מבזק מס מספר 233 - 

מיסוי בינלאומי  13.12.2007

איטליה – מבחן השליטה והניהול שוב מכה גלים - 13.12.2007

במבזק מס מספר 232 שפורסם בשבוע שעבר, הובאה לדיון סוגיית השליטה והניהול, בעקבות פסיקה חדשנית ומעניינת של ביהמ"ש לערעורים בהודו, המנוגדת לעמדת רשות המס, בסוגית שליטה וניהול של חברה שהתאגדה מחוץ להודו. באותו עניין, ביהמ"ש פסק כי די בכך שחלק מזערי מהשליטה והניהול על עסקי החברה יתבצעו מחוץ להודו, ע"מ שזו לא תיחשב לתושבת הודו. ביהמ"ש הדגיש את חשיבות הבחינה ברמה האסטרטגית על פני בחינת הפעילות היום-יומית, וכי לעניין קביעת התושבות, אין נפקות לעובדה כי החברה החזיקה במלוא הזכויות בחברות תושבות הודו וכי כל השקעותיה של החברה הינן בהודו, כל עוד ההחלטה על ביצוע אותן השקעות נתקבלה מחוץ להודו.

והנה מתפרסם רולינג חדש שניתן בעניין תושבות חברה ע"י רשות המס באיטליה המשקף גישה שונה, והפעם בהקשר של הוראות האמנה למניעת מסי כפל בין איטליה לבין הולנד. מדובר בחברת החזקות אשר התאגדה בהולנד ומקום מושבה המשפטי והאדמיניסטרטיבי בהולנד. בין השאר, החזיקה החברה ההולנדית בחברה בת תושבת איטליה. ע"פ דיני המס באיטליה, קמה חזקה שהחברה ההולנדית הינה תושבת איטליה. חזקה זו ניתנת לסתירה אם מקום הניהול הממשי שלה הינו מחוץ לאיטליה. גם באמנת המס בין איטליה להולנד נקבע כי במצב של "תושבות כפולה", תיקבע תושבות החברה ע"פ "מקום הניהול האפקטיבי" שלה ("place of effective management" ). מבחן הכרעה זה מופיע בנוסח אמנת המודל של ה- OECD ואף במרבית אמנות המס שישראל חתומה עליהן.

רשויות המס לא חלקו על העובדה כי הפעולות האדמיניסטרטיביות והניהוליות בוצעו בהולנד. ואולם, לגישת רשויות המס באיטליה, לא די בכך אלא יש חשיבות רבה גם למקום בו עסקיה העיקריים מתקיימים. זאת, בסתירה לפסק הדין ההודי המוזכר לעיל שקבע כי אין

נפקות לעובדה כי החברה הנדונה החזיקה במלוא הזכויות בחברות תושבות הודו.

רשות המס האיטלקית מוצאת להבהיר שוב את עמדתה לגבי שובר השוויון הקבוע באמנת המס בין איטליה להולנד – מקום הניהול האפקטיבי. לעמדתם, שובר השוויון אמנם קובע את מקום הניהול האפקטיבי כקריטריון מועדף, אך לא כקריטריון בלעדי ולכן אינו סותר את הקביעה ע"פ הדין הפנימי. חיזוק לכך מוצאת רשות המס האיטלקית בדברי ההסבר לאמנת המודל של ארגון ה- OECD, לפיהם לא ניתן לקבוע מבחן חד משמעי אלא יש לבדוק את מכלול העובדות והנסיבות. יש לציין, שאיטליה הוסיפה לדברי ההסבר לאמנת המודל הסתייגות בהקשר הנדון, שלפיה בבחינת מקום הניהול האפקטיבי יש ליתן משקל גם למקום בו מבוצעים עסקי החברה.

לדעתנו החלטת המיסוי שפורסמה באיטליה הינה בעלת משמעות רבה, הן בבחינת תושבותה של חברה ע"פ מבחן השליטה והניהול, והן בעת פרשנות אמנות המס שישראל צד להן. ישראל הינה בעלת מעמד של משקיפה בארגון ה- OECD ומביעה את דעתה והסתייגויותיה במסגרת הדיונים סביב פרשנות אמנת המודל עליה מבוססות מרבית האמנות שישראל צד להן. בשנים האחרונות, רשות המסים בישראל והיחידה למיסוי בינלאומי מעורבות יותר ויותר בדיונים ומביעות את דעתן ביתר שאת.

כזכור, רשות המיסים פרסמה עמדה במסגרת חוזר מקצועי בעניין "שליטה וניהול", שלפיה יושם הדגש בהקשר זה למקום בו מתקבלות החלטות ברמה ניהולית אסטרטגית. בחוזר זה מצוין כי גם מבחן "הניהול האפקטיבי" בוחן את מקום קבלת ההחלטות המהותיות בחברה וכי הוא דומה למבחן השליטה והניהול שבדין הישראלי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין-אשרוב (עו"ד) או לגדי אלימי רו"ח (עו"ד) משרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה