מבזק מס מספר 983 - 

מיסוי בינלאומי  6.9.2023

קריפטו – דיווח הכנסות ורווחים מקריפטו, תוך שימוש בתוכנות לחישוב התוצאות - 6.9.2023

רבים מלקוחותינו בתחום הקריפטו מגיעים אלינו לאחר שצצות להן בעיות בחישוב הכנסותיהם ורווחיהם ממסחר בקריפטו. לעיתים הסכומים אינם תואמים את המידע שהם מכירים ואף תיעדו בזמן אמת, ולפעמים מדובר בסיבות אחרות לחלוטין.

חלק אחר מהלקוחות מגיע לאחר פעילות של מספר שנים בתחום הקריפטו – פעילות שלא דווחה לרשות המיסים, כל משקיע מסיבותיו הוא. טיפול באי דיווח הוא התמחות מיוחדת של משרדנו, ולא בכך נעסוק במבזק זה.

קצת רקע – למעט לקוחות המבצעים מספר פעולות מצומצם מאוד (וגם לגביהם), המלצתנו הבלתי מסויגת הינה להיעזר בתוכנה לחישוב רווחים והכנסות מקריפטו. לרוב, התוכנות הללו מסוגלות להתממשק לכתובות ולארנקים (לנתונים הגולמיים בבלוקצ'יין), מסוגלות לעבד קובץ CSV, להתממשק למידע בזירות מסחר וכן לסווג את סוגי הפעולות בהתאם לאופיין (רווחי הון, הכנסות מסטייקינג, אייר-דרופ וכו').

יש תוכנות בינלאומיות ויש תוכנות תוצרת כחול לבן. לכל תוכנה יש את יתרונותיה ואת חסרונותיה.

מניסיוננו הרב בתחום הקריפטו, לא קיימת תכנה "מושלמת" וכל תוכנה זקוקה להתערבותו של מומחה מיסוי אשר מצוי גם בתחום הקריפטו. בכל חישוב אוטומטי בתוכנה יש צורך לבצע בקרות נוספות כדי להניח את דעתנו שאכן החישוב מייצג נאמנה את המציאות בפועל.

משרדנו טיפל במקרים מורכבים כגון מסחר בעולמות ה-DeFi, פלטפורמות שנסגרו (וקיים קושי לגשת למידע הרלוונטי), ריבוי פעולות, תקבול טוקנים כשכר וכו', אלמנטים המקשים על התוכנות להגיע לתוצאה מהימנה.

נסביר בתמצית את ההליך ממעוף הציפור וכן את הבעיות האפשריות:

לקוח בוחר את התוכנה שהוא מעוניין לעבוד עימה משיקוליו הוא (עלות, המלצות, התמחות מיוחדת של התוכנה וכו').

כעת הלקוח צריך להעלות את נתוני המסחר בקריפטו והתנועות בארנקים לתוכנה על ידי הדרכים שנסקרו למעלה.

אילו כשלים אפשריים יש בשלב זה?

הלקוח עלול להזין נתונים באופן שגוי, יתכן והמידע מזירות המסחר פגום, תיתכנה שגיאות טכניות, פיתוח בחסר שלא תומך בפעילות מסוימת וכמובן סיווג מוטעה של הטרנזקציות (למשל סיווג כאירוע מס, במקום כזה שאינו אירוע מס כגון העברה בין כתובות בבעלות הלקוח).

על מנת למזער את השגיאות במטרה להגיע לחישוב סביר שיוכל לעמוד בביקורת רצינית, יש  לבצע בדיקת שלמות המידע בתוכנה אל מול מקור הנתונים ובדיקת יתרות (נכון להיום) בתוכנה אל מול היתרות המוצגות בפועל בזירות המסחר והארנקים. בנוסף ראוי  לערוך בדיקות סבירות לגבי הרווחים וההפסדים שבתוכנה, לבצע בדיקת הגדרות התוכנה (wallet based, FIFO/LIFO וכו') וכן בדיקת סיווגים לפעולות הרפטטיביות והמהותיות.

בהרבה תיקים נדרשת גם סריקה ברמת טרנזקציה על מנת לזהות כשלים בפיתוח ותוצאות לא סבירות.

נציין כי לאחרונה הגיעו אל משרדנו מספר לקוחות אשר במהלך ביקורת של רשות המיסים התברר כי הדוחות שהוגשו לא ייצגו נאמנה את המציאות – מצב אשר שאיפת כל הצדדים הינה להימנע ממנו מראש.

למשרדנו התמחות מיוחדת בנושא קריפטו, תוך כדי ליווי רואי חשבון ויועצי המס בסוגיות ייחודיות אשר עולות במהלך הכנת הדוחות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה