מבזק מס מספר 241 - 

מיסוי בינלאומי  10.2.2008

בוסניה-הרצגובינה: שינויים בחקיקת מס החברות - 10.2.2008

מזה שנים רבות, פועלים חברות ויחידים ישראלים במדינות מזרח אירופה. בכלל זה, בשנים האחרונות, מתרחבת השקעת ישראלים בתחומי הפדרציה היוגוסלבית לשעבר, כולל השקעות עסקיות והשקעות נדל"ן בפדרציה של בוסניה-הרצגובינה, כמו גם בקרואטיה, סלובניה ובמונטנגרו.

יצוין, כי האזור רווי הסכסוכים האתניים החמורים של יוגוסלביה לשעבר, מצוי במיקום "אטרקטיבי" בשולי האיחוד האירופי. בשל כך ועקב הבעייתיות האתנית שלו מהווה האזור  יעד לפעילות כלכלית של נציבות האיחוד (the European Commission), שכן האיחוד הוא שותף הסחר המרכזי של הפדרציה בוסניה-הרצגובינה (מעל 50%). אך לאחרונה (7 נובמבר 2007) נחתם בבריסל הסכם הייצוב והאסוציאציה בין האיחוד לבין השכנה ממזרח, סרביה, שיעדיו הם כלכליים מסחריים ופוליטיים. ההסכם המקביל עם הפדרציה של בוסניה-הרצגובינה טרם נחתם סופית, אלא בראשי תיבות (4 דצמבר 2007) וחתימתו מותנית בקיום רפורמות רבות בפדרציה של בוסניה-הרצגובינה. ברור, כי האזור מהווה עתודה אפשרית להרחבה נוספת של האיחוד (a European candidates for future accession).

ביום 1 בינואר 2008, נכנס לתוקפו תיקון מקיף לחוק החברות בפדרציה בוסניה-הרצגובינה. בהזדמנות זו, מובאת סקירה ראשונית וקצרה של דיני המס בפדרציה של בוסניה-הרצגובינה והשינויים העדכניים במיסוי החברות.

במסגרת "תחרות המס" (tax competition) באזור, פורסמה חקיקת המס החדשה, שבמסגרתה הופחת, בין היתר, שיעור מס החברות הפחתה משמעותית ביותר, משיעור של 30% לשיעור של 10% בלבד, וזאת כדי להתאים לשיעור מס החברות האטרקטיבי של 10% החל ברפובליקה ספרקה וגם במחוז ברקו, וכן לשיעור מס החברות ההולך ופוחת במדינות רבות במזרח אירופה ובמערבה (כדוגמת בולגריה, לטביה, ליטא, גרמניה, סרביה ומונטנגרו, גיאורגיה, קנטונים מסוימים בשוויץ ועוד).  המהלך של הפחתת מס החברות באורח כה דרמטי בא לאחר דיון ארוך שבעקבותיו הופנמה על ידי שלטונות הפדרציה של בוסניה-הרצגובינה המשמעות של הצעת משטר מס נוח למשקיעים זרים וההשלכות האפשריות על פיתוחה.

חשוב לציין כי בעקבות הפחתת שיעור מס החברות, הרי שתושב ישראל הפועל בבוסניה-הרצגובינה, באמצעות חברה זרה, עשוי להיות כפוף להוראות החנ"ז (חברה נשלטת זרה)! להזכירכם, הוראות החנ"ז חלות על הכנסות פאסיביות.

יצוין, כי חברות תושבות בוסניה חבות במס חברות על הכנסתן הכלל עולמית (שיטת מיסוי פרסונאלית,worldwide tax liability). בדומה לדין החל בישראל באשר לתושבות חבר בני אדם, חברה תיחשב לתושבת בוסניה אם הוקמה בהתאם לחוק הבוסני ונרשמה אצל רשם החברות שם, או שמקום ה"ניהול האפקטיבי" שלה, כהגדרתו בחוק המס המקומי, הוא בתחומי בוסניה.

החוק המקומי בבוסניה-הרצגובינה כולל הטבות ופטורים שונים, בניהם – פטור ממס חברות לחברה אשר מעל 30% מהכנסותיה נובעים מייצוא וכן השקעות בסדר גודל נרחב של 20 מליון BAM (כ- 15 מליון דולר ארה"ב) בבוסניה במשך 5 שנים.

ככלל, רווחי עסקים הנובעים ממוסד קבע של חברה תושבת בוסניה הממוקם ברפובליקה ספרקה או במחוז ברקו, פטורים ממס חברות בבוסניה. כך גם אם מקום הניהול האפקטיבי של החברה נמצא באזורים אלה. מס חברות שמשולם באזורים אלה יביא לזיכוי ממס חברות בבוסניה.

ניכוי מס במקור: החוק המקומי קובע כי חלוקת דיבידנד פטורה ממס, ואולם חלוקת דיבידנד אל מחוץ לבוסניה תקים חבות ניכוי במקור של 5% (אלא אם אמנת מס קובעת שיעור נמוך יותר). ישראל אינה חתומה עם בוסניה-הרצגובינה על אמנה למניעת מסי כפל, כך שיחול מס בדרך של ניכוי במקור על דיבידנד לתושב ישראל בשיעור של 5% בלבד. ריבית ותמלוגים יקימו חובת ניכוי במקור של 10%.

אמנות מס: יצוין כי בשלב זה לבוסניה אמנות מס תקפות עם ארבע מדינות בלבד (קרואטיה, סרביה ומונטנגרו, מולדובה ופקיסטאן), אולם אמנות מס נחתמו עם צ'כיה וסלובניה וכמו כן הסכימה בוסניה עוד בינואר 2005 להחיל אמנת מס שנחתמה בעבר בין יוגוסלביה לבין פינלנד.

בכוונת בוסניה להמשיך לפתח ולהרחיב את חקיקת המס שלה בכדי להיות אטרקטיבית למשקיעים זרים ובכדי להיות אטרקטיבית לעומת משטרי מס אחרים באזור, בהם שיעור מס החברות נמוך במיוחד. שיעורי המס הנמוכים וכן משטרי המס המועדפים באזורים מסוימים בבוסניה-הרצגובינה, עשויים ליצור יתרון עסקי משמעותי לישראלים הפועלים שם או מתעתדים לפעול שם.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעופר רחמני, עו"ד, או לגדי אלימי, רו"ח (עו"ד) ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה