מבזק מס מספר 298 - 

מיסוי בינלאומי  23.4.2009

ה – IRS מודיע על תמריץ להליך גילוי מרצון בחשבונות off-shore - 23.4.2009

כחלק מאבק ה – IRS, בשיתוף עם משרד המשפטים האמריקני, כנגד חברות וחשבונות offshore, ננקטו לאחרונה צעדים דרמטיים בכל הקשור לחשיפת עברייני מס אמריקניים. הבולט בהם: חשיפה בפני ה – IRS של חשבונות נישומים אמריקניים בתאגיד הבנקאות השוויצריUBS  לאחר לחץ אמריקני אינטנסיבי (מבזקנו 294). בעקבות ועידת ה – G20 נקבעו כיעדים – המרכזים הפיננסיים הבאים: שוויץ, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, מונקו, סינגפור והונג-קונג. אלו הסכימו לאחרונה להחיל חילופי מידע בהתאם לסטנדרטים של ה – OECD  ולשינויי דין פנימי בהתאם (כנגד tax offense).

ככלל, קיים בדין האמריקני הליך של גילוי מרצון שנועד לתמרץ יחידים שאינם ברשת המס האמריקנית להיכנס אליה. ניתן להתחילו באופן אנונימי באמצעות מייצג.

כדי לעודד יחידים אלו לבוא בפני ה – IRS  פרסם (26 מרץ 2009) הנציב האמריקני, ,Commissioner Douglas H. Shulman הודעה רשמית. על פי ההודעה הונחו פקידי השומה  לאפשר לנישומים בעלי חברות וחשבונות offshore בלתי מדווחים לחשוף אותם, תוך הבטחה להימנעות מהליך פלילי, וזאת לזמן מוגבל (23.3.2009 –  23.9.2009). במקביל, הוצאו 3 מזכרי IRS לעניין יישום תקופת ההטבה. לצורכי דיווח, כל חשבון פיננסי לא אמריקני ייכלל בהגדרה הרחבה של "חשבון").

הנחיות ההטבה להליכי גילוי מרצון, מחילות קריטריונים אחידים לנישומים בגילוי מרצון (חשבונות וחברות offshore), שיידרשו להגיש דיווחים מתוקנים (6 שנים לאחור) ותשלום מס בהתאם. השומה המתוקנת תכלול ריבית וקנסות אחידים "משמעותיים". יוטל קנס אחיד של 20% מהשווי המצטבר / ערך הנכסים הגבוה ביותר שנרשם במהלך 6 השנים. עיקר התמריץ בחסינות מפלילים והוודאות הכלכלית. נציב ציין, כי הנחשפים יזכו ל"הסדר הוגן" והגיוני. יצוין כי הסדר קנס של 5% יכול לחול במקרים מסויימים: (i) לא הנישום הוא שפתח חשבון / הקים ישות זרה, (ii) לא הייתה פעילות, (iii) מיסי ארה"ב שולמו בגין סכומים שנצברו בחו"ל.

הרי שההנחיות לפקידי השומה הן לפעול במלוא המרץ לחשיפת אותם נישומים שלא יבחרו להיחשף באמצעות דיווחי FBAR (Form TD F 90-22.1) ולפעול נגדם במסלולים האזרחי והפלילי במקביל, באופן המחמיר האפשרי. תיתכן ענישה פלילית בעבירות הונאה. ללא תקופת ההטבה, אי דיווח כאמור עלול להביא לקנס של הגבוה מ: 100,000 דולר או 50% מערך החשבון הזר וכן, להליך פלילי.

יצוין כי גם בעבר הופעלה תכנית דומה לתקופה של 6. החידוש הוא בקנס האחיד והמוגבל ובאי מיצוי הסנקציות על פי דין.

נראה, כי ה – IRS מצוי ב"אופנסיבת מס" כנגד מקלטי מס והעובדה שגם במדינה כשוויץ נחשפו שמות בעלי חשבונות אמריקניים, מעידה על החשיפה האפשרית הרבה של בעלי הכנסות במקלטי מס. יודגש, כי חבות מס ודיווח בארה"ב חלה על כל אזרח ארה"ב, אף אם אינו תושב. עוד יצוין כי באמנות המס עליהן חתומה ישראל (לרבות ארה"ב), מוקנית סמכות למסור ולדרוש מידע מסוגים שונים (בקשת מידע פרטני על נישום, מסירת מידע ספונטאני שנחיצותו למדינה האחרת מתגלה אגב ביקורת ומידע אוטומטי המתייחס לנישומים תושבי המדינה האחת המפיקים הכנסות במדינה האחרת).

למשרדנו קיימת היכולת לפעול להסדרת היבטי המיסוי בישראל ובארה"ב הנובעים מגילוי כאמור, ובכלל זה גילוי על ידי תושבי ארה"ב בעלי זיקה לישראל. למשרדנו קיימת זיקה מקצועית לארה"ב וקשר עם גורמים מקצועיים אמריקאיים העוסקים בתחום זה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד ורו"ח  גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה