מבזק מס מספר 996 - 

מיסוי בינלאומי  14.12.2023

הארכת תוקף ה"ב 34/93 – ניכוי מס במקור מתשלומים לתושב חוץ - 14.12.2023

רשות המיסים פרסמה השבוע הארכת תוקף ההוראות שבתוספת מס' 1 להוראת ביצוע 34/93 ("הוראת הביצוע") באשר ל"חברות מיוחדות" – עד ליום 31.12.2024. נזכיר במה הדברים אמורים:

הוראת הביצוע  קבעה הסדר המאפשר העברת כספים אל מחוץ לישראל ללא צורך בניכוי מס במקור או בניכוי במקור מופחת, על אף החובה הקבועה בסעיף 170(א) לפקודה, כאשר מועבר תשלום בגין הכנסה חייבת לתושב חוץ.

במסגרת הוראת הביצוע פורטה רשימה של תשלומים שהבנק רשאי להעבירם בלא ניכוי מס במקור על סמך טפסים סמ/114 (הנועד למילוי ע"י המשלם) (כיום הטופס נקרא  2513/1) או 114A (הנועד למילוי ע"י מקבל התשלום) המהווים הצהרה לעניין פטור או הקטנת תשלום המס בנוגע לתשלומים שאינם בגדר הכנסה בישראל או כאלו המהווים הכנסה, אולם ניתן להם פטור מיוחד. בנוסף, הורשו "רו"ח מורשים" להנפיק אישורים לפטור או להקטנת ניכוי במקור לגבי מגוון מצומצם של תשלומים.

בתוספת מס' 1 להוראת הביצוע ("התוספת") אשר פורסמה בשנת 1998 נקבע כי "חברה מיוחדת" זכאית להרחבת ההקלה לפטור מניכוי מס במקור בעת העברת תשלומים לחו"ל. חברה מיוחדת על פי התוספת היא חברה העונה על כל התנאים הבאים:

  1. חברה הרשומה בישראל והיא תושבת ישראל.

  2. לחברה פעילות מוכחת בישראל של לפחות 5 שנים באותו תחום עיסוק.

  3. לחברה מחזור העולה על 10 מיליון דולר בכל אחת משלוש שנות המס שקדמו להגשת הבקשה להיחשב כחברה מיוחדת. פקיד השומה רשאי לאפשר עריכת ממוצע תלת שנתי.

  4. בכל הדוחות הכספיים לשלוש שנות המס שקדמו להגשת הבקשה, לא הייתה הימנעות או הסתייגות מהותית של רואה החשבון המבקר.

  5. החברה מגישה לרשויות המס את כל הדו"חות במועד, ואין לה חובות מס כולל מס שבח או חובות ניכויים (למעט חובות בהסדר).

  6. פקיד השומה בעצמו אישר את בקשתה של החברה להיחשב כחברה מיוחדת.

תוקפה של התוספת היה לשנים 1998 – 1999 ומאז למעשה היא מוארכת מידי תקופה.

הארכת ההקלה האמורה עד לתום שנת 2024 כפי שפורסמה השבוע, הינה בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בהוראת הביצוע ובתוספת וכן, עמידה בתנאים שלהלן:

  • בביקורות ניכויים ושומה שנערכו לחברה ב-3 השנים האחרונות, לא התגלו ממצאים בנושא ניכוי מס במקור מהעברות לחו"ל.

  • כנגד החברה ו\או מנהליה לא מתנהלים כל חקירה ו\או הליך בתחום הפלילי.

  • אם החברה קיבלה אישור חברה מיוחדת בשנים קודמות – פקיד השומה יבחן טרם אישור הבקשה מחדש, כי החברה נהגה בעבר ונוהגת באופן שוטף בהתאם לסעיף 4 לתוספת וכי ביצעה את המוטל עליה באותו סעיף (בפרט – נוהל ספר העברות לחו"ל בו נרשמו פרטי העברה כמפורט בסעיף, לבקשות לבנק צורפו האישורים המתאימים, דיווח בסוף כל שנה על סיכום כל ההעברות לסוגיהם כנדרש בתקנות).

עוד מודגש, כי אישור "חברה מיוחדת" אינו גורע מהחובות המוטלות על פי דין וכי אם הועברו סכומים לחו"ל ללא ניכוי מס או בניכוי בשיעור מופחת, ויתברר כי היה על החברה לנכות מס במקור בשיעור גבוה מהשיעור שנוכה, תהיה החברה אחראית לתשלום המס.

בנוסף לאמור, הוארכה גם ההקלה לעניין סעיף 3.9 להוראת הביצוע לפיה רשאי משלם להעביר בפטור מניכוי מס במקור סך של 250,000 דולר (במקום 60,000 דולר) לכל משלם, בגין שירותים שניתנו ובוצעו במלואם בחו"ל על ידי נותני שירותים בחו"ל.

נזכיר לבסוף כי טופס 2513/2 הינו טופס הצהרה המוגש לבנק ואשר מהווה מעין "מסלול ירוק" המאפשר העברת כספים לתושב חוץ שהינו תושב מדינת אמנה בגין סוגי התשלומים המפורטים בטופס כגון השקעה בנכס הוני, מתן הלוואה לתושב חוץ או החזר הלוואה ועוד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) סאלי חדד גליבטר ולרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה