מבזק מס מספר 243 - 

מיסוי בינלאומי  21.2.2008

תחולת שינויים בכללי התושבות בבריטניה על נאמנויות - 21.2.2008

הדיון הבריטי בסוגייתה- Non-domiciled UK Residents

כאמור במבזקנו מס' 237 מיום 10 בינואר 2008, מתקיים בבריטניה הליך שינויים והבהרות של כללי מיסוי תושבים בריטיים נעדרי domicile – כמשמעו של המונח בדין הבריטי. בעקבות השאלות הרבות שהתעוררו עם פרסום טיוטת הצעת החוק הבריטית בעניין, פורסמו גם הבהרות נוספות ע"י רשויות המס בבריטניה בכל הקשור למיסוי תושבים נעדרי domicile בבריטניה. הליך ההיוועצות בעניין אמור להסתיים ב- 28 פברואר, 2008.

לנושא זה השלכות אפשריות לגבי תושבי ישראל המעתיקים את מגוריהם לבריטניה ומעוניינים ליהנות ממעמד המס המיוחד. הנושא גם מתקשר לעניין "תחרות המס" בין משטרי מס שונים, כפי שעלה ונדון כבר במבזקים קודמים, ולאטרקטיביות של בריטניה בתחרות מס זו. מאידך, חוסר האיזון בנטל המס בין יתר תושבי בריטניה (שרובם המכריע, מן הסתם, בעלי מעמד של domicile) לבין בעלי המעמד הייחודי המפורט מטה, ואשר מתגוררים בבריטניה שנים ארוכות ואינם חבים במס על הכנסות במדינות אחרות כל עוד לא הועברו לבריטניה, יוצר אף הוא בעייתיות ופוגע בעקרון השוויון.

Domicile לצרכי מס בבריטניה

ע"פ כל האמור, אדם שהעתיק את מגוריו לבריטניה, נחשב לתושב, אף שאינו בעל "domicile" בריטי, אלא, אחר. וכך, הוא מוגדר לצרכי הדין הבריטי כ- resident non-domiciled.

Domicileכללי

נציין בקליפת אגוז, כי המונח domicile, הוא תושבות במובן עמוק הרבה יותר מתושבות "רגילה", ההולכת בד"כ אחרי מדינת מקום ניהול חייו השוטפים של אדם. מונח ה- domicile מבטא זיקה וקשר למדינה מסוימת, עמם נולד כל אדם (המקובל הוא כי אדם מקבל את ה- domicile של אביו). ניתוק הקשר אל מדינת domicile קשה הרבה יותר מניתוק קשר תושבות "סתם". domicile זה נקרא גם domicile of origin. בנוסף, קיים גם domicile בו בוחר אדם, קרי – domicile of choice. במקרה זה יש להוכיח נטישת ה- domicile הקודם וכוונה לרכוש domicile חדש, רף שקשה להשיג ואין זה המקום לדיון מפורט בו.

ככלל, תושב בעל מעמד שכזה, יחוב בבריטניה, במס על הכנסות ורווחים שמקורם בבריטניה. באשר לרווחים והכנסות שנצמחו מחוץ לבריטניה, תקום חבות מס בריטית אך לגבי סכומים שהתקבלו בבריטניה. כלומר, ככלל, יחול מס רק על כספים שהובאו אל תחומי בריטניה (a remittance basis related to non-UK investment income and capital gains).

הצעת החוק בבריטניה

כאמור, ב- 18 ינואר 2008 פורסמה בבריטניה טיוטת הצעת החוק להחמרת יחס המס כלפי residents non-domiciled. בין היתר, ע"פ ההצעה יישאר על כנו עקרון ה- remittance האמור, אך יחול היטל שנתי השווה ל- 30,000 פאונד על יחידים אלה, שחיו בבריטניה במשך שבע שנים רצופות. אי תשלום ההיטל יחיל על יחידים אלה מיסוי, ככל תושב בריטניה (worldwide

income tax). בנוסף, ה- remittance basis יכלול גם "תשלומים בעין" (payments in kind) אשר הובאו לבריטניה ושמקורם הוא מזומן ששולם ע"י/ עבור היחיד non-domiciled resident מחוץ לבריטניה.

כך גם לגבי רווחי שהתקבלו מחוץ לבריטניה בידי נאמנות שאינה בריטית: לא אמור היה לקום חיוב במס בהעברה לבריטניה, אך לפי ההצעה יחול חיוב כזה.

כללי הבהרה לעניין תחולת הצעת החוק על נאמנויות

לאור האמור, פורסמו לפני מספר ימים הבהרות מטעם רשויות המס בבריטניה (HMRC) לעניין התיקון הצפוי, שכן התיקון מעורר חשש בקרב מומחי מיסוי ופרשנים. הנקודות שהובהרו:

  • החקיקה החדשה אמורה הייתה לחול רטרואקטיבית כלפי חלוקת רווחים למוטבים מנאמנויות שאינן בריטיות. ההבהרה היא, כי המיסוי יחול על חלוקות שיתקבלו מרווחים שמקורם לאחר 6 אפריל, 2008. Non-domiciles לא אמורים לחוב במס גם על תשלומים שיקבלו לאחר מועד זה ובלבד שהרווח שנצמח הוא קודם לתאריך האמור.
  • ההצעה המקורית כללה חיוב במס רווחי הון על חלוקת רווחים מנאמנויות שאינן תושבות בריטניה לnon -domiciles, בלי קשר למקום קבלתם. ע"פ ההבהרה, אותם יחידים ימשיכו ליהנות מההקלות ע"פ עקרון ה- remittance.
  • חשש נוסף שעלה הוא כי תקום חובת דיווח לגבי כלל ההכנסות של non-domiciles, אף אם אותן הכנסות אינן מתקבלות בבריטניה. ע"פ ההבהרה, חובת הדיווח תחול רק על הכנסות שהתקבלו בבריטניה ( remittances). כפי הנראה, חובת הדיווח תכלול דיווח על עצם קיומן של נאמנויות בהן אותו non-domiciled resident הוא נהנה כמו גם גופים מקבילים הקיימים בדין הכללי (civil law), כגון foundations.
  • עוד הובהר כי סכומים שהועברו לבריטניה לצורך תשלום ההיטל של 30,000 פאונד לא יהיו חבים במס בבריטניה, בניגוד למה שהובן מטיוטת החוק.
  • נותרה אי בהירות מסוימת לעניין קרנות השקעה שאינן בריטיות אך בבעלות נאמנויות שאינן תושבות בריטניה. אולם העיקרון החל הוא שכל עוד לא בוצעה חלוקה מאת נאמנות לנהנה ליחידים שהם בגדרnon-domiciled residents, לא אמור לחול מס בריטי.

נראה, כי קביעת ה- 6 אפריל, 2008 כקו פרשת מים לעניין חבות מס בבריטניה על רווחי non-domicile residents המתקבלים בבריטניה מחייבת תכנון אופרטיבי של אותם יחידים שהחוק המוצע יחול עליהם בעוד זמן קצר. ואולם, נראה ע"פ התגובות להצעת החוק ומעצם פרסום ההבהרות, כי הנושא דורש עדיין מחשבה נוספת של המחוקק הבריטי ושל רשויות המס בבריטניה.

יובהר, כי מדובר עדיין בהצעת חוק ובהליכי גיבוש החוק. לפיכך, מידע נוסף צפוי להצטבר בעתיד, כולל פסיקה בריטית (או אף פסיקת ה- European Court of Justice, כמו גם החלטות ופרסומי ה- HMRC.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעופר רחמני, עו"ד, או לגדי אלימי, רו"ח (עו"ד) ממשרדנו.


מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה