מבזק מס מספר 211 - 

מיסוי בינלאומי  28.6.2007

האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לאסטוניה - 28.6.2007

משרד האוצר הודיע באחרונה על חתימה בראשי תיבות של אמנה למניעת כפל מיסים בין מדינת ישראל לאסטוניה (להלן: האמנה), זאת, במסגרת תהליך שנועד להרחיב את רשת אמנות המס שמדינת ישראל הינה צד להן ובפרט עם מדינות החברות באיחוד האירופי (ראו גם במבזק מס מספר 186 הרחבה בעניין האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לליטא ובמבזק מס מספר 196 הרחבה בעניין האמנה למניעת כפל מס בין ישראל ללטביה). עוד הובהר, כי המטרה היא שתהליך אשרור האמנה יסתיים בהקדם על מנת שזו תכנס לתוקף כבר בשנת 2008. להלן תקרת שיעורי ניכוי המס במדינה ממנה מבוצע התשלום:

  • תמלוגים – 5%.
  • ריבית – 10%.
  • §   דיבידנדים –
  • כאשר החברה המקבלת מחזיקה לפחות 10% מהון החברה הבת – 5%.
  • חלוקת דיבידנד בנסיבות כאמור והדיבידנד מחולק מרווחי חברה שהיו פטורים ממס או חויבו במס נמוך ממס החברות הרגיל בישראל לפי החוק לעידוד השקעות הון – 10%.
  • בכל מקרה אחר – 15%.

כמקובל באמנות אחרות של ישראל, תחולת שיעור הניכוי המוגבל כאמור מותנית בכך שמקבל ההכנסה הינו "בעל הזכות שביושר" לאותה הכנסה.

רווח הון ימוסה רק במדינת המושב של המוכר. ואולם, רווח הון שמקורו במכירת מקרקעין או מניות בחברה, שלמעלה מ- 50%

משוויה נובע ממקרקעין, ניתן לחייבו במס במדינה בה מצויים המקרקעין.

רווחי עסקים – חברה תושבת אחת המדינות שתעסוק בביצוע פרויקט בניה או התקנה במדינה השנייה תחויב במס באותה מדינה בגין רווחיה רק אם פעילותה זו נמשכה תקופה העולה על 12 חודשים.

מלבד הוודאות המיסויית שמקנות הוראות אמנות המס, קיומה של אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין מדינה בה מתוכננת השקעה (בשונה ממדינה שאין עמה אמנת מס) מהווה שיקול רלבנטי לגבי הוראות שונות בדין המס בישראל. כך למשל, הכללים להכרה ולכימות הכנסות ורווחי חנ"ז או חמי"ז יקבעו על פי היות החברה הזרה תושבת מדינת אמנה או תושבת מדינה שאיננה מדינת אמנה (וראה סעיפים 5(5)(ג) ו- 75ב' לפקודה). כמו כן, בהתאם לתקנות מס הכנסה (תכנון מס החייב בדיווח)(הוראת שעה),תשס"ז-2006, שתוקפן לגבי פעולות שיבוצעו בשנים 2007-2009, קיימת חובה לדווח על רכישה או החזקת מניות, בשיעור של 25% ומעלה, בחבר-בני-אדם תושב מדינה שאיננה מדינת אמנה ואשר שיעור המס החל בה על הכנסה כלשהי של החבר נמוך מ-20% (ובלבד שהמניות אינן רשומות למסחר בבורסה). חובה זו אינה קיימת כאשר ההחזקה היא במניות חבר-בני-אדם תושב מדינת אמנה שמרבית נכסיו או הכנסותיו אינם בישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין-אשרוב או לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה