מבזק מס מספר 278 - 

מיסוי בינלאומי  20.11.2008

רכישה עצמית של אג"ח של חברה זרה. - 20.11.2008

לאחרונה ומסיבות מובנות אנו עדים למצבים רבים בהם קבוצות מבקשות לרכוש אג"ח שהנפיקו בעבר אשר נסחרות בבורסה בישראל (ראה מבזקנו מס' 276 מיום 6.11.08). לעתים תיעשה הרכישה על ידי החברה המנפיקה עצמה או על ידי חברה אחרת בקבוצה ("חברת מחסנית"); במקרה הראשון, תביא הרכישה למחיקת האג"ח הנרכשות ממסחר (פדיון מוקדם של אג"ח); במקרה השני, על פי רוב תמומן הרכישה בהלוואה מהחברה המנפיקה, והדבר יעשה מקום שהקבוצה צופה שניתן יהיה למכור את האג"ח בעתיד במחיר גבוה ממחיר רכישתו הנוכחי.

במישור הבינלאומי – עולה השאלה מהן השלכות המס של רכישות כאמור. בחרנו להתמקד ברכישה עצמית של אג"ח ע"י חברה זרה (בשליטת תושבי ישראל) שהנפיקה בעבר את האג"ח בבורסה בישראל, או ברכישה של האג"ח ע"י חברה קשורה זרה (במקרים רבים, המדובר בחברות תושבות הולנד או קפריסין). סוגיות עליהן יש לתת את הדעת לעניין זה הן: תחולת כללי מחירי העברה בישראל ובדין הזר במידה וקיימת הלוואה מהמנפיקה הישראלית לחברה הזרה; סיווג ההכנסה (אם בכלל) ומקום הפקתה, סוגיית מיסוי בישראל של הכנסות החברה הזרה.

מחירי העברה – בהלוואה בין חברה ישראלית לחברה זרה, על שיעור הריבית בין הצדדים יחולו הוראות ס' 85א' לפקודה שכן מדובר ב"עסקה בינלאומית" כמשמעה בסעיף. ריבית שתיקבע אמורה לשקף ריבית בין צדדים לא קשורים, אולם אפשר שיש לשקלל במסגרתו גם את הסיכון העסקי שנטלה החברה המנפיקה במתן הלוואה לרכישת נייר ערך בתנאי השוק הנוכחי.

סוג ההכנסה ומקום הפקתה – במקרה שהרוכשת היא חברה הולנדית, ניתן לטעון שרכישה עצמית מהווה מחילת חוב שהנה הכנסה פירותית, ומתעוררת שאלה לגבי מקום הפקת הכנסה. לחלופין, ניתן לטעון שזה שמדובר ב"הכנסה אחרת" שזכות המיסוי לגביה נתונה למדינת המושב, הולנד. באשר למכירה בעתיד על ידי חברה קשורה, סביר כי הרווח יסווג כרווח הון, הפטור ממס בישראל לגבי תושב חוץ במידה שלא הופק במוסד קבע שלו בישראל, וממילא במסגרת אמנות המס, על פי רוב נתונה זכות המיסוי למדינת המושב.

ניכוי במקור ומס הכנסה זר – יש להביא בחשבון את סוגית ניכוי במקור במדינת התושבות של החברה רוכשת (מקבלת ההלוואה). נציין רק כי על פי הדין כיום בהולנד ובקפריסין, אין ניכוי במקור מתשלומי ריבית לחברה תושבת חוץ.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או עו"ד לילך רובין אשרוב או לעו"ד ורו"ח גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה