מבזק מס מספר 299 - 

מיסוי בינלאומי  30.4.2009

חשיפה בקפריסין – לאור פרוטוקול חדש לאמנה בין רוסיה וקפריסין בעניין חילופי מידע - 30.4.2009

ביום 16 אפריל נחתם בראשי תיבות פרוטוקול לאמנת המס בין רוסיה לבין קפריסין (בתוקף מ- 1998). על פי דיווח שהגיע לידינו, ההוראות המשמעותיות ביותר של הפרוטוקול נוגעות לחילופי מידע בין רוסיה לבין קפריסין ולחשיפה של חברות תושבות מס קפריסאיות בכל הקשור למידע עליהן, חשבונות בנק שלהן, בעלי מניות ודיווחים לרשויות המס ברוסיה. חשיפת מידע תתאפשר גם באשר לנאמנויות ולקרנות קפריסאיות, בכל הקשור לפעילות ונכסי נישומים רוסיים.

חתימת הפרוטוקול וחשיפת מידע כאמור לרשויות המס הרוסיות התאפשרה רק לאחר צעד חקיקה על פי הדין הפנימי בקפריסין (יולי 2008). על אף האמור, מידע מקפריסין יינתן רק לאחר הליך בחינה מדוקדק ה – OECD לשנת 2009.

האמור הוא בעל רלוונטיות גם לחברות ולקבוצות ישראליות שלהן חברות החזקה של פעילות עסקית או נדל"ן ברוסיה ואשר עד כה נהנו מ"מחסום המידע" שבין הפעילות העסקית ברוסיה לבין ההחזקה, המימון והמנגנון בקפריסין.

כמו כן, עולה השאלה האם צעד רוסי-קפריסאי זה מבשר מגמות חדשות בקפריסין בכל הקשור לחשיפת מידע על ישויות וחשבונות בתחומה. העניין הוא רב במיוחד לאור חשיבותה של קפריסין כמרכז פעילות באמצעות חברות החזקה של קבוצות ויחידים ישראליים, על רקע היותה של קפריסין מרכז פיננסי בו ניתן לפעול גם "בעלטה" ומאידך, היותה מדינה  ולאחר שמוצו כל הדרכים להשגת המידע במדינה המבקשת (החוק אינו ספציפי לאמנה עם רוסיה), תוך הגבלות חמורות על השימוש ואיסור ההעברה הלאה של המידע.

עם כניסת ההוראות לתוקף, צפוי כי קפריסין תימחק מ"הרשימה השחורה" של רשויות המס הרוסיות של טריטוריות ומדינות המוגדרות כמקלטי מס (קפריסין נכנסה לרשימה לפני שנתיים, כ – uncooperative territory, יחד עם עוד 53 מדינות). הכללה ברשימה זו מונעת הנאה מפטור ברוסיה על הכנסת דיבידנד שמקורה מחוץ לרוסיה, מה שהביא ליוזמה קפריסאית להסדרת חילופי המידע. קפריסין מהווה משטר מועדך להחזקות של חברות ברוסיה ובמדינות נוספות במזרח אירופה. יוער, כי קפריסין נכללת ברשימה ה"לבנה" של    חברה באיחוד האירופי הכפופה גם לחקיקת האיחוד בכל הקשור למיסוי ולתנועת קפיטל .

נראה, כי פרוטוקול חדש זה לאמנת רוסיה-קפריסין הוא נדבך נוסף במגמה הכלל עולמית לכרסם במעמדם המיוחד של מקלטי המס וצעד נוסף באופנסיבת המס שמובילות מדינות ה – G20 (הכולל את רוסיה וארה"ב), כפי שפורט בהרחבה במבזקינו האחרונים בעניין (מבזקים 294, 298).

כהערת אגב נציין, כי על אף חששות כי אמנת המס הנוחה בין רוסיה לבין קפריסין תשתנה, הדבר אינו נראה כעת באופק.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד ורו"ח  גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה