מבזק מס מספר 216 - 

מיסוי בינלאומי  2.8.2007

רוסיה: אי החלת כללי מחירי העברה על הלוואה שאינה נושאת ריבית והצמדה - 2.8.2007

לאחרונה התבשרנו, כי משרד האוצר ברוסיה פרסם הבהרה בדבר סוגיה השנויה במחלוקת במדינות רבות בעולם ובכלל זה בישראל. הסוגיה הנדונה הינה: האם יש להחיל את כללי מחירי ההעברה (Transfer Pricing) במידה וחברה אחת מעניקה לחברה זרה הלוואה שאינה נושאת ריבית והצמדה? משרד האוצר הרוסי קבע כי אין להחיל את הכללים של מחירי העברה. משמעות הדבר היא כי במקרה לפיו לחברה תושבת רוסיה, אשר הלוותה לחברה שאינה תושבת רוסיה הלוואה שאינה נושאת ריבית והצמדה, לא יזקפו הכנסות ריבית רעיוניות.

ונסביר בקצרה: יש להחיל את הכללים של מחירי העברה כאשר עסקה בינלאומית מתבצעת בין שני צדדים אשר ביניהם מתקיימים יחסים מיוחדים ובשלהם נקבע מחיר לנכס, זכות, שירות, או מוצר באופן שהופקו ממנה פחות רווחים מאשר היו מופקים אילו נקבע המחיר או הוסדרו התנאים בין צדדים שאין ביניהם יחסים מיוחדים. או אז, יש לדווח על העסקה בהתאם לתנאי השוק והיא תחויב במס בהתאם(להרחבה בסוגית מחירי העברה ניתן לפנות למבזקי מס מספר 178-181).

לגישת משרד האוצר ברוסיה, הכללים של מחירי העברה חלים על מוצרים, עבודה, שירותים ועסקאות נוספות שנקבעו בחוק הרוסי במפורש. בדיני המס ברוסיה אין הוראות ספציפיות בנוגע למיסוי ההטבה הכלכלית שנוצרת בעקבות הלוואה שניתנה ושאינה נושאת ריבית והצמדה. למרות שלקביעה הנ"ל אין מעמד של חוק (שהרי מדובר בהנחיה מקצועית), הרי שרשויות המס ברוסיה תאמצנה קביעה זו.

בישראל, בהתאם להוראות סעיף 85א' לפקודה, הגדרת "עסקה בין לאומית" כוללת בחובה גם עסקאות אשראי. עם זאת, קיים ספק האם הלוואה שאינה נושאת ריבית והצמדה הינה עסקה שלא בתנאי שוק אשר יש להחיל עליה את הוראות סעיף 85א' והתקנות מכוחו. לדעתנו, על רשות המיסים בישראל, המבקשת להכריע בשאלת סיווגה של עסקה כאמור, לקחת בחשבון את העמדה הרוסית בעניין.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס או לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה