מבזק מס מספר 228 - 

מיסוי בינלאומי  8.11.2007

ארה"ב: תקנות בדבר ניכוי במקור ודיווח בעת פדיון מניות - 8.11.2007

לאחרונה, פורסמה הצעה לתיקון חוקי המס בארה"ב בכל הנוגע לחובות הניכוי והדיווח על פדיון מניות של חברה תושבת ארה"ב. אם תאושרנה, תחולנה התקנות על פדיון מניות החל מיום 1 בינואר 2009.

ההצעה חלה רק לגבי חברות נסחרות ובאה להתמודד עם סיווג התמורה מפדיון: כרווח הון, כהחזר השקעה או כדיבידנד. זאת, בהתאם להוראות סעיף 302 לקוד המס האמריקאי (IRC), הקובע כי על בעל המניות לנתח את חלקו היחסי בהחזקה בחברה לפני הפדיון ואחריו כדי לקבוע מהו הסיווג המתאים ובהתאם לכך, מהי חבות המס החלה עליו בעקבות אירוע הפדיון.

ע"פ התקנות המוצעות, הגוף הפיננסי בארה"ב האחראי על ניכוי במקור טרם העברת הכספים לבעל המניות ("Withholding Agent" ולהלן: "המנכה"), יידרש לנכות מס במקור מכספי הפדיון בשיעור של 30% ולהעביר את הסכום לחשבון נאמנות. כמו כן, יידרש המנכה לדווח לבעל המניות הזר על האפשרות לסווג את התשלום כרווח הון או כהחזר השקעה, בהתאם לסעיף 302 לקוד. בדומה לכללי המס החלים בישראל, כאשר מתבצעת רכישה מכל בעלי המניות באופן יחסי לאחזקותיהם, פדיון ההון יסווג כדיבידנד ואילו כאשר פדיון ההון אינו פרופורציונאלי הוא יסווג כרווח הון או כהחזר השקעה.

חשוב להבהיר, כי שיעור הניכוי במקור יכול שיהא נמוך מ-

30% וזאת אם נקבע שיעור נמוך לעניין ניכוי מס מדיבידנד באמנה למניעת מסי כפל בין ארה"ב לבין מדינת מושבו של בעל המניות הזר. במקרה שבעל המניות הוא תושב ישראל, ינוכה מס במקור בשיעור מופחת של 12.5% אם בעל המניות הינו חברה תושבת ישראל המחזיקה ב- 10% או יותר ממניות החברה האמריקאית (ובהתקיים יתר תנאי סעיף 12(2) לאמנה בין ישראל וארה"ב), ו – 25% בכל מקרה אחר. כל זאת בהנחה שלמקבל אין מוסד קבע בארה"ב שהדיבידנדים קשורים בו בצורה ממשית.

סיווג ההכנסה בארה"ב משפיע השפעה ניכרת על חבות המס בארה"ב של בעל המניות תושב ישראל. כך, ככלל, אם תסווג ההכנסה כרווח הון או כהחזר השקעה היא תהא פטורה ממס בארה"ב. לעומת זאת, אם תסווג ההכנסה כדיבידנד, היא תתחייב במס על פי השיעורים המפורטים לעיל (12.5% או 25%, לפי העניין). לדעתנו, סיווג ההכנסה בארה"ב עשוי גם להשפיע  על סיווג ההכנסה בישראל וחבות המס הנגזרת מכך.

בנוסף לחובת הניכוי במקור שתחול על המנכה, ידרוש המנכה מבעל המניות הזר הצהרה באשר לסיווג ההכנסה בידיו, אשר תוגש בתוך 60 יום. המנכה יוכל אז להסתמך על ההצהרה כדי לקבוע את גובה הניכוי במקור, אם בכלל, מכספי הפדיון.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רוביןאשרוב, עו"ד, או לגדי אלימי, רו"ח ועו"ד ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה