מבזק מס מספר 241 - 

מיסוי ישראלי  10.2.2008

ניכוי במקור על מלוא הריבית, בפיקדונות צמודים, במדד יורד - 10.2.2008

הכלי העיקרי לגביית מס במדינת ישראל הינו ניכוי המס במקור.

המנכים העיקריים (שלא משכר),הינם כידוע הבנקים. בשל עובדה זו נוהגת רשות המיסים מפעם לפעם, לתת הנחיות שונות לבנקים ולגופים מוסדיים אחרים, בדבר שיטת ואופן  ניכוי מס במקור ממקבלים שונים, בעיקר משקי הבית ודומיהם, להם אין בד"כ אישור לפטור או הקטנה בשיעור המס במקור, מפקיד השומה, ובוודאי שלא בתחום "שוק ההון", בו בד"כ, ניכוי המס הינו גם המס הסופי, הנותר ונצבר במגירות האוצר.

רבות נדון בשנים אחרונות (לרבות במספר מבזקי מס) בדבר עניין הטלת המס על ריבית בפיקדונות או נכסים פיננסיים אחרים בתקופת מדדים או שע"ח יורדים. לגבי מצב זה הוסבר כי תתכן פרשנות לפיה יוטל המס על מלוא הריבית המשולמת, בהתעלם מעובדת ההפסד שנוצר בגין ירידת קרן הנכס או הפיקדון בגין ירידת המדד או שע"ח.

עמדה "מחמירה" זו, נסמכת על העיקרון, לפיו במצב של עליית המדד או שע"ח, הפרשי ההצמדה פטורים ממס, ורק על תוספת הריבית מוטל מס. בשל כך לגישה זו, אין לקזז הפסד מירידת המדד/ שע"ח מהריבית המתקבלת.

על אף "ההיגיון" שבגישה מחמירה זו הרי לשון החוק בעניין חבות המס על הריבית בסעיף 125ג' לפקודה, ויותר מכך בתקנות מס הכנסה (ניכוי מריבית מדיבידנד ומרווחים מסוימים ) התשס"ו – 1995, אינה כה חד משמעית.

מסתבר כי הבנקים לא תמיד ראו עין בעין את הדברים כעמדתה המחמירה של רשות המיסים.

לאור האמור וכפי שנודע לנו באחרונה, הוציאה רשות המיסים הוראה בעניין ניכוי במקור.

וזו לשון ההודעה ששלח בשבוע שעבר, אחד הבנקים בישראל ללקוחותיו:

"הוראה חדשהניכוי מס במקור ליחידים מתוכניות חיסכון/פיקדון צמוד מדד (להלן: "חסכונות צמודים"):

על פי הנחיות נציבות מס הכנסה, החל מ 1/1/2008, ניכוי מס במקור (שיעור המס כיום 20%) מחסכונות צמודים למדד המחירים לצרכן (להלן: "המדד") יחול על הסכום שישולם לחוסך מעבר לקרן החיסכון הריאלית. משמעות ההוראה בפועל הינה:

א.        בחסכונות צמודים למדד בהם מובטחת לחוסך קרן ההפקדה הנומינלית, והמדד המצטבר בתקופת החיסכון יהיה שלילי, ינוכה מס גם בגין סכום ההפרש המשולם לחוסך שבין הקרן הנומינלית (המובטחת) לקרן המשוערכת, שלעניין זה יחשב ההפרש כריבית לכל דבר ועניין.

ב.         בחסכונות צמודים למדד בהם קרן ההפקדה אינה מובטחת , והמדד המצטבר בתקופת החיסכון יהיה שלילי, ינוכה המס בגין הריבית המשולמת לחוסך ללא קיזוז ההפסד שנוצר כתוצאה מהפרשי הצמדה שליליים על הקרן הנומינלית.

 

למען הסר ספק, המס ינוכה במועד הפירעון בפועל, קרי ההוראה חלה מיידית הן על תוכניות קיימות והן על חדשות שיפרעו החל ב1/1/2008."

והדברים מדברים בעד עצמם, הן לגבי קביעת חקיקה בדרך של מתן הוראות לבנקים צייתנים, הן לעניין הרטרואקטיביות שבפרשנות זו, והן אולי לגבי דין המס שחל קודם למתן הוראה זו.

להבהרות נוספות בעניין זה, ניתן לפנות לישי כהן , רו"ח ומשפטן ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה