידרש החלטת מיסוי בגין אותו הסדר.

זה המקום גם לציין, כי חברות רבות ביצעו רכישות עצמיות של אג"ח, פעולה כאמור מקימה חשיפות מס לא מעטות כפי שציינו כבר במבזק מס' 276.

לאחרונה פרסמה רשות המיסים מקצת מעמדתה בעניין לפיה, קיימים מקרים בהן רכישה באמצעות חברה בת אינה מקימה מחילת חוב, כמו כן פרסמה הרשות כי לעמדתה רכישה עצמית באמצעות החברה המנפיקה מקימה מחילת חוב החייבת הן  במס הכנסה והן במע"מ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן, ישי חיבה או לרו"ח ומשפטן ישי כהן ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה